دكتر محمدعلی فلاحزاده، روانپزشك در برنامه «فراسو» رادیو سلامت بر لزوم تشخیص و درمان زودهنگام اختلال یادگیری توسط تیم درمانی متشكل از روانپزشك، گفتاردرمانگر و روانشناس تاكید كرد.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، دكتر محمدعلی فلاحزاده، روانپزشك در برنامه «فراسو» رادیو سلامت اختلال یادگیری را حالتی دانست كه در آن فرد، علیرغم هوش طبیعی، بینایی و شنوایی سالم، عدم بیشفعالی و تمایل به درس خواندن، در یك یا چند حیطه تحصیلی نمرات پایینی كسب میكند.
وی شایعترین اشكال این اختلال را كژخوانی، كژنویسی و اختلال در محاسبات ریاضی عنوان كرد و بر لزوم تشخیص و درمان زودهنگام آن توسط تیم درمانی متشكل از روانپزشك، گفتاردرمانگر و روانشناس تاكید كرد.
دكتر فلاحزاده آمار داد كه 5 تا 10 درصد كودكان به این مشكل مبتلا هستند.
این روانپزشك، اختلال یادگیری را در سه شكل اصلی معرفی كرد؛ شایعترین نوع آن كژخوانی است كه در آن فرد كلمات را هنگام خواندن به اشكال مختلف میخواند؛ برای مثال، كلمه مدرسه ممكن است در سه بار تكرار در متن، هر بار به شكلی متفاوت تلفظ شود. نوع دوم كژنویسی است كه خود به اشكال گوناگونی بروز میكند؛ مانند نوشتن بخشی از یك كلمه زیر بخش دیگر، یا نوشتن حروف به صورت اریب. شكل سوم اختلال در محاسبات ریاضی یا درك مفاهیم پایهای مانند دهگان و صدگان است.
دكتر فلاحزاده علت این اختلال را ناهماهنگی و اختلال در ارتباط بین دو نیمكره مغز عنوان كرد.
وی تاكید كرد: تشخیص و درمان به موقع این اختلال، بسیار حیاتی است؛ چرا كه بیتوجهی به آن میتواند مسیر زندگی و عملكرد تحصیلی كودك را مختل كرده و آینده او را تغییر دهد. اما با درمان مناسب، كه از نقاط قوت و استعدادهای سالم كودك بهره میبرد و بر تقویت نقاط ضعف تمركز دارد، فرد میتواند مسیر زندگی عادی خود را طی كرده، به تحصیل ادامه دهد و به موفقیت دست یابد.
دكتر فلاحزاده درمان این اختلال را یك درمان تیمی دانست كه در آن نقش درمانگر، گفتاردرمانگر، روانشناس و درمانهای روانشناختی برجسته است.