از ساعت به مدت

رادیو سلامت

با هم حرف بزنيم

چگونه با دیگران ارتباط خوبی برقرار كنیم؟

ما انسان‌ها همه روزه با دیگران در حال برقراری ارتباط هستیم و این خیلی مهم است كه بدانیم چگونه با دیگران ارتباط برقرار كنیم.مطمئناً افرادی كه توانایی برقراری ارتباط حرفه‌ای را دارند جایگاه بهتری در میان دیگران خواهند داشت.

1401/09/20
|
11:44

در برنامه با هم حرف بزنیم رادیو سلامت به این موضوع پرداخته شد كه ما انسان‌ها همه روزه با دیگران در حال برقراری ارتباط هستیم و این خیلی مهم است كه بدانیم چگونه با دیگران ارتباط برقرار كنیم. مطمئناً افرادی كه توانایی برقراری ارتباط حرفه‌ای را دارند جایگاه بهتری چه از نظر شغلی و چه خانوادگی و فردی دارند.

در این گزارش با ما همراه باشید تا با برخی از اصول مهم در چگونگی ارتباط با دیگران آشنا شوید.

ابتدا برداشت اولیه را فراموش نكنید

از اولین اصولی كه در ارتباط با دیگران مهم است و بسیار از آن گفته می شود، برداشت اولیه دیگران نسبت به ماست. این موضوع، یعنی برداشت اولیه بیشتر زمانی رخ می‌دهد كه با فردی ملاقات می‌كنیم كه اولین بار است ما را می‌بیند.

در این مواقع در همان ابتدای ملاقات یك تصویر ذهنی از ما در مخاطب شكل می‌گیرد كه می‌تواند در ادامه رابطه تاثیر گذار باشد.

اگر بتوانیم این برداشت را به سمت یك برداشت مثبت سوق دهیم، می‌توانیم در ادامه ارتباطاتمان نتایج بهتری بگیریم.

نكته مهم در برداشت اولیه این است كه این برداشت در 3 تا 12 ثانیه اول رخ می‌دهد و در این زمان بیشتری موضوعی كه جلب توجه می‌كند، ظاهر ماست.

اولین اقدام؛ لبخند بزنید!

شاید باورتان نشود اما یكی از ساده ترین كارها و در عین حال اثرگذارترین اقدام‌ها برای تاثیرگذاری و داشتن یك ارتباط عالی، لبخند است. زمانی كه لبخند می‌زنیم این پیام را به ناخودآگاه طرف مقابل منتقل كرده‌ایم كه فردی قابل اعتماد هستیم و می‌توان به ما اعتماد كرد.

دیگری هم مهم است

ارتباط یك جاده دوطرفه است. این موضوع را هیچگاه فراموش نكنید، خیلی اوقات برخی فكر می‌كنند كه در گفت‌وگو باید متكلم وحده باشند و همواره خودشان صحبت كنند و اجازه صحبت و حرف زدن به دیگری را نمی‌دهند یا خیلی راحت حرف‌های دیگران را قطع می‌كنند تا خودشان صحبت كنند.

بهتر گوش كنید

یكی از هنرهایی كه در ارتباط موثر بسیار از آن صحبت می‌شود، هنر گوش دادن فعال است. گوش دادن در عین حالی كه یكی از مهمترین كارهاست، اما در زمره اقدامهای سختی است كه هر كسی توانایی انجام صحیح آن را ندارد.

همه چیز دان نباشید

خیلی‌ها در صحبت‌هایشان سعی می‌كنند نشان بدهند كه همه چیز دان هستند و در مورد هر چیزی اطلاعات دارند و به گونه‌ای رفتار می‌كنند كه گویی خودشان عالم هستند و دیگران هیچ دانسته‌ای ندارند. این اشتباه در ارتباطات می‌تواند بسیار كشنده باشد؛ چرا كه با این رفتار دیگری را خرد كرده‌ایم و عملاً او را پایین كشیده‌ایم.

از سوال استفاده كنید

یكی از نكات كلیدی در برقراری ارتباط با دیگران، پرسیدن است. زمانی كه از دیگران سوال می‌پرسیم، عملاً آنها را وادار به صحبت كردن می‌كنیم و هرچه اجازه بدهیم مخاطب بیشتر صحبت كند، هم حس بهتری به او داده‌ایم و هم اطلاعات بیشتری از او گرفته‌ایم.

علاوه بر این موارد، سوال كردن به صورت هوشمندانه می‌تواند به شما كمك كند مسیر گفت‌وگو را هدایت كنید.

از عبارت‌های ساده استفاده كنید

گاهاً افراد فكر می‌كنند استفاده از كلمات پیچیده و یا عبارت‌های انگلیسی می‌تواند به ارتباط بهتر آنها كمك كند و آنها را فردی حرفه‌ای نشان دهد اما واقعیت برعكس این است. شما باید سعی كنید در حد طرف مقابلتان از كلمات و جملات استفاده كنید و نكته مهم اینجاست كه در اكثر مواقع افراد صحبت‌های صمیمی و ساده را بیشتر می‌پسندند.

