حملونقل عمومی شریان زندگی مردمی است كه در بسیاری از شهرهای بزرگ در سراسر جهان زندگی میكنند. با این حال نتایج تحقیق اخیر هشدار میدهد مكان نشستن مسافران در اتوبوس و یا مترو شلوغ ممكن است .
قرار گرفتن آنان در معرض ذرات حامل كووید-19 را افزایش دهند.
به نقل از نیوز، محققان مدلی را توسعه دادهاند كه تفاوتهای تهویه را بر اساس محل نشستن شخص در یك وسیله نقلیه شلوغ نشان میدهد. مطالعه آنان بر ویژگیهای مشترك انتقال بدون علامت ازجمله دینامیك هوا و قطرات، انتقال حرارت، تبخیر، رطوبت و اثرات سیستمهای تهویه متمركز بود.
كارلوس پنیا مونفرر، محقق ارشد این تحقیق توضیح میدهد: «با تجسم قطرات و جریان، متوجه پدیدههای فیزیكی مانند فعل و انفعالات پیچیده بین افراد، بازدم و تهویه میشوید كه در اطراف شما رخ میدهد و مورد توجه قرار نمیگیرند. زمانی كه صحبت از پیشگیری از ابتلا به عفونت میشود، این موارد دقیقا مهار آن را دشوار میكنند.
صندلی كنار پنجره را انتخاب میكنید؟
این گروه با استفاده از مدل خود به این موضوع پرداختند كه وقتی فردی كه در ردیف مسافران نشسته صحبت میكند، برای قطرات كوچك (آئروسلها) موجود چه اتفاقی میافتد. در برخی از خودروها، هوا از بالا به داخل پمپ و از دریچههای پایینی نزدیك به صندلیهای پنجره خارج میشود.
این عملكرد چرخش داخلی ایجاد میكند كه دما را مطلوب نگه میدارد و آلایندههای موجود در هوا را از فضا حذف میكند. باوجود سودمندی كلی این ویژگیها، محققان قصد داشتند دریابند آیا هر صندلی مزایای یكسانی دارد یا خیر.
آنان دریافتند كه قطرات ناشی از سرنشینان صندلیهای كنار پنجره به سمت بالا میرود و فضای سایر مسافران را به میزان كمتری نسبت به سایر صندلیها آلوده میكنند. برعكس، قطرات بازدم تولید شده از افراد نشسته بر صندلی وسط بیشتر به فضای مسافران نشسته در صندلی نزدیك راهرو حمله میكند. این به جریان رو به پایین تهویه در صندلیهای راهرو اشاره دارد كه قطرات ویروس را به سمت پایین میراند و خطر بیمار شدن مسافران راهرو را افزایش میدهد.
این مدل همچنین نشان میدهد كه سیستم تهویه خودرو فورا قطرات گفتاری مسافران ایستاده را به سمت پایین میكشد.
وی نتیجه میگیرد: «این شبیهسازیها با وضوح بالا بر وسایل حملونقل عمومی متمركز بودند اما میتوان آنها را به ساختمانهای تجاری یا مسكونی، مراكز مراقبتهای بهداشتی، دفاتر یا مدارس گسترش داد.»
نتایج این تحقیق در نشریه Physics of Fluids منتشر شده است.