نتیجه دقیق آزمایش كرونا بستگی زیادی به زمان انجام آن دارد

نتایج مطالعات دانشمندان دانشگاه وندربیلت آمریكا نشان داد نتیجه دقیق آزمایش كرونا بستگی زیادی به زمان انجام در طول شبانه روز دارد.

1400/08/05
|
12:42

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیكال اكسپرس، در طول همه‌گیری كووید-19، پزشكان مراقبت‌های بهداشتی به آزمایش كرونا اعتماد كرده‌اند تا به آن‌ها بگویند كه چه اقدامات احتیاطی ایمنی را باید در مورد هر بیمار رعایت كنند. كارل جانسون، پروفسور كورنلیوس واندربیلت، پروفسور علوم زیستی، متعجب بود كه چگونه ویروس ممكن است بسته به زمان روز و ریتم‌های شبانه‌روزی بدن متفاوت عمل كند.

جانسون و توماس لاسكو، دانشیار انفورماتیك بیوپزشكی در مركز پزشكی دانشگاه وندربیلت آمریكا همكاری كرد تا مشخص كند كه آیا درصد افراد با تست مثبت كرونا بر اساس زمان روز متفاوت است یا خیر. آن‌ها دریافتند كه اگر افراد در اواسط روز آزمایش انجام دهند تا دو برابر بیشتر احتمال دارد كه نتیجه آزمایش مثبت داشته باشند.

داده‌ها از این فرضیه حمایت می‌كنند كه كووید-19 بر اساس ریتم طبیعی شبانه روزی ما در بدن متفاوت عمل می‌كند كه همچنین توسط مطالعات سایر عفونت‌های ویروسی و باكتریایی بیان شده است. ریزش ویروس كووید-19، زمانی كه سلول‌های آلوده ذرات ویروس عفونی را در خون و مخاط آزاد می‌كنند، به نظر می‌رسد در اواسط روز به دلیل تعدیل سیستم ایمنی توسط ساعت بیولوژیكی ما فعال‌تر است.

جانسون گفت: انجام آزمایش كووید-19 در زمان بهینه روز حساسیت تست را بهبود می‌بخشد و به ما كمك می‌كند تا در تشخیص افرادی كه ممكن است آلوده باشند، اما بدون علامت باشند، دقیق باشیم. نتایج آن‌ها نشان می‌دهد كه بار ویروسی بعد از ساعت 8 بعد از ظهر كمتر است. اگر افراد آن زمان را برای انجام آزمایش انتخاب كنند، احتمال بیشتری برای نتیجه منفی كاذب وجود دارد. منفی كاذب می‌تواند برای جامعه و برای بیمار مضر باشد، زیرا ممكن است به دلیل نتیجه آزمایش منفی خود به دنبال مراقبت‌های اضافی نباشند.

تفاوت در ریزش ویروس كووید-19 در طول روز اطلاعات مهمی است كه ممكن است نحوه آزمایش و درمان ویروس را نشان دهد. همانطور كه جانسون و همكارانش گزارش می‌دهند، اوج ریزش در بعد از ظهر، زمانی كه بیماران بیشتر با دیگران ارتباط برقرار می‌كنند یا به دنبال مراقبت‌های پزشكی هستند، می‌تواند در افزایش شیوع ویروس در بیمارستان‌ها و جامعه بزرگتر نقش داشته باشد.

تحقیقات بیشتری برای تایید ماهیت روزانه سارس-كوو-2، ویروسی كه باعث كووید-19 می‌شود، به معنی فعال در طول روز، مورد نیاز است. جانسون گفت آزمایش تجربی بیماران مبتلا به كووید-19 برای اینكه ببینیم آیا افراد ویروس را به طور متفاوتی در طول روز دفع می‌كنند، پیامد‌های مهم سلامت عمومی خواهد داشت.

جانسون و همكارانش امیدوارند كه این تحقیقات اولیه بتواند برای بهینه سازی آزمایش كووید-19 و بهبود دقت آزمایش استفاده شود. محققان معتقدند ملاحظات زمانی ممكن است برای به حداكثر رساندن اثربخشی استراتژی‌های مداخله و حتی استراتژی‌های واكسن مورد استفاده قرار گیرد.

نیكلاس آدامز، استادیار پژوهشی مهندسی زیست پزشكی؛ جاناتان اشمیتز، استادیار پاتولوژی، میكروبیولوژی و ایمونولوژی؛ و مایكل وارد، استادیار طب اورژانس نیز در این تحقیق شركت داشتند.

پیش‌چاپ مقاله «تغییرات روزانه در نتایج آزمایش PCR سارس-كوو-2: دقت آزمایش ممكن است در زمان روز متفاوت باشد» در مارس 2021 منتشر شد. این مقاله در 26 اكتبر در مجله ریتم‌های زیستی منتشر شد.

دسترسی سریع