در ایام شروع مدارس نكته ای كه به ذهن می رسد این است كه آیا لزومی دارد ساعت حضور دانش آموزان در مدارس غیر دولتی بیش از حد توان دانش آموزان این مدارس باشد؟
اگر بخواهیم دستاوردهای علمی در این باره را مرور كنیم می توانیم به مركز تحقیقات كاربردی و ارتقاء آموزشی دانشگاه مینه سوتای آمریكا اشاره كنیم كه به این پرسش قدیمی پاسخ داده است كه آیا شروع دیر تر كلاس های آموزشی شیفت صبح مدارس منتج به افزایش عملكرد تحصیلی دانش آموزان خواهد شد؟
محققان این مركز با بررسی داده های بیش از 9000 دانش آموز از هشت دبیرستان در مینه سوتا، كلرادو و وایومینگ به این نتیجه دست یافتند كه تاخیر در آغاز كلاس های صبح مدارس سبب افزایش تمایل به حضور، نمرات بهتر در آزمون ها و به خصوص تست های ریاضی، انگلیسی، مطالعات اجتماعی و همین طور علوم تجربی خواهد شد.
مدارس همچنین شاهد كاهش استرس، سوء مصرف مواد مخدر و علائم افسردگی در دانش آموزان خود بوده اند.
حال از مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر كه بسیار سخن از تحول در مدارس می گوید می پرسیم با توجه به نتایج دهها و صدها پژوهش معتبر علمی در جهان، آیا می خواهند همچنان به تقلید از گذشتگان ادامه دهند یا با مبنا قرار دادن علم، ساعت آغاز به كار مدارس یكی دو ساعت به تعویق بیندازند و میلیون ها كودك و نوجوان را از منافع آن بهره مند گردانند؟
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت برنامه "نیم نگاه" كاری از گروه خانواده سوم مهر ماه با حضور خانم دكتر ناظمی(روانشناس)/دكتر شریفی یزدی (جامعه شناس)/یك مسئول از اموزش و پرورش به موضوع ساعات طولانی در مدارس غیر انتفاعی و تفاوت بسیار آن با مدارس دولتی
می پردازد.