نقش مددكار اجتماعی در مقابله با كرونا

حمایت روانی از بیماران

1399/12/06
|
09:33

رضا گل پیرا، با عنوان این مطلب كه سلامت مقوله‌ای است كه در طول زمان دچار تغییر شده است، گفت: مددكاران اجتماعی به عنوان نیروهای متخصص و عضو تیم درمان در نظام سلامت كشور، بر روی مؤلفه‌های اجتماعی سلامت متمركز هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 1034 مددكار اجتماعی در 641 مركز درمانی مشغول به كار هستند كه با ارائه حمایت‌های روانی اجتماعی به بیماران و خانواده آنان موجب كاهش سطح استرس، پیشگیری از بستری‌های مجدد، افزایش رضایتمندی، افزایش ضریب اشغال تخت در مراكز درمانی می‌شود.

گل پیرا به خدمات اداره مددكاری اجتماعی در دوران شیوع كرونا اشاره و خاطرنشان كرد: مددكاران اجتماعی از همان روزهای نخست پاندمی كرونا، با تولید محتواهای آموزشی، تدوین و ابلاغ سه پروتكل (حمایت‌های روانی اجتماعی در مقابله با ویروس كرونا، دستورالعمل حمایت‌های روانی اجتماعی در نقاهتگاه‌ها، پروتكل حمایت‌های روانی اجتماعی از بازماندگان متوفیان كووید 19 پا به پای پزشكان و پرستاران به بیماران و خانواده آنان، خدمات روانی اجتماعی ارائه كردند.

رئیس مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت تصریح كرد: هم چنان با جذب و به كار گیری ظرفیت‌های سازمان‌های حمایتی و مؤسسات خیریه و خیرین حوزه سلامت علاوه بر حمایت‌های روانی اجتماعی، حمایت‌های اقتصادی از گروه‌های آسیب پذیر و آسیب دیده در كرونا و بازماندگان متوفیان كووید 19 ارائه كردند.

وی در ادامه مراسم با بیان اینكه مددكاری اجتماعی در عرصه‌های آموزش، پژوهش و خدمت رسانی به گروه‌های آسیب پذیر به صورت تخصصی گام‌های مؤثری برداشته است، گفت: در زمینه آموزش با انتخاب و معرفی تسهیلگران آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی قطب‌های ده گانه، دانش و مهارت‌های مددكاران اجتماعی مراكز درمانی ارتقا یافت.

گل پیرا افزود: در زمینه پژوهش و تولید محتوای كاربردی، چندین پروتكل تخصصی نظیر مداخلات تخصصی مددكاری اجتماعی در حوزه بلایا، پیوندعضو، سالمندآزاری، كودك آزاری و سرطان تدوین شده است. در كنار این موارد با استقرار استانداردهای اعتبار بخشی و تدوین و ابلاغ شناسه شغلی مددكاری اجتماعی سعی بر آن شد همسو با پروتكل‌های تدوین شده و آموزش‌های صورت گرفته، نقش مددكاران اجتماعی در مراكز درمانی بازبینی شود.

رئیس مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: از سوی دیگر با جذب 220 مددكار اجتماعی در سال گذشته و امسال سعی بر آن شده با افزایش مددكاران اجتماعی شاغل در مراكز درمانی، خدمت رسانی عادلانه به گروه‌های آسیب پذیر و افزایش رضایتمندی بیماران محقق یابد.

وی همچنین در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های پیش روی اداره مددكاری اجتماعی، عنوان كرد: سند كسب و كار فرم‌های مددكاری اجتماعی در سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی "HIS" در سال 99 طراحی و تدوین شد؛ درصدد هستیم با ابلاغ و اجرای آن در مراكز درمانی، فرایند خدمت رسانی به بیماران را تسریع دهیم و به یك نظام اطلاعاتی یكپارچه در كشور دست یابیم.

گل پیرا در پایان با بیان اینكه پروژه كارسنجی خدمات مددكاری اجتماعی در دو مرحله انجام شده است و امیدواریم با تحلیل یافته‌ها و آنالیز داده‌ها با همكاری معاونت توسعه بتوانیم فرایندهای خدمات مددكاری اجتماعی را اصلاح و ارتقا بخشیم و به بازتعریفی از تناسب تعداد مددكار اجتماعی و تخت‌های بستری برسیم، مطرح كرد: یكی دیگر از برنامه‌های پیش رو، پیگیری امور مربوط به ثبت خدمات مددكاری اجتماعی در كتاب ارزش نسبی خدمات است كه در همین راستا جلسات متعدد كارشناسی با حوزه مربوطه برگزار شده و امیدورایم در سال 1400 ثبت خدمات مددكاری اجتماعی در كتاب ارزش نسبی خدمات محقق یابد.

دسترسی سریع