بازی های آنلاین، سلامت روان نوجوانان را تهدید می كند

یكی از دغدغه های بزرگ والدین مخصوصاً در شروع سال تحصیلی جدید، وابستگی فرزندان شان به استفاده از فرآورده های جدید تكنولوژی مانند تبلت، لب تاب و گوشی همراه است.

1396/06/20
|
12:38

دكتر «لیلا محمدی»، روانشناس بالینی در گفتگو با شبكه رادیویی سلامت با بیان اینكه والدین نگرانند كه پس از آغاز سال تحصیلی چگونه وابستگی فرزندشان به این ابزارها را كاهش دهند، گفت: از طرفی وجود اوقات فراغت برنامه ریزی نشده، دسترسی به گوشی و لب تاپ و راحتی ورود به فضای مجازی منجر به وابستگی شدید فرزندان و به خصوص نوجوانان به این ابزارها شده است.
وی با اشاره به اینكه یكی از جذابیت های استفاده از این ابزارها وجود بازی های رایانه ای آنلاین است، افزود: بازی های آنلاین بازی هایی هستند كه بصورت مراحل تدریجی و گام به گام طراحی شده اند. این بازی ها در مراحل ابتدایی ساده هستند و هر مرحله سختتر از مرحله قبلی است.
این روان شناس بالینی ادامه داد: به علاوه بازی بصورت هوشمند طراحی شده است. یعنی امكان ذخیره سازی اطلاعات، تصویربرداری و عكس برداری از بازی كننده و تشخیص مكان زندگی وی از طریق نرم افزارهای مكان یابی وجود دارد. همچنین در این نوع بازی ها افراد بازی كننده می توانند به صورت آنلاین با سایر بازی كننده ها و پشتیبان نرم افزار بازی در ارتباط باشند. همه عوامل بالا منجر می شوند كه بازی ها جذابیت زیادی داشته باشند.
وی با تاكید بر اینكه در قشر نوجوانان كه علاقمند به ارتباط با همسالان و تشكیل روابط تیمی و گروهی هستند، گفت: مشكل زمانی آغاز می شود كه یك نوجوان با دلایل متفاوتی به حضور در فضای مجازی و بازی های رایانه ای وابسته می شود. برخی از بازی ها كه اخیرا رواج یافته است تهدید كننده سلامت روان و حتی زندگی نوجوانان است.
محمدی در ادامه بیان كرد: در این بازی ها بصورت آنلاین از نوجوان خواسته می شود كه ترس از انجام برخی رفتارهای پرخطر را به تدریج و با انجام یكسری فعالیت ها كاهش دهد. در صورتی كه نوجوان آن فعالیت را انجام داد و تصویری از آن را برای پشتیبان برنامه ارسال كرد می تواند وارد مرحله بعدی بازی می شود. هدف این بازی ها تشویق نوجوان برای آسیب رساندن به خودش است؛ اما بصورت تدریجی و با حساسیت زدایی مكرر.
وی در ادامه تاكید كرد: مثلا برای تشویق یك نوجوان برای اقدام به خودكشی جدی و واقعی پرت كردن خودش از طبقه 10 یك ساختمان، ابتدا بصورت تدریجی ترس نوجوان از مرگ و ایستادن بر روی لبه بلندی درطبقه سوم، سپس طبقه ششم و به تدریج طبقه دهم را كاهش می دهد.
این روانشناس بالینی اظهارداشت: تشویق نوجوان به انجام برخی فعالیت های آسیب زا از طریق همراهی با همسالان و گاهی تهدید شدن از سوی پشتیبان بازی به صورت كاملا تدریجی اتفاق می افتد و نوجوان را آماده انجام رفتارهای آسیب به خود از جمله بازی با تیغ، بریدن دست با آن، شكستن شیشه ها با دست، و سایر موارد می كند.
یادآور می شود، نخستین جشنواره كشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبكه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شركت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یكم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال كنند.

دسترسی سریع