فراغت در لغت به معنی "آسودگی" است و معمولاً در مقابل كار، انجام امور روزمره و اشتغالاتی كه موجب خستگی میشود به كار میرود، در زمان فراغت معمولاً افراد به علایق و سرگرمیهای خود میپردازند.
انسان تمایل دارد در اوقاتى كه از كار اجبارى و وظیفهاى فارغ مىشود به نوعى به تفریح و یا سرگرمى بپردازد. این تمایل جزء نیازهاى انسان محسوب مىشود چگونگى گذارندن اوقات فراغت در هر جامعه به عوامل متعددى بستگى دارد كه باید به فرهنگ، امكانات مالى فردى و اجتماعى بهعنوان دو عامل مهم اشاره نمود. امروزه روانشناسان عقیده دارند كه تفریح و سرگرمى نقش مهمى در پرورش قواى جسمانی، فكری، اخلاقى و رفتارى افراد دارد و چنانچه از این اوقات بهخوبى و به طرز صحیح استفاده شود در پیشگیرى از انحرافات و كجروىها مىتواند بهنحو چشمگیرى موثر باشد. در اوقات فراغت باید افراد فرصتهائى داشته باشند تا هدفهاى مشخص و معینى را دنبال نمایند و به رشد همهجانبهشخصیتخودبپردازند. اوقات فراغت نوجوانان بهویژه بایدطورى برنامهریزی ىشود كه هم سازندگى و هم حذف عوامل مزاحم را به دنبال داشته باشد. مثلاًنوجوانانى كه در اوقات فراغت خود ورزش مىكنند و یا به انجام كارهاى هنرى مىپردازند ذهن خود را از پرداختن به امور ناراحتكننده، اضطرابآور كه موجب آزردگى روانى مىگردد به طرف فعالیتهاى لذتبخش و آرامبخش سوق مىدهند. از طرف دیگر ذكر این نكته ضرورى بهنظر مىرسد كه چنانچه نوجوانان اوقات فراغت خود را صرف فعالیتهاى غیرموجه و مصر نمایند نه تنها كمكى به بهداشت روانى آنها نمىشود بلكه خود زمینه بروزانحرافخواهدبود.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت برنامه "فصل پروانگی" كاری از گروه اجتماعی پانزدهم تیر ماه با حضور میترا میرفخرایی(روانشناس كودك)به بررسی چگونگی برنامه ریزی اوقات فراغت تابستان می پردازد.