دعوا با همسر، وجود اختلافات در زندگی مشترك طبیعی است. اما چیزی كه مهم است این است كه هنگام دعوا با همسر چگونه با او رفتار كنیم و از چه رفتارهایی بپرهیزیم.
ارتباطات مؤثر باعث ارتقاء صمیمیت، اعتماد و حمایت بین طرفین میشود. عكس این موضوع نیز صحت دارد؛ زیرا ارتباطات ناقص و نامناسب منجر به كاهش صمیمیت، كاهش اعتماد و بروز عدم اطمینان میشود و حتی ممكن است به تحقیر و اهانت بین دو طرف منجر شود.
در ادامه به چند نمونه از رفتارها و الگوهای ارتباطی ضعیف، منفی و حتی مخرب اشاره میكنیم كه در نهایت به تشدید دعوا و بحث با همسر منجر میشود؛ پس برای پیروزی در دعوا با همسر و موفقیت در ایجاد آرامش، توصیههای عنوان شده را رعایت كنید.
صحبت خود را با این عبارات شروع نكنید
وقوع موقعیتی كه ناخوشایند برایمان است، برخی افراد را وادار میكند كه با عمومیت دادن آن، مشكل را بزرگتر نشان دهند. اما بهتر است هرگز با جملاتی مانند "تو همیشه..." یا "تو هیچوقت..." مثل "تو همیشه دیر میای خونه" یا "تو هیچوقت كارهایی كه من دوست دارم را انجام نمیدی" شروع نكنیم. به جای آن، لحظهای برای تامل و تفكر در نظر بگیریم و ببینیم آیا این جملات واقعا درستی دارند یا خیر. همچنین هرگز با به یادآوری مشكلات گذشته، سعی نكنیم به مشاجره افزوده كنیم و آن را بدتر كنیم. بهتر است به مسائل فعلی تمركز كنیم و قصد حل مشكلات را در نظر داشته باشیم.
حالت تدافعی بخود نگیرید
وقتی یك طرف قصد دارد درباره یك مشكل در رابطه صحبت كند، طرف مقابل اغلب حالت دفاعی به خود میگیرد و از صحبت كردن یا شنیدن حرفهای او اجتناب میكند. این نوع رفتار، یك نوع بی احترامی به شخص مقابل است و در برخی مواقع حتی ممكن است به عنوان یك اهانت درك شود و موجب تشدید مشكلات شود. این رفتار نه تنها به حل مشكل كمك نمیكند، بلكه باعث زخمی شدن احساسات طرف مقابل و خراب شدن رابطه میشود. بنابراین، بهتر است با احترام و علاقه به حرفهای طرف مقابل گوش كنید تا بهترین راه حلها و راهبردهای ممكن برای حل مشكل را مشاهده كنید.
حق به جانب نباشید
اگر به این تفكر برسید كه برای هر كاری روش "درست" و "غلط" وجود دارد و روش شما همیشه "درست" است، این باعث خرابی رابطهتان خواهد شد. هرگز انتظار نداشته باشید كه طرف مقابل همانند شما به مسائل نگاه كند و اگر دیدگاه آنها متفاوت بود، به جنگ و جدال مشتمل شوید. همیشه سعی كنید به مصالحه دست یابید و به خاطر داشته باشید كه هیچ روشی به طور مطلق "درست" یا "غلط" نیست و ممكن است هر دو نقطه نظر به طور كامل صحیح باشند.
اشتباهات خود را بپذیرید
به جای در نظر گرفتن حالت دفاعی، بهتر است كه به صورت سازنده و با بازدهی، به گلهها و شكایات طرف مقابل با دیدی منصفانه و بدون تعصب گوش دهید و نقطه نظرات او را به طور كامل درك كنید. بهجای انكار هرگونه خطا و اشتباه شخصی، بهتر است به تسلیم این موارد بپردازید و در مورد آنها تفكر كنید، زیرا ممكن است خطاها و اشتباهات شما باعث بروز مشكلات شده باشند. اگرچه این ممكن است به نظر برسد كه انكار مسئولیت میتواند در كوتاه مدت استرس را كاهش دهد، اما در طولانی مدت میتواند منجر به بروز مشكلات بسیاری شود. بنابراین، به جای این رویكرد، تسلیم و مسئولیتپذیری را انتخاب كنید تا بهبود و رشد خود را تضمین كنید.
پیش داوری نكنید
به جای اینكه فرض كنیم كه میدانیم چه افكار و احساساتی در ذهن طرف مقابل وجود دارد، بهتر است به طرف مقابلمان سؤال بپرسیم و در مورد آن افكار و احساسات توضیحاتی بیابیم. اغلب تفسیرهایی كه به صورت پیشفرض در ذهنمان میسراییم، منفی هستند. برای مثال، زمانی كه طرف مقابل دیر به قرار میرسد، فكر میكنیم كه برایش اهمیت نداریم. این رفتار منجر به ایجاد دشمنی و سوءتفاهم بین دو طرف میشود.