البته باید این نكته را هم بگوییم كه اگر فردی با شما همین گونه، یعنی تخصصی و با استفاده از الفاظ انگلیسی، صحبت كرد، شما هم اگر می‌توانید همین طور صحبت كنید.

از نام طرف مقابل استفاده كنید

سعی كنید در بین صحبت‌های خودتان از نام طرف مقابل استفاده كنید؛ چرا كه شنیده شدن نام هر فردی، برایش جذاب و دوست داشتنی است و زمانی كه شما این كار را انجام می‌دهید، حس خوبی را به طرف مقابل خودتان منتقل كرده‌اید.

البته این نكته را هم مد نظر قرار دهید كه استفاده زیاد از نام دیگری هم كار جالبی نیست؛ چراكه نشان می‌دهد كه كار شما تصنعی است و نتیجه عكس می‌دهد.

قوی دست بدهید

دست دادن در اولین لحظه برخورد شاید 80 درصد قضاوت در مورد شما را در ذهن طرف مقابل انجام بدهد. اگر می‌خواهید به عنوان یك فرد با اعتماد به نفس بالا قضاوت بشوید خیلی قدرتی دست بدهید. شل و بی روح دست ندهید. طوری دست بدهید كه پیام ذهنی مثبت و مقتدرانه‌ای از طرف شما به ذهن طرف مقابلتان ارسال بشود.

یك معرف پیدا كنید

اگر وارد مهمانی، جشن و یا جلسه‌ای شدید و هیچكسی را نمی‌شناسید یك معرف خوب پیدا كنید كه بقیه را بشناسد و بخواهید كه شما را به دیگران معرفی كند. چرا؟ چون نفوذ كلام یك فرد آشنا (معرف) برای اعتبار بخشیدن به هویت یك غریبه بارها قوی تر ارتباط مستقیم با فرد غریبه است.

در چند دقیقه اول فقط علایق و سرگرمی‌های طرف مقابل را پیدا كنید

شما با داشتن این ابزار در جعبه ابزار مهارت‌هایتان می‌توانید حتی بدون كمتری حرفی نزد طرف مقابل، خوش صحبت ترین فرد حاضر در جلسه باشید. فقط كافیه چندتا سوال در مورد علاقه مندی‌ها و یا تفریحات و سرگرمی‌های طرف مقابل بپرسید.

تا می‌توانید كاری كنید طرف مقابل با شوق از چیزی حرف بزند كه بهترین علایقش است. این كار باعث می‌شود احساس دوستانه‌ای به شما پیدا كند و اگر پیشنهاد همكاری و یا هر چیز دیگری به او دادید، راحت تر بپذیرد.

یك تعریف كوچك كاملا صادقانه كنید

اگر دنبال بهانه برای باز كردن سر صحبت هستید؛ این ابزار برای همین مواقع است.شما می‌خواهید شروع كنید با طرف مقابل ارتباط برقرار كنید و به قول معروف لینك بزنید اما نه معرف دارید نه می‌دانید به چه چیزی علاقه دارد و اصلا موضوعی برای صحبت ندارید؛ فقط یك تعریف كوچك اما صادقانه كنید.

چیزی مثل اینكه «چقدر كفش‌های زیبایی پوشیدید، می‌توانم بپرسم از كجا خریدید؟» یا «چقدر خوش خط هستید شما، خطاطی می‌كنید؟» دقت كنید كه تعریفی كه می‌كنید فوق العاده حساس است.

اگر طرف مقابل احساس كند تملق می‌كنید و یا اصلا تعریف شما بیجا باشد طرف مقابل احساس می‌كند شما با دید تمسخر چنین حرفی را زدید؛ پس قبلا از گفتن خوب بررسی كنید.

یك ذره از همه چیز بدانید

قبل از رفتن به جلسه یا سمینار یا حتی یك مهمانی، 10 دقیقه اخبار گوش كنید تا از آخرین وقایع اتفاق افتاده آگاه باشید. اگر از هر حوزه‌ای یك مقدار كوچك اطلاعات داشته باشید در حدی كه بتوانید در مورد آن سوال بپرسید، به راحتی می‌توانید یك گام از دیگران در برقراری ارتباط جلوتر باشید.

در دسترس باشید

هر زمانی با فردی ارتباط برقرار كردید و موفقیت آمیز بود كار تمام نشده؛بلكه شما باید از این به بعد با طرف مقابل در تماس باشید تا رابطه شما حفظ شود. اگر بعد از 72 ساعت یك زنگ و یا پیامكی به هر بهانه از به طرف مقابل نزنید بدون شك هفته بعد شما را از خاطر خواهد برد و تمام زحمات شما به هدر خواهد رفت.

دسترسی سریع
با هم حرف بزنیم