تحقیقات جدید خطرات استفاده بیش از حد از صفحه نمایش را برای كودكان و نوجوانان تأیید می كند.
به گفته محققان، كسانی كه ورزش میكنند، درس موسیقی میگذرانند یا بعد از مدرسه با دوستان معاشرت میكنند نسبت به كودكانی كه در این ساعات به صفحه نمایش میپردازند شادتر و سالمتر هستند.
یك محقق میگوید: «زمان استفاده از صفحه نمایش، یعنی جایی كه نشستهاید و تلویزیون تماشا میكنید یا ساعتها در حال انجام بازیهای رایانهای هستید یا در شبكههای اجتماعی جستجو میكنید، بسیار مضر است، زیرا بیتحرك بوده و معمولاً در فعالیتی مشاركت ندارید.»
محققان نحوه گذراندن زمان حدود 62000 كودك 4 تا 9 ساله را بعد از مدرسه بررسی كردند. این بچهها همچنین پرسشنامههایی را در مورد آرامش روانی خود تكمیل كردند.
این مطالعه نشان داد كودكانی كه بعد از مدرسه بازیهای ویدئویی انجام میدهند، تلویزیون تماشا میكنند و از رسانههای اجتماعی استفاده میكنند، تقریباً همواره نسبت به همسالان خود كه در فعالیتهای بعد از مدرسه شركت میكنند، سطح آرامش پایینتری دارند.
همچنین بچههای كه اغلب ورزش میكردند، در مقایسه با بچههای كه بعد از مدرسه ورزش نمیكردند، 15 درصد بیشتر به احتمال زیاد خوشبین، 14 درصد بیشتر از زندگی خود شاد و راضی بودند و 10 درصد بیشتر احتمال داشت كه بتوانند احساسات خود را كنترل كنند.
وی گفت: «والدین باید سعی كنند زمان تماشای صفحه نمایش را محدود كرده و بچهها را به انجام فعالیتهای دیگر بعد از مدرسه تشویق كنند.»
وی در ادامه افزود: «من والدین را تشویق میكنم تا محدودیتهایی را در مورد استفاده از صفحه نمایش تعیین كنند و كودكان را تشویق كنند قبل یا بعد از استفاده از صفحه نمایش، فعال باشند، یا فعالیتهای جایگزینی مانند گوش دادن به موسیقی، رنگآمیزی ذهنی، بازیهای رومیزی یا پازل را انجام دهند.»
به گفته او، «ورزش موجب ایجاد فعالیت بدنی منظم میشود و فرصتی برای رفاقت و ارتباطات اجتماعی فراهم میكند.»
شواهد علمی همواره نشان داده است كه مشاركت كودكان در ورزش با بهبود نتایج اجتماعی و روانشناختی مانند تصویر سالمتر از خود، كاهش علائم اضطراب و افسردگی و سطوح بالاتر پیشرفت تحصیلی مرتبط است.