از ساعت به مدت

رادیو سلامت

سیاه سپید خاكستری

در ویژه برنامه های انتخاباتی رادیو سلامت بشنوید: از «ضرورت مشاركت در انتخابات» تا «افزایش سواد رسانه ای»

انتخابات تحت تأثیر عوامل مختلفی تقویت می‌‌شود كه یكی از آنها رسانه‌های جمعی به صورت عام و رسانه ملّی به صورت خاص، است.

1396/02/19
|
13:30

در ایام انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، شبكه رادیویی سلامت با ویژه‌برنامه‌های متعدد از جمله «از من تا ما»، «سیاه؛ سفید؛ خاكستری »، «روی موج انتخابات» و «ملاك» سعی در اطلاع رسانی، شفاف‌سازی، حضور حداكثری، ارتقای سواد رسانه ای مردم و غیره دارد.
برنامه «از من تا ما» یكی از این برنامه‌های انتخاباتی رادیو سلامت است كه گزارش این ویژه‌برنامه را در ذیل می‌خوانید:
«لعیا باستانی»، مدیر گروه بهداشت روان این شبكه رادیویی در این باره می گوید: «رادیو سلامت با توجه به ماموریت و هدف رسانه‌ای خود و متناسب با اقتضاء و نیاز مخاطبان برنامه‌هایی را در این برهه از زمان، یعنی فصل انتخابات تدارك دیده است. گروه بهداشت روان بر اساس ماموریتش، دو ویژه برنامه «از من تا ما» و «سیاه؛ سفید؛ خاكستری» را طراحی كرده است. در این دو برنامه افزایش آگاهی شنوندگان رادیو سلامت در حوزه مشاركت و تاثیر آن بر سلامت روان و نیز ارتقاء دانش آنان در حوزه رسانه مورد توجه و نظر بوده است.»
وی با بیان این كه تلاش تهیه كنندگان این دو برنامه، علاوه بر رویكرد انتخاباتی، افزایش دانش و آگاهی شنوندگان رادیو سلامت در زمینه تاثیرات روانشناختی مشاركت و نیز سواد رسانه‌ای است، ادامه می دهد: «در واقع این برنامه‌ها با دو هدف؛ ایجاد دانش در شنوندگان برنامه‌های رادیو سلامت در دو حوزه مشاركت (در مفهوم كلی آن) و نیز مشاركت سیاسی، به طور خاص؛ و نیز ارتقاء سواد رسانه‌ای آنان است.»
باستانی با بیان اینكه هدف نخست با تولید برنامه‌ «از من تا ما» به تهیه كنندگی مرتضی میلانی دنبال می‎شود، می گوید: «در این برنامه مفهوم مشاركت و نیز ضرورت و نقش مشاركت در سلامت فرد و جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین مصادیق مشاركت، عوامل موثر بر مشاركت، موانع شكل گیری و تحقق مشاركت از جمله عوامل فردی- روانی، و راه‌كارهای افزایش مشاركت بررسی و نهایتا به عوامل موثر در افزایش مشاركت سیاسی و نیز آثار و پی‌آمدهای مشاركت سیاسی در جامعه از جمله افزایش همدلی و نشاط اجتماعی اشاره می شود. در این برنامه علاوه بر مباحث كارشناسی توسط محمد رضایی یزدی، فوق دكترای جامعه شناسی سیاسی، گزارش‌های مردمی توسط ملیحه كیان و نیز گزارش‌هایی از مراكز استان‌ها تهیه شده تا دیدگاه، نظر و تجربه مردم پیرامون موضوع مشاركت در اختیار شنوندگان نیز قرار گیرد.»
وی در ادامه با بیان اینكه هدف دوم یعنی افزایش سواد رسانه‌ای در برنامه‌ی «سیاه؛ سفید؛ خاكستری» به تهیه كنندگی ساریا چهری دنبال می‌شود، می افزاید: «در این برنامه مصادیقی از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و نیز اخبار، فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده در شبكه‌های مجازی و همچنین تبلیغات كالاها انتخاب و از خلال آنها مباحث مرتبط با سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود. در این برنامه به ضرورت كسب مهارت‌های زندگی در مواجهه با اخبار و اطلاعات از جمله مهارت تفكر انتقادی و نیز مهارت تصمیم گیری است. هدف برنامه سیاه؛ سفید؛ خاكستری، افزایش آگاهی شنوندگان نسبت به پیام‌های رسانه‌ای است. و در زمینه شگردهای رسانه‌ای با هدف اغواء كاربران و مخاطبان، و نیز پیرامون راه‌های مواجهه با هجوم رسانه‌ای و همچنین تبلیغات اغواگرانه كه عدم شناخت كاربران را نشانه گرفته است به نكاتی اشاره می‌كند. ترجیع بند این برنامه، آگاهی از چگونگی مواجهه با موقعیت‌هایی است كه افراد ناگزیر از انتخاب هستند كه هدف اصلی این برنامه به كارشناسی امیر عبدالرضا سپنجی،دكترای ارتباطات ، ایجاد نگرش در شنوندگان رادیو سلامت نسبت به اخبار و اطلاعاتی است كه در طول روز در معرض آن‌ها قرار دارند.»

دسترسی سریع
سیاه سپید خاكستری