هوش مصنوعی؛ شتاب‌دهنده تحول در صنعت پست ایران و جهان

یك متخصص فناوری‌های نوین در صنعت پست، با اشاره به نقش حیاتی هوش مصنوعی در بهینه‌سازی و تحول لجستیك، گفت: هوش مصنوعی در پست ایران وارد مرحله بهینه‌سازی شده و در آینده باید به سمت پیش‌بینی و خودمختاری حركت كنیم.

1404/07/22
|
11:51

به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، مهندس میرزایی، متخصص فناوری‌های نوین در صنعت پست، در برنامه «نو یار» ضمن تبریك روز جهانی پست به كاركنان این حوزه، به بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر صنعت پست پرداخت و گفت: با رشد تجارت الكترونیك، حجم مرسولات پستی افزایش یافته و لجستیك به شریان حیاتی اقتصاد كشورها تبدیل شده است. اگر این بخش عقب بماند، موتور محرك اقتصاد دچار اختلال می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت فعلی پست ایران افزود: در حال حاضر بیشترین استفاده از هوش مصنوعی در ایران در بخش تخصیص بسته‌ها، مسیربندی و تحویل نهایی است. ربات‌هایی نیز در شركت پست به كار گرفته شده‌اند كه گرچه هنوز كاملاً هوشمند نیستند، اما در تسریع عملیات نقش دارند.

میرزایی ادامه داد: در سطح جهانی، كشورها از هوش مصنوعی برای تحلیل‌های پیش‌بینانه استفاده می‌كنند؛ از جمله پیش‌بینی اختلال در زنجیره تأمین با تحلیل داده‌های آب‌وهوایی، اخبار جهانی و حمل‌ونقل. این پیش‌بینی‌ها به آن‌ها كمك می‌كند تا از مسیرهای پرریسك اجتناب كنند.

وی با اشاره به روندهای جهانی، گفت: در كشورهای پیشرفته، از كامیون‌های خودران برای حمل مرسولات بین ایالتی و از پهپادها برای تحویل در مناطق شهری و روستایی استفاده می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء، سلامت تجهیزات لجستیكی به‌صورت لحظه‌ای پایش می‌شود و قطعات معیوب پیش از خرابی شناسایی و تعویض می‌شوند.

میرزایی با تأكید بر اهمیت «دوقلوی دیجیتال» در زنجیره تأمین گفت: ایجاد نسخه مجازی و زنده از تمام اجزای زنجیره تأمین، شامل انبارها، وسایل نقلیه، پرسنل و تجهیزات، با استفاده از داده‌های لحظه‌ای، امكان شبیه‌سازی سناریوهای مختلف و تصمیم‌گیری هوشمند را فراهم می‌كند. این فناوری می‌تواند در صورت بروز اختلال، مسیرهای جایگزین را به‌صورت خودكار پیشنهاد دهد.

وی در پایان ابراز امیدواری كرد: با توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از تجربیات جهانی، صنعت پست ایران نیز بتواند به سطحی از خودمختاری و پیش‌بینی‌پذیری برسد كه پاسخگوی نیازهای روزافزون جامعه باشد.

دسترسی سریع