با نگاهی به انواع رسانه های نوشتاری، شنیداری و دیداری در می یابیم كه حجم انتشار اطلاعات در مورد عوارض زیان بار مصرف مواد اعتیادآور بسیار گسترده است.
دكتر علی سلجوقیان، كارشناس پیشگیری از اعتیاد در برنامه «تا رهایی» شبكه رادیویی سلامت، با بیان این مطلب افزود: لیكن پرسش اینجاست كه با وجود این همه عوارض متعدد و تخریب گر اعتیاد و اطلاع رسانی گسترده در مورد آن، چرا برخی از افراد باز به مصرف مواد اعتیاد آور رو می آورند و مصرف مواد را آغاز می كنند؟
وی با بیان اینكه برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید به علل و انگیز های شروع مصرف مواد اعتیادآور نگاهی بیندازیم، گفت: در این زمینه كارشناسان حوزه پیشگیری از اعتیاد علل مختلفی را مطرح كرده اند، از جمله عوامل روانشناختی و سرشتی، اختلالات روانپزشكی درمان نشده، سابقه مصرف مواد اعتیادآور در افراد خانواده و تشویق عضو معتاد خانواده برای مصرف مواد، پیوند عاطفی ضعیف بین اعضای خانواده، وجود تعارضات و اختلافات خانوادگی و در دسترس بودن مواد كه به اختصار می توان آنها را به صورت عوامل مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح كرد.
كارشناس پیشگیری از اعتیاد ادامه داد: این عوامل در گرایش افراد بسمت مصرف مواد اعتیاداور دخیل هستند اما پرسش دیگری كه در اینجا مطرح می شود این است كه همه افرادی كه در خانواده آنها مصرف كننده مواد هست معتاد نمی شوند یا همه افرادی كه دارای اختلافات خانوادگی هستند به مصرف مواد رو نمی آورند . پس مشكل كجاست؟
وی در پاسخ به این پرسش گفت: وجود یك عامل به تنهایی نمی تواند عاملی برای شروع مصرف مواد آعتیادآور باشد بلكه در یك نگاه كلی تر قرار گرفتن فرد در معرض عوامل خطر متعدد مصرف مواد اعتیادآور است كه باعث می شود میزان ابتلای فرد به اعتیاد افزایش یابد.
سلجوقیان در ادامه بیان كرد: اما یكی از اساسی ترین عوامل خطر كه باید به آن توجه ویژه ای داشت باورافراد نسبت به مصرف مواد است كه نقش بسیار تعیین كننده ای در شروع مصرف مواد دارد.
وی در ادامه تصریح كرد: آنچه فروشندگان مواد اعتیادآور در مورد مصرف تفننی، كاهش وزن، افزایش میل جنسی و.... مطرح می كنندو آنها را در جامعه ترویج می دهند می تواند منجر به نگرش مثبت نسبت به مصرف مواد اعتیادآور شود كه در صورت وجود سایر عوامل خطر، راه را برای اعتیاد افراد هموار می كند.
سلجوقیان افزود: در مقابل ترویج باورهایی همچون «مصرف مواد اعتیاد آور را حتی یكبار هم تجربه نكن»، «مصرف حشیش اعتیادآور است»، «موادمخدر و روانگردانها با نام های مختلف و دراماكن متفاوت به اشخاص عرضه می شود، هوشیار باشیم» نگاه جامعه را هوشمند می كند، زنگ خطر ها را به صدا در می آورد و در اصلاح باورهای نادرست در جامعه نقشی اساس دارد.
این كارشناس پیشگیری از اعتیاد در پایان اظهارداشت: باورهای صحیحی كه در كنار سایر عوامل محافظ می تواند تعداد و میزان عوامل خطر را كاهش دهد ومیزان ابتلای افراد به اعتیاد را كاهش دهد و در این راستا، رسانه ها نقشی بسیار تعیین كننده ، تاثیرگذار و ممتاز دارند.