روند افزایشی «اُمیكرون» در كشور / شناسایی 194 مبتلا تا كنون

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی موارد شناسایی ابتلا به «امیكرون» در كشور، گفت: موثرترین كار در پیشگیری از اُمیكرون، رعایت پروتكل‌ها، ماسك زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دز سوم واكسن است و...

1400/10/14
|
09:54

توصیه می‌كنم افراد حتما دز سوم واكسن را تزریق كنند.

به گزارش ایسنا، دكتر سعید كریمی در نشست خبری وزارت بهداشت، در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت مراجعات كرونایی به بیمارستان‌ها و آمادگی بیمارستان‌ها در برابر اُمیكرون، گفت: خوشبختانه تعداد مراجعین سرپایی ما با علائم مشكوك به كرونا با علائم تنفسی كه به صورت روزانه مراجعه می‌كنند، حدود 1250 مورد است كه این میزان مراجعه از پیك قبلی كه داشتیم به تدریج كم شده و در زوهای اخیر، افزایش قابل توجهی را نداشتیم. البته تغییرات سینوسی كاهش و افزایشی وجود داشته، اما خوشبختانه افزایش مراجعات قابل توجه و مستمر نداشتیم. همچنین در حوزه تعداد بستری، بعد از عبور از پیك، در حد ثابت در حد 5800 مورد است كه در روزهای اخیر حالت ثابتی داشته و افزایش نگران‌كننده‌ای را شاهد نبوده‌ایم.

شناسایی 194 مبتلا به امیكرون در كشور
روند افزایشی بیماری در كشور
وی افزود: تعداد بستری در آی سی یو هم حدود 1400 مورد است. بنابراین در حوزه بستری در آی‌سی‌یو هم افزایش خاصی نداشته است و در شرایط پایداری به سر می‌بریم. در زمینه سویه اُمیكرون نیز تعداد موارد مبتلا كه با تشخیص قطعی كیت بوده، افزایش یافته است و تا امروز 194 تشخیص قطعی اُمیكرون داشته‌ایم كه در حال افزایش است.

نگرانی از سرایت‌پذیری بالای اُمیكرون
ماسك بزنید و تزریق واكسن را جدی بگیرید
كریمی ادامه داد: برای تشخیص اُمیكرون ابتدا باید تست PCR بیمار مثبت شود و بعد اگر مشكوك به اُمیكرون باشد، یك تست اضافه هم برای اُمیكرون انجام می‌شود. افزایش تعداد موارد اُمیكرون جای نگرانی دارد. از این جهت كه شیوع و سرایت‌پذیری اُمیكرون بسیار زیاد است و در عرض دو تا سه روز ممكن است، فرد مبتلا بتواند افراد دیگر را مبتلا كند. بر این اساس رعایت پروتكل‌های بسیار مهم است و باید توجه كرد كه موثرترین چیز هم در پیشگیری از اُمیكرون، رعایت پروتكل‌ها، ماسك زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دز سوم واكسن است كه توصیه می‌كنم، حتما دز سوم واكسن را افراد تزریق كنند. دز سوم در پیشگیری از ابتلا و موارد شدید و همچنین پیشگیری از بستری و مرگ‌ومیر ناشی از كرونا بسیار موثر است.

بیمارستان‌ها در آماده‌باش
وی همچنین گفت: باید توجه كرد كه از نظر درمانی تفاوتی بین اُمیكرون و سویه دلتا وجود ندارد. البته از جهت مراقبتی باید بیشتر مراقب باشیم، زیرا سرایت‌پذیری اُمیكرون بیشتر است، اما از نظر درمان تفاوتی ندارد. در عین حال به بیمارستان‌هایمان آماده‌باش اعلام كردیم كه در آماده‌باش هستند تا اگر خدایی نكرده تعداد موارد افزایش یافت، بتوانند به بهترین نحوه مراقبت‌ها و خدمات را از نظر وضعیت اكسیژن‌سازها، دارو و... انجام دهند. این تمهیدات با معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشكی انجام شده است. ان‌شاءالله كه اصلا وارد پیك بعدی نشویم، باتوجه به اینكه مدت زمان فاصله واكسیناسیون‌مان كم است و آنتی‌بادی وجود دارد، ولی اصلا نباید غافل شویم و باید پروتكل‌ها را رعایت كنیم.

