رئیس مركز تحقیقات مقاومت میكروبی و تجویز منطقی آنتی بیوتیكها گفت: برآورد شده كه سالانه حدود 5 میلیون نفر در دنیا متأثر از مقاومت میكروبی، جان خود را از دست میدهند.
محمدرضا صالحی با اشاره به كشف پنی سیلین توسط «السكاندر فلمینگ» در دهه 1920، گفت: این دارو تأثیر شگرفی بر حیات انسان گذاشت و پس از حدود 20 سال، اولین مقاومتهای میكروبی به پنی سیلین گزارش شد و از آن به بعد، مكرراً با تولید آنتیبیوتیكهای مختلف، مقاومتهای میكروبی گزارش شده است.
وی مهمترین راه ایجاد مقاومت میكروبی را تماس با آنتیبیوتیكها دانست و افزود: در مواقعی كه آنتیبیوتیكها به صورت نابجا تجویز یا مصرف میشود، با مقاومت میكروبی روبرو هستیم. در حال حاضر یكی از مهمترین راههای تهدید بشر، آلودگی به میكروبهای مقاوم به چندین دارو است كه متأسفانه در كشور ما نیز در دهههای گذشته، شاهد جهش قابل توجهی در گسترش مقاومت میكروبی هستیم.
رئیس دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران از تجویز و مصرف نابجای آنتیبیوتیكها به عنوان مهمترین عوامل گسترش مقاومت میكروبی در كشور یاد كرد و گفت: در حال حاضر راهكارهای مؤثری برای كاهش این مقاومت در دنیا وجود دارد كه تجویز به موقع، بجا و اجتناب از تجویز نابجا و همچنین روش كنترل عفونتها از مهمترین این راهكارهاست.
صالحی با اشاره به تفاوت سطح مقاومت میكروبی، گفت: هر قدر مقاومت میكروبی پیشرفتهتر و در سطوح بالاتر باشد، درمانی برای آنها وجود ندارد و یا درمانها، بسیار گران قیمت است. این درمانها بهبودی كامل ایجاد نمیكنند بلكه احتمال بهبود فرد را افزایش میدهند و در نهایت احتمال مقاومت به این درمانها نیز وجود دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه مقاومت میكروبی باعث مرگ و میر بیماران میشود، یادآور شد: در حال حاضر در برخی بیمارستانها، بیمارانی وجود دارند كه مقاومت میكروبی گریبانگیر آنهاست و یا مقاومت میكروبی، شرایط آنها را خیلی وخیمتر و بستریها را طولانیتر كرده و یا منجر به بستری بیماران در بخشهای مراقبتهای ویژه و یا حتی مرگ آنها شده است.
رئیس مركز تحقیقات مقاومت میكروبی و تجویز منطقی آنتی بیوتیكها تصریح كرد: مصرف بیرویه آنتیبیوتیك نه تنها در انسان بلكه در حوزه كشاورزی، دام و طیور و آبزیان وجود دارد كه باید ساماندهی شود. بخشی از آمار بالای مقاومت میكروبی ناشی از مصرف خودسرانه بیماران، یك بخش دیگر به دلیل تجویز پزشكان و بخش سوم مربوط به تبلیغات شركتهای تولیدكننده یا وارد كننده است كه در هر سه مورد باید تلاش كنیم با روشهای موجود، مصرف را بهینه سازیم.