زندگی افراد طی شیوع بیماری همهگیر كرونا تغییر كرد و میلیونها كودك بیش از یك سال در مدرسههای مجازی حضور یافتند. نتایج تحقیقات جدید نشان میدهد تغییر از یادگیری سنتی به یادگیری از راه دور ممكن است منجر به عواقب منفی برای كودكان كوچكتر شود
زیرا نتایج نشان داد كودكان دبستانی كه در آموزش از راه دور شركت كرده بودند، مشكلات رفتاری، یادگیری و خواب بیشتری را تجربه كردند.
محققان حدود 300 والدین را با فرزندانی از مهد كودك تا كلاس پنجم بین فوریه تا مارس 2021 مورد بررسی قرار دادند.
محقق اصلی این مطالعه اظهار كرد: در روزهای اولیه انتشار ویروس و عدم آگاهی از آن تلاش كردیم بهترین تصمیمات اتخاذ شود.
این مطالعه یكی از معدود مطالعاتی است كه بهزیستی خانواده را مورد بررسی قرار داده و چندین حوزه مربوط به سلامت از جمله مشكلات رفتاری، تجربیات مدرسه، چالشهای خواب، نابرابریهای بالقوه و استرس والدین را با یكدیگر مقایسه كرده است.
كودكانی كه در مدارس دور افتاده بودند، علائم بیشفعالی و مشكلات بیشتری را در بین همسالان نشان دادند و این احتمالا نتیجه تغییر سریع تقاضاها و انتظارات، تطبیق با تعاملات از طریق صفحه نمایش و حضور در خانه با خروجیهای كمتر است.
دكتر گفت: به طور كلی هر گونه تغییر ناگهانی در روالها میتواند باعث بروز استرس و اختلالات عاطفی در كودكان شود.
به احتمال زیاد شركتكنندگان در مدرسه مجازی انگیزه كمتر تحصیلی یا مشاركت اجتماعی دارند و در انجام تكالیف مدرسه نیز سرپیچی و مقاومت از خود نشان میدهند.
وی گفت: به نظر میرسد فراگیرندگان از راه دور كمتر در مورد یادگیری هیجان دارند. ما میدانیم كه اشتیاق و مشاركت كودكان در مدرسه به پیشبینی چگونگی كنار آمدن آنها با چالشهای تحصیلی كمك میكند.
والدین دانشآموزانی كه یادگیری از راه دور را تجربه كرده بودند، گزارشهای كمتری مبنی بر این موضوعات میدهند كه معلم فرزندشان را خوب میشناسد، كودكشان همكلاسیهای خود را خوب میشناسد یا انگیزه دارد كه صبحها برای مدرسه آماده شود و فرصت كافی برای معاشرت دارد و یا اینكه بهترین دوست را داشته باشد. آموزش از راه دور روی احساسات اجتماعی، هویت و استقلال و روابط دوستی افراد تاثیر بسیاری داشته است.
نتایج بررسی نشان داد در این مدت كودكان دیرتر به خواب میرفتند و بیشتر با والدین میخوابیدند. یكسوم والدین گفتند كه فرزندشان بیشتر طول میكشد تا بخوابد؛ حدود یكهفتم گزارش كردند كه كودكان در شب بیدار میشوند و بیش از یكپنجمشان گفتند كه فرزندشان كابوسهای بیشتری میبیند كه این موضوع احتمالا به دلیل اضطراب و استرس بیشتر، افزایش زمان استفاده از نمایشگر و قرار گرفتن در معرض افزایش درگیریهای خانوادگی است.
ما می دانیم كه خواب نامناسب و ضعیف میتواند بر همه زمینههای سلامتی از جمله خلقوخوی، رفتار و رشد جسمی و همچنین عملكرد تحصیلی تاثیر بگذارد. محققان در نظر گرفتند چگونه خانوادههایی با سختیها و عوامل استرسزا مانند ناامنی غذا یا مسكن ممكن است بار بیشتری از استرس را تجربه كرده باشند.
این مطالعه به طور شگفتانگیزی نشان داد ارتباط بین یادگیری از راه دور و مشكلات رفتاری برای كودكان بدون مشكلات مادی چالشبرانگیزتر است. كودكان با مشكلات مادی به طور كلی چالشهای رفتاری بیشتری نشان دادند. ممكن است والدین تفاوت قابلذتوجهی در محیط خانه در آموزش از راه دور تشخیص نداده باشند اما ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا درك كنیم كه چگونه بهتر از این خانوادهها حمایت كنیم.
به طور كلی بیش از دوپنجم والدین علائم افسردگی كودكانشان را در این مدت اعلام كردند. بسیاری از والدین در نمونه تحقیقاتی مذكور مشكلات مادی مانند فقر، از دستدادن شغل و ناامنی غذایی و درگیری والدین و كودك را گزارش كردند.
متاسفانه برخی از كودكان هنوز با چالشهای رفتاری مقابله میكنند. با این حال محققان امیدوارند كه یافتههای آنها اهمیت مدارس را برای دریافت منابع مورد نیاز برای كمك به كودكان در درمان این اثرات همهگیر نشان دهد.