آمار وقوع زمینلرزه و سیل نشان میدهد كه یكی از مهمترین مسئولیتهای مسئولان كشور مدیریت بحران حوادث است، اما نمیتوان مدیریت بحران را تنها در زمان بحران انجام داد.
بر اساس آمارها استانهای تهران، خراسانرضوی و اردبیل بیشترین تعداد مدارس فرسوده را دارند.
60درصد مدارس بخش مركزی شهر تهران فرسودهاند و 45مدرسه با عمر بالای 40سال دراین بخش وجود دارند. 17هزار كلاس درس نیز در شهر تهران در سال 95 در نوبت مقاومسازی قرار گرفتند؛ در واقع، در صورت بروز زلزلهای چهار یا پنجریشتری، ممكن است 17هزار كلاس درس در این شهر تخریب شود. بهگفته مسئولان، با بودجه فعلی آموزشوپرورش برای نوسازی این مدارس 32سال زمان نیاز است! خراسانرضوی در مقام دوم، 149 مدرسه استیجاری دارد و 59درصد مدارس این استان نیاز به بازسازی یا مقاومسازی دارند. بهگفته مسئولان آموزشوپرورش استان اردبیل، برخی مدارس در این استان صدسال عمر دارند و در یكی از ناحیههای آموزشی این استان بهدلیل كمبود معلم حدود چهارهزار دانشآموز در مدارس مختلط تحصیل میكنند. 12میلیون و 600هزار دانشآموز در این كشور درس میخوانند. تمام این دانشآموزان در مناطقمحروم یا مدارس فرسوده درس نمیخوانند و از امكانات آموزشی و مدارس نوساز و مجهز بهرهمندند، اما با گذشت سهدهه از انقلاب اسلامی، تعداد دانشآموزانی كه در مدارس فرسوده درس میخوانند یا از وجود مدرسه بیبهرهاند نیز كم نیست.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت برنامه "نیم نگاه " كاری از گروه اجتماعی 6 آبان ماه در ساعت 12:30 به موضوع ضرورت بازسازی مدارس فرسوده می پردازد.