از ساعت به مدت

رادیو سلامت

نيم نگاه

نقش كاركرد مداوم اتوبوس ها در پایانه ها در آلودگی هوا

موضوع آلایندگی اتوبوس‌های شركت واحد قابل كنترل و كاهش‌پذیر است، اما این امر نیاز به مدیریت صحیح دارد.

1397/06/04
|
09:20

تا به حال هرچه گفتیم و شنیدیم از استاندارد نبودن سوخت بوده است و همه تقصیرها را به گردن سوخت‌های غیر استاندارد و آلاینده می‌اندازیم.
طبق استانداردهای جهانی گازوئیل تولیدی در خودروهای سنگین برای ورود به قاره اروپا باید حداكثر 5 پی پی ام (واحد اندازه گیری میزان گوگرد در سوخت) باشد و خودروهایی كه از ایران به اروپا می‌روند باید گازوئیل مورد تائید اتحادیه اروپا را مصرف كنند.
حال آن كه گازوئیل مصرفی در ایران حداقل بیش از 2 هزار پی پی ام گوگرد دارد و این یعنی سوختی كه با هر لیتر احتراق به همان اندازه گازهای مهلك و سرطان‌زا را وارد ریه‌های ما می كند.
این همه ماجرا نیست و قسمت تاسف انگیز این حكایت آنجاست كه بدانیم با همین وضع موجود اتوبوس‌های فرسوده و سوخت غیر استاندارد، آلودگی تولیدی اتوبوس‌های شركت واحد قابل كاهش و كنترل است و می‌توان با رعایت یك نكته ساده، بخش اعظمی از این آلودگی را از هوای شهرها حذف كرد.
تقریبا به رسم و عادت رانندگان ناوگان اتوبوسرانی همه خودروهای این شركت صبحگاهان كه استارت می‌خورند و روشن می شوند تا پایان شب كه به پاركینگ مراجعه می كنند به طور مداوم و یكسره روشن هستند و هرگز خاموش نمی‌شوند. این در حالی است كه بر اساس زمانبندی ساعات حركت اتوبوس‌ها، هر اتوبوسی در طول روز ساعاتی توقف مطلق دارد و متاسفانه پدیده نامیمونی كه همه ما آن را مشاهده كرده‌ایم درجا كار كردن همه اتوبوس‌های شركت واحد است.
اتوبوسی كه قرار است نیم ساعت تا یك ساعت دیگر حركت كند، متاسفانه در ایستگاه مقصد تا زمان حركت روشن می‌ماند و انگار كسی به راستی به فكر حال خراب شهرمان نیست، در حالی كه باید گفت اولین قربانیان این آلودگی فزاینده خود رانندگان اتوبوسرانی هستند، اما بی اطلاعی در این زمینه و عادت غلط باعث می‌شود تا در سطح شهر هیچ وقت هیچ اتوبوس شركت واحد را به حالت خاموش نبینیم.
شاید اگر این نكته به رانندگان شركت واحد گوشزد شود برخی از آنان این موضوع را مراعات كنند، اما اگر از طرف مسئولان شركت واحد به صورت دستورالعمل به همه رانندگان ابلاغ شود و تمهیداتی نیز برای برخورد با متخلفان در نظر گرفته شود، نه تنها در مصرف سوخت به میزان زیادی صرفه جویی می شود، بلكه از آن مهمتر بخشی از معضل آلایندگی تهران نیز حل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت برنامه "نیم نگاه" كاری از گروه اجتماعی چهارم شهریور ماه در ساعت 12:00 با حضور آقای پیمان سنندجی(مدیر عامل شركت واحد اتوبوسرانی) و آقای سید نواب حسینی منش(مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران) به موضوع معاینه فنی اتوبوس های شهری می پردازد.

دسترسی سریع
نیم نگاه