نسل جدید دختران و زنان امروزی در مقایسه با گذشته و مادران خود تمایل كمتری به طلا دارند. علت این عدم تمایل، ورود انواع و اقسام بدلیجات تزئینی در شكلها و رنگهای متنوع است.
تمایل به خرید طلا برای نسل امروزی به شدت گذشته نیست. اگر سری به مغازههای بدل فروشی پایتخت بزنیم، میبینیم بازار آنها گرمتر از بازار طلاست، اگر مشتریان بازار طلا را خانمهای مسن و جا افتادهتر تشكیل میدهند، مشتریان این مغازها اغلب دختران نوجوان هستند.
آنها مثل مادران خود اعتقادی به خرید و كنار گذاشتن طلا برای روز مبادا ندارند. ترجیح میدهند پولشان را به جای طلا، زیورآلاتی بخرند كه هم متنوعتر است و هم نگرانی از بابت گم شدن و دزدیده شدن آن ندارند و اساسا در مقایسه با طلا قیمت پایینتری دارند.
سودجویان اقتصادی و تولیدكنندگان هم از این گرایش و فرصت پیش آمده نهایت استفاده را كردهاند. آنها از بعد افزایش قیمت فلزهای گرانی همچون طلا، اقدام به تهیه زیورآلات با استفاده از فلزهای كم بهایی چون مس، استیل، نیكل و استخوان حیواناتی چون شتر، گاو و فیل كردند كه نتیجه آن ایجاد بازاری بدلی در كنار بازار زیورآلات اصل و گران قیمت شد.
امروزه بازار بدلیجات همانند بازار فلزات گرانبها از گردش مالی بسیار بالایی برخوردار است. براساس تازهترین آمارهای جهانی در مورد تجارت بدلیجات، كشور چین ـ به عنوان بزرگترین تولیدكننده بدلیجات ـ سالانه بیش از پنج میلیارد دلار از محل صادرات بدلیجات كسب درآمد میكند.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت برنامه "فرزند من" 19 آبان ماه در ساعت 16:30 به بررسی علل نوجوانان و گرایش به زیورآلات تزئینی می پردازد.