مشكلات نسخه‌نویسی الكترونیك در بیمارستان‌ها
كریمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت اجرای نسخه الكترونیك در بیمارستان‌ها، گفت: در این زمینه مشكلاتی از روزهای اول بوده و هنوز هم وجود دارد، اما به تدریج در حال كاهش است. كسی كه تاكنون دستی نسخه را می‌نوشته، اكنون باید تایپ كند كه مقداری سرعت را كاهش می‌دهد، برق یا اینترنت قطع می‌شود، ممكن است حجم بیماران بالا باشد و مسیرهای ارتباطی نتوانند به خوبی اطلاعات را منتقل كنند و كندی ایجاد شود كه رسانه‌ها در این زمینه گزارشاتی ارائه داده‌اند. با این حال با جلساتی كه مكرر برگزار شده و هماهنگی‌هایی كه روزبروز در حال افزایش است، این مشكلات در حال كاهش است. وقتی یك پروژه ملی است و با تعداد بالایی از مراكز مواجهیم، باید مقداری فرصت دهیم تا به آنچه كه مطلوب است، برسیم.

وضعیت اثرگذاری واكسن‌ها بر اُمیكرون
وی درباره میزان اثربخشی واكسن‌های داخلی كرونا بر سویه اُمیكرون، گفت: تاكنون در ایران 194 مورد اُمیكرون شناسایی شده و در این زمینه اطلاعات آنقدر قطعی نیست كه بتوانیم اطلاعاتی ارائه دهیم، اما باتوجه به اینكه واكسن‌های داخلی در مقابل دلتا موثر بودند و واكسن‌های خارجی هم كه بوده بر روی دلتا تست شده و كشورهایی كه میزان اُمیكرون‌شان بالاست، آن‌ها را موثر دانستند. به نظر می‌آید كه واكسن روی اُمیكرون هم موثر باشد. مطالعاتی كه انجام می‌شود این موضوع را می تواند به اثبات برساند.

كریمی درباره اعمال محدودیت‌های كرونایی با توجه به خطر اُمیكرون، گفت: فعلا در وضعیتی قرار داریم كه عمدتا بر رعایت پروتكل‌ها توصیه می‌كنیم. هر محدودیتی كه قرار باشد ایجاد شود، جزو اختیارات ستاد ملی كروناست و وزارت بهداشت نمی‌تواند محدودیت اعمال كند. در عین حال كمیته علمی وضعیت را از نظر علمی بررسی می‌كند، نتایج كمیته علمی به وزیر بهداشت و سپس در ستاد كرونا ارائه شده و ستاد ملی مقابله با كرونا تصمیم‌گیری می‌كند. بنابراین درباره محدودیت‌ها باید از ستاد ملی كرونا پیگیری شود.

كریمی درباره مواجهه با بیماری‌های تركیبی با كرونا، گفت: در بیمارانی كه به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی مراجعه می‌كنند، اكنون آنفلوآنزا زیاد است، اما فعلا من گزارشی از تركیب این بیماری‌ها با كرونا دریافت نكرده‌ام.

حذف ارز 4200 تومانی از حوزه سلامت، هنوز نهایی نیست
وی درباره حذف ارز 4200 تومانی و نحوه حمایت از بنگاه‌های سلامت‌محور با این اقدام، گفت: فعلا این لایحه در مجلس است و هنوز نهایی نشده است. باید اجازه دهیم كار كارشناسی‌اش در مجلس انجام شود. در بررسی‌هایی كه انجام می‌شود، حمایت‌هایی از بحث دارو و سلامت دیده شده است. البته از آنجایی كه نهایی نشده، اظهارنظر نمی‌كنیم، اما حمایت‌ها در حوزه سلامت برای سال آینده در لایحه بودجه دیده شده است و فكر نمی‌كنم كه نمانیدگان مجلس بخواهند حوزه سلامت را رها كنند و حتما حمایت خواهند كرد كه ما هم از آنها خواهش می‌كنیم كه حتما این حمایت را انجام دهند.

بسته پیشنهادی وزارت بهداشت برای ماندگاری پزشكان در مناطق محروم
كریمی در ادامه صحبت‌هایش، درباره بحث كمبود پزشك، گفت: همانطور كه مقام معظم رهبری هم فرمودند، مشكل بیشتر بحث توزیع است. یك پزشك متخصص بعد از دوره طرح، دیگر تعهدی به وزارت بهداشت ندارد و اگر بخواهیم این افراد را در مناطقی كه هستند، نگه داریم، باید ماندگاری‌شان را تسهیل كنیم. این جزو پیشنهاداتی است كه ارائه كردیم كه باید بتوانیم برای افرادی كه در مناطق محروم ارائه خدمت انجام می‌دهند، تسهیلاتی فراهم كنیم. البته هنوز بسته آن تصویب نشده است و به همین دلیل جزئیات آن را مطرح نمی‌كنم.

