علل این اختلال می تواند ژنتیكی یا تكاملی یا تغذیه ای باشد. رنگ های مصنوعی، چیپس، پفك، نوشیدنی های با شیرینی مصنوعی می توانند از علل تغذیه ای این اختلال باشند. نداشتن ارتباط كلامی بین بچه ها و والدین، وقت نگذاشتن برای خواندن و نوشتن و آموزش در خانه برای فرزند ممكن است در بروز آن نقش داشته باشد. ضربه به مغز، عفونت ها، تب و تشنج در كودكی می تواند علت این مورد باشد.
دكتر فلاح زاده در گفتگو با برنامه فراسو شبكه رادیویی سلامت گفت: بچه های مبتلا به اختلال یادگیری از نظر هوشی مشكلی ندارند، عملكرد حافظه آنها مشكلی ندارد، از نظر شنوایی و بینایی مشكلی ندارند اما وقتی نتیجه امتحان را می گیریم به اندازه ای كه هوش و استعداد دارند و به میزانی كه وقت می گذارد برای درس خواندن، نتیجه قابل انتظار نیست.
دكتر فلاح زاده در ادامه افزود: علل این اختلال می تواند ژنتیكی یا تكاملی یا تغذیه ای باشد. رنگ های مصنوعی، چیپس، پفك، نوشیدنی های با شیرینی مصنوعی می توانند از علل تغذیه ای این اختلال باشند. نداشتن ارتباط كلامی بین بچه ها و والدین، وقت نگذاشتن برای خواندن و نوشتن و آموزش در خانه برای فرزند ممكن است در بروز آن نقش داشته باشد. ضربه به مغز، عفونت ها، تب و تشنج در كودكی می تواند علت این مورد باشد.
وی گفت: كودك مبتلا به اختلال یادگیری كلمات را بر عكس می نویسد، در درس ریاضی در درك مفهوم دهگان، صدگان مشكل دارد. در حالیكه بچه بیش فعال ممكن است در دیكته، كلمه ای را جا بیندازد و در عملیات ضرب و تقسیم اشتباه كند.
قبل از سن مدرسه این كودكان دست و پا چلفتی بیش از حدی دارند، مشكل در راه رفتن، قرینه راه نرفتن، تشخیص ندادن دست چپ و راست و لبخند اجتماعی دیرتر از نشانه های اختلال یادگیری قبل از سن مدرسه است.
وی در پایان گفت: با درمان به موقع شامل كار درمانی، بازی درمانی و باز توانی شناختی می توان از افت تحصیلی آنها جلوگیر ی كرد.