عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بهترین سبك فرزندپروری سبك مقتدرانه است و در این روش، والدین با صمیمیت و به طور منطقی به خواستههای فرزند خود عمل میكنند.
شیرین رشیدی، دكترای فلسفه تعلیم و تربیت و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال كه تربیت صحیح كودك شامل چه مواردی است،گفت: تربیت انسان دارای ابعاد روانی و جسمانی است، والدین همانگونه كه به مسائل جسمانی كودك حساس هستند باید به مسائل روانی فرزندان نیز توجه كنند. در تربیت كودك به حركت و تحول نیازمندیم و این حركت باید در مسیر صحیح انجام شود تا كودك را به خودشكوفایی برساند و او را از حالت موجود به حالت رشد حركت دهد.
وی از ترس و هراس به عنوان اختلالاتی كه كودكان به آن مبتلا می شوند، نام برد و گفت: هراس یك واكنش روانشناختی همراه با ترس مداوم و شدید است،مانند هراس جدایی از والدین، هراس از تنهایی و هراس از مرگ.در این میان بسیاری از بچه ها با اختلال ترس مواجهند، مانند: ترس از مدرسه و ترس از محیط هایی غیر از خانه،
دكترای فلسفه تعلیم و تربیت گفت: كودكان تك فرزند كه روابط اجتماعی كمتری داشته اند، بیشتر مبتلا به ترس از مدرسه می شوند، تنها بودن این كودكان باعث عدم یادگیری تعاملات اجتماعی میشود، والدین باید با افزایش تعاملات اجتماعی با دوستان وخانواده، در رفع این مهم ، كمك كنتده باشند.
وی افزود: بازی و نقاشی دو ابزار خوب برای رهایی از افكار منفی در كودك هستند. گفتوگو با كودك نیز از بهترین روشهای دور كردن انواع هراس از كودك است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان كرد: تربیت تنها به عوامل بیرونی وابسته نیست بلكه عوامل درونی كودك نیز در این مسئله تاثیر گذار است. وقتی والدین با كودك بازی میكنند و هم عرض با تفكرات كودك قرار میگیرند، در خلال این گفتوگو به بسیاری از مسائل درونی كودك آگاه می شوند.
رشیدی تصریح كرد: ورود به لایه های درونی روانی كودك برای شناخت خشم های فروخفته كودك بسیار كارآمد است.
كارشناس برنامه در پاسخ به این سوال كه چرا صحبت كردن در جمع برای بعضی از كودكان سخت است، ابراز كرد: این كودكان با ترس از قضاوت دیگران روبرو هستند، بهترین راه این است، در این كودكان اطمینانبخشی ایجاد كنیم و با تمرین و تكرار و صحبت كردن در حضور والدین و همچنین با تشویق كردن و هدیه دادن اولیا مدرسه به این كودكان، در رفع كمرویی آنان تلاش كنیم.
وی در خصوص كسب عزت نفس در كودكان گفت: عزت نفس یعنی احساس خود ارزشمندی، مسلماً واكنش اعضای خانواده در كسب عزت نفس كودك بسیار تاثیر گذار است، او روش صحیح و به اندازه تشویق كردن كودك را، در ایجاد عزت نفس او بسیار موثر دانست.
كارشناس برنامه در پاسخ به این سوال كه عزت نفس چه تفاوتی با اعتماد به نفس دارد، متذكر شد: اعتماد به نفس به میزان توانمندی های فرد بستگی دارد اما عزت نفس به ابعاد ارزشی شخص باز میگردد.
وی گفت: كمبود عزت نفس در كودكان، احساس شادكامی را در كودكان تحت تاثیر قرار میدهد.
رشیدی با بیان انواع سبكهای فرزندپروری، بهترین سبك فرزندپروری را مقتدرانه دانست كه در این روش، والدین با صمیمیت و به طور منطقی به خواستههای فرزند خود عمل میكنند.
دكترای فلسفه تعلیم و تربیت در پاسخ به این سوال كه چرا بعضی از كودكان در ورود به محیط های جدید مانند مهدكودك یا مدرسه دچار هراس و ناراحتی میشوند، گفت: باید در كودكان احساس تعلق به محیط ایجاد شود تا احساس راحتی كنند، باید با روشهای صحیح این احساس تعلق را قبل از ورود به محیط جدید و همچنین در روزها وهفته های ابتدایی ورود ،در آنها ایجاد كرد.