وی تاكید كرد: به هر حال باید اقداماتی انجام دهیم كه یك پزشك متخصص بعد از دوره تعهدش، خودش با رضایت در منطقه محروم كار كند. مردم در مناطق محروم حق دارند كه پزشك متخحصص داشته باشند و پزشك متخصص ماندگار هم داشته باشند، نه اینكه هر چند سال یكبار پزشك متخصص‌شان تغییر كند. این جزو مطالب مهمی است كه در برنامه‌ها و پیشنهادات ما وجود دارد. درباره مناطق محروم هم 30 درصد سهمیه مناطق محروم وجود دارد كه از این طریق هم می‌توانیم به صورت بومی‌گزینی برای این مناطق پزشك جذب كنیم كه در همان منطقه‌ای كه هستند، ارائه خدمت كنند. اگر بخواهیم مشكل حل شود باید كاری كنیم كه خود پزشك با رضایت در منطقه محروم ارائه خدمت كند و ماندگاری‌شان را تسهیل كنیم. حال این تسهیلات می‌تواند مالی باشد، رفاهی باشد و ... كه اگر بسته پیشنهادی ما تصویب شود، امیدوارم بتوانیم این مشكل را رفع كنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره نوع دز سومی كه مردم باید برای واكسیناسیون كرونا تزریق كنند، گفت: از نظر علمی درباره اینكه چه نوع دز سومی از واكسن‌های كرونا موثرتر است، بین علما اختلاف‌هایی وجود دارد. این موارد باید در كمیته علمی بررسی و تعیین تكلیف شود. بحث واردات هم مربوط به حوزه معاونت درمان نیست.

كریمی در پاسخ به اینكه باوجود تزریق واكسن، چرا هنوز كرونا مهار نشده است، گفتن: این موضوع طبیعی است و هیچ واكسنی به ویژه درباره كرونا نه ادعا می‌كند و نه می‌تواند 100 درصد بیماری را كنترل كند و هیچ كجای دنیا اینطور نیست كه اگر واكسن تزریق كردند، دیگر 100 درصد كسی به بیماری مبتلا نشود. بنابراین هدف‌مان از واكسیناسیون، كاهش میزان ابتلا و به ویژه كاهش موارد شدید ابتلا و مرگ‌ومیر است.

بررسی هزینه‌-اثربخشی داروهای جدید كرونا در كمیته علمی
مشكلی در حوزه درمان كرونا نیست
وی درباره وضعیت داروهای درمان كرونا، گفت: درباره داروها هم فعلا داروهایی را كه در پروتكل درمان كشور وجود دارد، در كشور در دسترس هستند. داروهای جدیدی هم كه گزارش می‌شود، باید در كمیته علمی مورد بررسی قرار گیرند، وگرنه دچار مشكلاتی می‌شویم كه قبلا داشتیم كه اصلا آیا این دارو موثر هست یا خیر. این موارد در كمیته علمی بررسی می‌شود تا هزینه-اثربخشی آن مشخص شود و بعد به پروتكل‌ها اضافه می‌شود. در حال حاضر در حوزه درمان مشكلی نداریم. چند دارویی هم كه اعلام شده كه ممكن است موثر باشند، در حال بررسی است و اگر به این نتیجه برسیم كه واقعا موثرند، وارد پروتكل می‌شوند. بنابراین این موارد در كمیته علمی بحث می‌شود و اگر به صورت علمی به این نتیجه برسیم كه موثر است، اقدام می‌شود.

اصرار بر اجرای علمی قانون جوانی جمعیت
معاون درمان وزارت بهداشت درباره اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: اصل بر اجرای قانون جوانی جمعیت است. ما روی این قانون اصرار داریم و این كار باید از طریق علمی انجام شود. توصیه می‌كنم خبرنگاران هم در این زمینه خیلی وارد حواشی نشوند. باید تلاش كنیم كه قانون اجرا شود تا جمعیت جوانی داشته باشیم و با مشكل پیری و كاهش نرخ جمعیت مواجه نشویم.

