روانشناس كودك گفت: در شرایط فعلی شیوع كرونا و آموزش كودكان در خانه، والدین نیاز به آموزش هایی هم در جهت پرورش و هم در جهت آموزش دارند.
زهرا خلوصی، در گفتگو با خبرنگار مهر افزود:
از بدو تولد، نوزادان به نخستین واحد اجتماع به نام خانواده وارد میشوند. هر خانواده بنا بر فرهنگ و محیط جغرافیایی و شرایط اقتصادی خود خط مشی متفاوتی در پرورش فرزندان تازه متولد شده دارند.
وی تصریح كرد: تفاوتهای فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی بر روی رشد حسی حركتی و هیجانی و حتی ارتباطی كودكان اولین و دراز مدت ترین اثرات خود را میگذارد.
خلوصی ادامه داد: اما اثر درازمدت ثانویه توسط سیستم بزرگتری به نام مدرسه، كلاس درس و معلم ایجاد میشود. در مدرسه شخصیت اجتماعی كودك شكل میگیرد و متوجه من اجتماعی خود میشود. بنا بر این ویژگیهای فرهنگی، جغرافیایی و همچنین اقتصادی مدارس هم بسیار حائز اهمیت هستند.
این روانشناس كودك افزود: خانواده میتواند در دوران سن مدرسه كودكان حكم تسهیل گر و حمایت گر داشته باشد. بنابراین دو سیستم خانواده و مدرسه مكمل یكدیگرند.
وی گفت: در دوران همه گیری كرونا شرایطی كه برای خانواده، مدارس و دانش آموزان پیش آمد نشان داد كه هیجانات و مهارت مادران نه تنها در پرورش بلكه در آموزش هم بسیار اثرگذار است. قبل از دوره كرونا فاصله زیادی بین سیستم آموزشی مدارس و خانوادهها وجود داشت. ولی با ایجاد این شرایط موضوع آموزش والدین در منزل مطرح شد.
خلوصی اضافه كرد: مادران شاغل یا مادرانی كه چند فرزند در سنین مختلف دارند شرایط متفاوتی در آموزش دارند. در نتیجه مسائل آموزشی فشار روانی مضاعفی بر دوش مادران وارد میكند. عدم آشنایی مادر با همه منابع دروس، عدم مدیریت زمان، مدیریت رفتار خواهران و برادران دیگر در زمان كلاس آنلاین، عدم تمركز دانش آموز سر كلاس و كاهش فعالیت بدنی كودكان كه باید روزهای زیادی را در منازل كوچك امروز بمانند، موجب مشكلاتی در سیستم خانوادگی و یادگیری دانش آموزان میشود.
این روانشناس كودك گفت: در چنین شرایطی بسیاری از والدین به مشاورین، روانشناسان یا روانپزشك مراجعه میكنند و شكایت از عدم توجه، یادگیری یا بعضاً رفتار مخرب و تكانشگری دارند و خواستار درمان سریع هستند.
وی اظهار كرد: والدین نیاز به آموزشهایی هم در جهت پرورش و هم در جهت آموزش دارند چه زمانی كه مدارس بازگشایی شوند و چه زمانی كه این شرایط ادامه داشته باشد. این در حالی است كه هر گونه درمان (دارو درمانی، بازی درمانی و…) نیاز به ارزیابی جامع، آموزش و بررسی مداوم دارد. بسیاری از والدین هم به جای آموزش، تغییر محیط و یا درمان شناختی، دارو درمانی یا نوروفیدبك را درمان اصلی مشكلات رفتاری و یادگیری میدانند غافل از اینكه این روشها در كنار جلسات مشاوره میتواند اثر درمانی ماندگار ایجاد كند.
خلوصی تصریح كرد: با توجه به مشكلات اضطرابی، افسردگی و…، كه در حال حاضر شاهد آن هستیم و پیش بینی میشود تا روزگاران پساكرونا روند افزایشی داشته باشد، بیمه شدن خدمات روانشناسی و مشاوره میتواند كمك بسیاری در تسهیل ارائه به مراكز روانشناسی باشد.
این روانشناس كودك افزود: مسئلهای كه بیش از هر چیز دیگری در این میان خودنمایی میكند این است كه كلاس درس مانند جامعه واقعی است. در كلاسهای درس هم مثل جامعه كودكان به قشر زرنگ و متوسط و ضعیف طبقهبندی میشوند، حتی در آموزش آنلاین هم دیده میشود كه معلمان این طبقهبندی را حفظ میكنند.
وی اضافه كرد: در واقع نگاه طبقاتی در این سنین و در این محیط كاملاً شكل میگیرد، اما معلم آگاه و والدین آموزش دیده میتوانند مهارتها و ضعفهای دانش آموزان را شناسایی كرده و در جهت بهبودی و پیشرفت آنان برنامهریزی بكنند. در واقع، مشكلات آموزشی صرفاً مختص به دانش آموزان به اصطلاح قشر متوسط و ضعیف نیست. بلكه شناسایی و تشخیص مشكلاتی در دانش آموزان با عملكرد بالا یا به اصطلاح زرنگ نیاز به نگاهی علمی و موشكافانه دارد.
خلوصی گفت: والدین باید توجه داشته باشند كه زمان كمی به شروع بازگشایی مدارس باقی مانده است، شناسایی مهارتها و استعدادها و ضعفها و تقویت مهارتهای حسی حركتی و ارتباطی كودكان در هر سه سطح (زرنگ، متوسط، ضعیف) در كلاس درس لازم است و به كودكان در رشد ارتقا فردی و اجتماعی كمك میكند و این نگاه طبقاتی را در این سنین حساس از آنها دور میكند و روحیه كار جمعی و نگاه انتقادی را به آنان میدهد.