بنابراین، به جای این رویكرد، بهتر است با سؤال پرسیدن و مطرح كردن موضوعات در ذهن طرف مقابل، تلاش كنیم تا افكار و احساسات واقعی او را درك كنیم. این نحوه ارتباط برقرار كردن به ما كمك میكند تا به سوءتفاهمات جلوگیری كنیم و رابطه را با احترام و درك بهتری حفظ كنیم.
روی نظر اشتباه خود پافشاری نكنید
هدف از بحث و گفتگو بین دو نفر باید به دست آوردن درك متقابل و رسیدن به توافق یا یك راه حل باشد كه نیازهای هر دو طرف در آن مورد توجه قرار گیرد. اگر تمایل دارید به طرف مقابلتان نشان دهید كه چه اشتباهاتی انجام داده است، باید احساسات و نقطه نظر او را به اندازه كافی ارزیابی كنید و آن را دست كم نگیرید. اگر مصمم باشید كه صرفاً به نظر خودتان چسبیده و بدون توجه به دیدگاه طرف مقابل، ادامه دهید، باید بدانید كه در واقع انتخابی اشتباه را دارید. در بحث و گفتگو، همواره باید تلاش كنید برای ایجاد درك و همرسانی نیازهای هر دو طرف و به دست آوردن یك راه حل متوازن باشید.
هرگز دعوا نكردن اشتباه است
بهترین راه برای جلوگیری از دعوا به طور كل، این است كه به جای بروز انفجارهای عصبانیتآمیز و وحشتناك، با رویكردی آرام و متناسب با احترام، دربارهٔ مشكلات و دلایل ناراحتی خود با طرف مقابل صحبت كنید. این روش كمترین استرس را برای هر دو طرف به همراه دارد و از بروز تنش، خشم و مشاجره بیشتری جلوگیری میكند. بنابراین، بهترین راه حل این است كه به آرامی و با آرامش خاطر، در مورد مسائل خود با هم بحث كنید.
درست گوش دهید
بعضی افراد در حین صحبت طرف مقابل خود، به جای اینكه به خوبی گوش كنند و حرفهای او را درك كنند، به سخنرانی شخص دیگر قطع میكنند، چشمانشان را به طرفین حركت میدهند یا در حالی كه صحبت طرف مقابل به پیش میرود، در ذهن خودشان به آنچه كه میخواهند بگویند فكر میكنند. این رفتار باعث میشود كه نتوانید به خوبی از نقطه نظرات طرف مقابل خود مطلع شوید. بنابراین، هرگز اهمیت گوش دادن به حرفهای همدیگر را كمتر از حد بگیرید.
بهتر است در هنگام صحبت، به حرفها و نظرات طرف مقابل تمركز كنید و سعی كنید به خوبی آن را درك كنید، به او احترام بگذارید و به او فرصت بدهید تا نظرات و دیدگاههای خود را بیان كند. این روش به شما كمك خواهد كرد تا بهترین اطلاعات را از دیدگاه طرف مقابل خود دریافت كنید و رابطه سالمتری با او داشته باشید.
طرف مقابل را تخریب نكنید
بعضی افراد در مواجهه با مشكلات فعلی، به جای اینكه خود را مسئول بدانند و از خطاهایشان پذیرفته كنند، اشتباهات طرف مقابل را برملا میكنند. آنها هرگز ضعفهای خود را قبول نمیكنند و هر قیمتی كه شده، در مقابل آن ایستادگی میكنند، زیرا فكر میكنند با پذیرفتن ضعفهایشان، اعتبارشان كاهش مییابد.
به جای این نوع رفتارها، بهتر است هر دعوا و مشاجره را به عنوان فرصتی برای بررسی منصفانه وضعیت، ارزیابی نیازهای هر دو طرف و پیدا كردن یك راه حل كه به هر دو كمك كند، در نظر بگیرید. در این روش، تمركز شما بر تلاش برای یافتن راه حل مشترك و بهبود وضعیت است، نه بر تمركز بر انتقاد و سرزنش. این نحوه برخورد سازندهتری است و میتواند به رشد شخصی و بهبود روابط كمك كند
به همدیگر برچسب نزنید
گاهی اوقات بعضی افراد هر عمل منفی از سوی طرف مقابل را به طور جدی برمیشمارند و آن را به عنوان یك نقص شخصیتی در او مینمایند. به عنوان مثال، زنی كه شوهرش لباسهای خود را در گوشه كنار خانه رها میكند، آن را به عنوان یك نقص شخصیتی او تصور میكند و او را به بیملاحظه بودن و تنبلی متهم میكند.
این نوع رویكرد، درك و احساس نادرستی را در هر دو طرف ایجاد میكند. باید به خاطر داشته باشید كه در هر شرایطی برای شخصیت طرف مقابل احترام قائل باشید، حتی اگر رفتاری از او را دوست نداشته باشید. ارزیابی رفتارها بر اساس شخصیت كلی افراد به جای تمركز بر جزئیات، روش درستی برای ایجاد فهم و ارتباط مؤثر است.
حرف آخر
در دعوای زن و شوهر، طرفی پیروز است و شكست نخورده، كه در خاتمه دادن به دعوا و حل مشكل بهتر عمل كند و برای همین، راهكارهای عنوان شده در واقع راهنمایی بود برای كاهش تنش و رفتار بهتر هنگام دعوا با همسر.