معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز در گفتگو با رادیو سلامت با اشاره به افزایش نذورات در ماههای محرم و صفر، بر رعایت اصول بهداشتی در تهیه، نگهداری و توزیع غذا و نوشیدنیهای نذری تأكید كرد.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، محمدرضا كریمی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز در رادیو سلامت با بیان اینكه در ماههای محرم و صفر نذورات بسیاری از سوی مردم تهیه و توزیع میشود، بر رعایت نكات بهداشتی در این زمینه تأكید كرد.
وی گفت: لازم است پخت و پز نذورات در مكانهایی با شرایط بهداشتی مناسب انجام شود و افرادی كه در تهیه و توزیع آب و غذای نذری مشاركت دارند، دارای كارت بهداشت معتبر باشند و اصول بهداشت فردی، بهویژه شستوشوی صحیح دستها را رعایت كنند.
كریمی استفاده از مواد اولیه سالم و مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكی را ضروری دانست و افزود: فرآوردههای خام دامی باید از مراكز مجاز و تحت نظر دامپزشكان تهیه شده و پیش از مصرف، مرحله پیشسرد 24 ساعته در دمای یخچال را طی كرده باشند.
وی با هشدار نسبت به استفاده از یخهای غیربهداشتی، تأكید كرد: در تهیه نذورات باید از آب آشامیدنی سالم، نمك یددار تصفیهشده و روغنهای مناسب و دارای مجوز استفاده شود و از مصرف نمك فله، نمك دریا و روغنهای فاقد نشان بهداشتی یا تاریخ انقضا پرهیز شود.
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: غذاهای پختهشده نباید بیش از 2 ساعت در دمای محیط نگهداری شوند و در صورت نیاز به نگهداری بیشتر، باید در دمای كمتر از 4 درجه سانتیگراد یا بالاتر از 63 درجه سانتیگراد حفظ شوند.
وی بر پرهیز از نگهداری همزمان مواد غذایی خام و پخته در یخچال تأكید كرد و گفت: برای بستهبندی غذا و نوشیدنیهای گرم باید از ظروف دارای مجوز سازمان غذا و دارو استفاده شود و ظروف پلیاستایرن نازك و شفاف برای این منظور مناسب نیستند.
كریمی از هیئتهای مذهبی و نذردهندگان خواست از توزیع آب، شربت و شیرهای فاقد بستهبندی در مراسمها خودداری كنند تا سلامت عزاداران حفظ شود.