لزوم بروز كردن بیمارستان‌های فرسوده
كریمی درباره بحث بیمارستان‌سازی در كشور و ایمنی بیمارستان‌ها، گفت: در حوزه درمان ما در زمینه اعتباربخشی بیمارستان‌ها می‌توانیم ورود كنیم. یكی از فاكتورهای ما در اعتباربخشی این است كه اگر بیمارستانی ناایمن باشد، در اعتباربخشی و صدور و تمدید پروانه سخت‌گیری می‌كنیم و باید اصلاح كنند. باید توجه كرد كه بسیاری از بیمارستان‌ها فرسوده‌اند و ممكن است 80 یا 90 سال قبل ساخته شده باشند، به‌روز كردن این بیمارستان‌ها اقدامی است كه باید انجام شود كه معاونت توسعه در این زمینه عمل می‌كنند.

تخلفات درمانی را به 190 اعلام كنید
معاون درمان وزارت بهداشت درباره سامانه 190 و ارائه تخلفات بیمارستانی و تعرفه‌ای، گفت: تخلفات را می‌توانند به سامانه 190 ارائه كنند. در عین حال طی دو سه روز اخیر جلساتی در راستای تقویت نظارت از سوی معاونت درمان برگزار شد و بر روی بیمارستان‌ها متمركز می‌شویم تا ان‌شاءالله تخلفی در بیمارستان رخ ندهد. عمده تخلفاتی كه وجود دارد احتمالا در بیمارستان رخ می‌دهد، اگر عمل جراحی است كه برای آن پول خارج از تعرفه‌ای دریافت می‌شود، آن عمل در بیمارستان اتفاق می‌افتد، علاوه بر برخورد با افراد متخلف، با آن بیمارستانی هم كه این تخلف در آن رخ می‌دهد، برخورد می‌كنیم. در عین حال نظارت‌هایمان باید به‌روز و سامانه‌ای شوند. به معاونت‌های درمان اعلام شده كه این موضوع را جزو اولویت‌هایشان قرار دهند. فسادستیزی جزو اولویت‌های ما است.

كریمی درباره موضوع كمبود پزشك متخصص در مناطق محروم مجددا تاكید كرد: مباحث مطرح شده به این معنا نیست كه پزشك متخصص به اندازه كافی نداریم، بلكه تجمع‌شان در مراكز استان‌ها بیشتر و در مناطق محروم كمتر است. البته این پزشكان تعهدات‌شان را هم انجام داده‌اند، اما ما باید شرایط ماندگاری پزشك در مناطق محروم را فراهم كنیم كه به مباحث رفاهی، معیشتی، مالی و ... بازمی‌گردد. باید كاری كنیم كه متخصصین علاقه داشته باشند كه در مناطق محروم خدمت كنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره كرونا، با بیان اینكه در شرایط فعلی كرونا باید از پیك‌های قبلی درس بگیریم، گفت: وقتی از یك بحران درس بگیریم، به یك فرصت برای آینده بدل می‌شود تا دیگر با آن مشكلات مواجه نشویم. خوشبختانه طی دوره كرونا بیماری نبوده كه به دلیل كمبود تخت بیرون از بیمارستان باشد؛ چیزی كه در كشورهای دیگر مشاهده كردیم. برخی بیماران به دلایل مختلف دیر مراجعه كرده بودند كه دچار مرگ و میر شدند. دعا می‌كنیم كه پیك دیگری در پیش نباشد و از مردم هم خواهش می‌كنیم كه پروتكل‌های بهداشتی را رعایت كنند تا وارد پیك بعدی نشویم. در عین حال سعی می‌كنیم كه از گذشته درس بگیریم تا اگر وارد پیك بعدی شدیم، بتوانیم بهتر مدیریت كنیم.

كریمی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به اولویت‌های حوزه درمان كشور، گفت:‌ از همه كادر درمان و عزیزانی كه طی دو سال گذشته در سنگر كرونا خدمت كردند تشكر می‌كنم. بالای 200 شهید سلامت تقدیم كردیم كه یاد آنها را گرامی می‌داریم.

وی افزود: یكی از مهمترین و شاید مهمترین رسالت ما در حوزه درمان این است كه بتوانیم یك خدمت را بهنگام، موثر، باكیفیت، به صورت اقتصادی و بهره‌ور، مبتنی بر عدالت و نیازهای منطقی برای مراجعین فراهم كنیم. بنابراین یكی از محورهای اصلی كار ما تعالی سلامت است. یعنی باید بتوانیم كیفیت و كمیت خدمات‌مان را در حد اعلا داشته باشیم. هدف‌گذاری ما این است كه این را تعالی دهیم. یكی از مهمترین اقدامات‌مان همگانی كردن پوشش سلامت است تا همه هموطنان‌مان به خدمات سلامت دسترسی داشته باشند.

