مدیر رایو سلامت گفت: 21درصد تلفات جانی در حوادث ترافیكی مربوط به عابرین پیاده است كه این آمار در سطح شهرها به بیش از 40درصد میرسد.
دكتر صدیقه اعتمادسعید، مدیر شبكه رادیویی سلامت در نشست هم اندیشی نخستین جشنواره كشوری پیشگیری از سوانح و حوادث كه با حضور مسولان و اساتید دانشگاهی سراسر كشور برگزار شد، با بیان اینكه بر اساس آمار 21 درصد تلفات جانی در حوادث ترافیكی مربوط به عابرین پیاده است، گفت: افراد در خیابان تنها چیزی كه برایشان مهم است رسیدن به مقصد است و توجه زیادی به اطرافشان ندارند.
وی در ادامه افزود: مخاطبان ما افراد متفاوتی هستند. از این رو، می بایست تبلیغات آموزشی در حوزه پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیكی را برای همهی سنین ساخته شود.
اعتمادسعید تصریح كرد: بخشی از رفتارهای پرخطر عابرین پیاده در خیابان ها، مربوط به فضای شهری نامناسب است كه بعضا شاهدیم فرد برای اینكه سریعتر به مقصد برسد، رفتار پرخطری انجام می دهد.
مدیر رادیو سلامت بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و تصادفات را سه عامل مرگ و میر مهم در كشور دانست و بیان كرد: عوارضی كه در راستای این حوادث پیش میآید گاهی تا چند نسل خانواده را درگیر میكند و بر روی اقتصاد كشور و خانواده تاثیرات مستقیم دارد.
وی با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از نخستین جشنواره كشوری پیشگیری از سوانح و حوادث افزود: تاكنون حدود 120 اثر بهدست ما رسیده است كه بیش از 80 درصد آن از تهران بوده است و اغلب این آتار در قالب مستندگزارشی هستند.
اعتمادسعید با بیان اینكه مهلت ارسال آثار اول آذر ماه است و از ابتدای آذر این آثار داوری میشوند، اظهارداشت: در جلساتی كه با وزارت بهداشت و درمان داشتیم تصمیم بر این شد كه این جشنواره در قالب كمپینهای مختلف ادامه پیدا كند و موضوع سوانح و تصادفات را هم در حوزهی مردمی و هم در حوزهی سیاستگذاری تبدیل به مطالبه كنیم.
در ادامه نشست، دكتر شهرام رفیعی فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با بیان اینكه ایمنی باید تبدیل به تقاضا و به مطالبهی عمومی شود. افزود: با همكاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت كار، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی، كمپینی برای پیشگیری عابران پیاده از تصادفات ترافیكی طراحی كرده ایم كه به زودی اجرایی خواهد شد.
وی افزود: این كمپین در ابتدا به صورت پایلوت در یك شهر پیادهسازی و پس از بررسی های لازم در كل كشور اجرایی خواهد شد. رفیعیپور با بیان اینكه «حادثه تقدیر نیست، تقصیر است» شعار این كمپین است، ادامه داد: تبلیغات رسانهای در قالب پوستر و بیبلورد انجام شده است و تیزرهایی با كمك سلبریتی ها از رسانهها پخش می شود. از سفیران سلامت كه توسط وزارت بهداشت، آموزشهای خوبی دیده اند نیز برای این كمپین استفاده خواهیم كرد.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت در پایان اظهار كرد: در كشورهای دیگر برای تبلیغات محیطی از نماد آسفالت و خط كشی سفید عابر پیاده استفاده شده است كه بر روی شهروندان اثربخش بوده است؛ از این رو، ما نیز از همین نمادها در تهیه بیلبوردها استفاده كرده ایم.