متخصص و مدرس حوزه بازی گفت:وقتی بازی توسط كودكان انجام میشود مایه نشاط است و دوپامین در مغز ترشح و باعث حال خوب میشود.
صابر عبدالملكی، متخصص و مدرس حوزه بازی گفت: ما در ایران بازی را خیلی ساده در نظر میگیریم در حالی كه خیلی پیچیده است و در دنیا درباره آن خیلی با احتیاط صحبت میشود زیرا موضوعی است كه نیاز به كاوش و بررسی های عمیق و دیدن از زوایای مختلف دارد.
عبدالملكی تصریح كرد: بچهها میگویند بازی زمانی اتفاق میافتد كه بزرگترها كنار آنها نباشند، روی زمین باشد و دوستانشان كنار آنها باشند. بازی یك پدیده جهانی بوده و ماهیت فرهنگی دارد. به قدمت تمام بشریت در همه جوامع وجود داشته و هر جا انسان زندگی كرده است بازی وجود داشته است اما تفاوت در نوع بازی و مقدار زمان بازی و در جنس ابزارهای بازی است.
وی درباره شغل خود و مطالعاتش در زمینه بازی كودكان، افزود: احساس خوشبختی میكنم چون كاری را انجام میدهم كه لذت میبرم و بازی به كل زندگی من تبدیل شده و دنیای بسیار شیرینی است.
متخصص حوزه بازیهای كودكان ادامه داد: یكی از دیدگاههایی كه ما به واسطه آن داریم بازی را خراب میكنیم این است كه انتظار كوتاه مدت از آن داریم، در صورتی كه بازیها سلامت كودكان را تضمین میكند.
وی ابراز داشت:كودكانی بازی میكنند كه سلامت روحی و جسمی خوبی دارند و در مقابل وقتی امنیت ذهنی، جسمی و روحی برای كودكان فراهم نباشد آنها بازیهایشان كمرنگ میشود. در درون بازیهای كودكان مفاهیم آموزنده بسیاری نهفته است.
عبدالملكی عنوان كرد: بیشتر والدین بازی را عملی بی فایده در نظر میگیرند؛ در صورتی كه كودكان در جریان بازی بر اساس تعاملهایی كه دارند نقشهایی را برای دیگران در نظر میگیرند و دیگران را میپذیرند و از همین راه است كه یاد میگیرند در دنیای واقعی چطور دیگران را بپذیرند.
وی خاطرنشان كرد: در بازی هر چیزی كه احساس میكنیم را اجرا میكنیم و ابایی از كسی یا چیزی نداریم. وقتی بازی انجام میشود مایه نشاط است و دوپامین در مغز ما ترشح و باعث حال خوب میشود. تا آن جایی كه میتوانیم به بچهها اجازه بدهیم بازی را دستكاری كنند؛ این طور به كودك بهتر خوش میگذرد.
این مختصص و مدرس حوزه بازی اظهار داشت: هر رده سنی نوع بازی خاص خود را میطلبد؛ نوع بازی مطلوب برای بچههای زیر 7 سال بازی هدایت شده و بازی آزاد است و برای بالای 9 سال به سمت بازیهای هدایت شده و ساختارمند میرویم.
عبدالملكی افزود:باید برای بچهها محیط غنی فراهم كنیم و كاری به كار بچه نداشته باشیم تا خودش خلق كند و خراب كند و بسازد و از این طریق بیاموزد كه چطور خلاق باشد.