یك روانشناس در خصوص چگونگی مدیریت استرس و نقش مادران در مواجهه فرزندان با فشارهای روانی ناشی از كنكور توضیح داد.
معصومه طباطبایی، روانشناس در خصوص نحوه صحیح مواجهه با اضطراب و فشارهای روانی مربوط به آزمون سراسری كنكور سخن گفت.
طباطبایی گفت: در سادهترین تعریف، استرس زمانی اتفاق میافتد كه ما نسبت به عواملی كه كنترلی روی آنها نداریم واكنش نشان دهیم؛ در واقع استرس یك واكنش دفاعی در بدن و روان انسان است.
این روانشناس افزود: برای مدیریت استرس، در گام اول باید شناخت خود را نسبت به مسأله و شرایطی كه با آن مواجه هستیم، بالا ببریم. برای مثال شخصی كه كنكور دارد نسبت به آینده نگران بوده و به همین خاطر دچار استرس است. در اینجا نوشتن همه نگرانیها در یك برگه و دستهبندی آنها به دو گروهی كه ما بر روی آنها كنترل داریم و گروهی كه كنترل آنها از عهده ما خارج است، بسیار مؤثر واقع میشود.
وی در ادامه گفت: در زمانی كه در اوج استرس خود هستیم، مدام آینده مبهم را به صورت منفی برای خود تصویرسازی میكنیم. برای مثال به این فكر میكنیم كه اگر من كنكور قبول نشوم، آینده كاری من به كجا خواهد رسید؟ در همینجاست كه بررسی كردن همه عوامل تحت كنترل یا خارج از عهده ما میتواند به ما كمك كند.
طباطبایی اظهار داشت: انسانها در شرایط استرسزا واكنشهای متفاوتی دارند. در اینجا دو حالت وجود دارد؛ شخص یا با مسأله میجنگد و یا از آن فرار میكند؛ لذا حداقل كاری كه از دست ما برمیآید این است كه شرایط را برای شخص مضطرب پرتنشتر نكنیم. اگر مادری در مورد آینده فرزند خود نگران است به هیچ وجه نباید این استرس را به فرزندش منتقل كند.
وی افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم كه فرزندان ما تواناییهای متعددی دارند؛ عملكرد عالی فرزند ما در كنكور نشاندهنده توانمندی وی است، اما برعكس آن نیز به هیچ عنوان حاكی از بی عرضگی وی نیست؛ لذا نباید با مقایسههای پی در پی، استرس فرزند خود را دوچندان كنیم و او را تحت فشار مضاعف بگذاریم.
طباطبایی با بیان اینكه اكنون مهارتمحوری روی كار است، خاطرنشان كرد: این بدان معناست كه تنها درس خواندن و مدرك گرفتن، باعث تمایز و سرآمدی یك انسان نمیشود و هركسی باید سعی كند كه مهارتهای متفاوت را در خود بپروراند و تنها بر درس خواندنهای مداوم اتكا نكند.