لزوم ارتقای بهره‌وری در حوزه سلامت
وی ادامه داد: در عین حال منابع مان محدود است و نمی توانیم نیازهای القایی را در اولویت قرار داده و منابع‌مان برای نیازهای اصلی كفاف ندهد. باید حتما ارتقاء بهره‌وری داشته باشیم. ما منابع محدودی داریم و باید از آن بهره‌برداری بهینه انجام دهیم تا با كمبود مواجه نشویم. بر این اساس باید فرآیندهایمان را اصلاح كنیم و یكی از اقدامات برای اصلاح فرآیندها داشتن اطلاعات است. تاكید كردم كه باید دیتاهایمان بروز و بهنگام به دست‌مان برسد. سامانه‌های متعددی وجود دارد كه باید بتوانیم آن‌ها را تجمیع كنیم. اطلاعات را باید روزانه و حتی به صورت برخط داشته باشیم تا بتوانیم به موقع تصمیم بگیریم. نكته دیگر كه روی آن تاكید داریم، بحث عدالت است. باید توجه كرد كه با عدالتی كه مدنظرمان است، فاصله داریم. ممكن است تجمع امكانات در یك مناطقی بیشتر و در برخی مناطق كمتر باشد كه از عدالت دور است. عدالت یعنی اینكه هرچیزی سرجای خودش باشد. ممكن است در یك مركز استان یا در تهران لازم باشد كه درمان‌های بسیار تخصصی را داشته باشیم اما نباید باعث شود كه امكانات اصلی را در مراكز دور از مركزمان نداشته باشیم. برای برقراری عدالت هم باید محرودیت‌زدایی كنیم. ما سند درمان داریم كه بر چه اساسی منابع‌مان را توزیع می‌كنیم. شاخص‌هایی وجود دارد و روی این سند آنالیز كردیم كه آیا به اهداف مدنظر رسیدیم یا خیر. برای یكسری استان‌ها هم كه شاخص‌های پایین‌تری داشتند باید سندهای محرومیت‌زدایی مجزا داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را ارتقاء دهیم. برای استان‌های خیلی محروم هم به طور ویژه با هماهنگی مسئولان استانی و خیرین، اسناد مجزایی داشته‌ایم تا بتوانیم به صورت جهادی روی آن‌ها كار كنیم. بر اساس بازدیدهای میدانی هم اگر مشكلی باشد، سعی می‌كنیم اصلاحاتی انجام دهیم

كریمی گفت: تكریم ارباب رجوع یكی دیگر از نكات مهم است. ارباب رجوع در بیمارستان بیمار است كه باید همه این افراد را تكریم كنیم. بنابراین پزشك، پرستار و ... باید بدانند كه مركز، بیمار است و همه باید حول محور او كار كنند. در عین حال فسادستیزی از موضوعاتی است كه باید در حوزه ما روی آن كار شود. باید با این موضوع مقابله كرد. باید بسترهای فساد را حذف كنیم و نظارت‌هایمان را افزایش دهیم.

وی گفت: تاكید دیگر ما مدیریت الكترونیك است. نسخه‌نویسی الكترونیك هم از ابتدای دی ماه در حال انجام است. البته این بخشی از پروژه پرونده الكترونیك سلامت است، اطلاعات ما باید ثبت شود تا بتوانیم مدیریت كنیم. شروع كردیم كه مدیریت الكترونیك را در درمان توسعه داده و بتوانیم به صورت علمی و به‌روز مدیریت‌مان را انجام دهیم. از اقدامات دیگر بسترسازی برای مشاركت‌های دولتی و غیردولتی است. هرجا كه مردم پای كار آمدند، كار پیشرفت كرده و هرجا كه از مردم فاصله گرفتیم، كار ابتر مانده است. بنابراین باید بسترسازی كنیم كه واحدهای دولتی، غیردولتی و مردم نهاد در راستای توسعه كمی و كیفی درمان وارد كار شوند. بر روی استفاده از ظرفیت خیرین هم تاكید دارم. همچنین بحث پیاده‌سازی قانون جوانی جمعیت است كه موضوعی بسیار استراتژیك است نیز از اولویت‌های مهم است. اگر جمعیت ما كاهش یافته یا پیر شود، در همه حوزه‌ها گرفتار می‌شویم. ما روی درمان‌های مربوط به ناباروری كار می‌كنیم، اما گاهی با اقدامات ساده مانند كنترل وزن، دیابت و ... می‌توان كاری كرد كه به سمت درمان‌های سنگین نرویم. بنابراین حتما پیاده‌سازی قانون جوانی جمعیت را مدنظر داریم

دسترسی سریع