با توجه به اینكه نوجوانان به عنوان جامعه هدف بازی نهنگ آبی انتخاب شده اند، لازم است والدین بر محتوای بازی های دیجیتال فرزندان خود نظارت داشته باشند.
فرزانه شریفی، دكترای علوم ارتباطات و جانشین معاونت آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در گفتگو با شبكه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: فیلیپ بودیكن، جوان 21 ساله روسی و دانشجوی اخراجی رشته روانشناسی، طراح بازی نهنگ آبی كار خود را از سال 2013 آغاز و تمام مراحل را با كمك روش های گیمیفیكیشن (بازی وار سازی) و اصول روانشناسی ترسیم كرده است.
وی با بیان اینكه نهنگ آبی مجموعه ای از قوانین است، ادامه داد: این بازی، برنامه یا اپلیكیشنی برای نصب ندارد. متخصصان علم بازی وارسازی به خوبی می دانند نهنگ آبی، در واقع كانسپت بازی یا ARG است و برنامه ای برای نصب نیاز ندارد كه در App Store یا Gogle Play یافت شود.
پژوهشگر حوزه بازی های دیجیتال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگرانی هایی كه بازی نهنگ آبی در كشورهای هند، روسیه و سراسر قاره اروپا برانگیخته است، بیان داشت: در برزیل جنبشی به نام "نهنگ صورتی" شكل گرفته كه بر خلاف بازی مورد بحث، فرد ملزم است وظایف مثبتی انجام دهد كه به زندگی وی بها داده و با افسردگی مبارزه می كند.
شریفی افزود: پلیس مبارزه با جرائم فناوری های پیشرفته برزیل، سازوكاری دیجیتال را برای منظور هشدار به جوانان درباره خطرات این بازی در نظر گرفته است.
وی با بیان اینكه در آمریكا نیز با چالش نهنگ آبی مواجه هستیم كه چالش پنجاه روزه ارتقای سلامت ذهن و روان است، گفت: نهنگ آبی در بسیاری كشورها همچون چین مسدود شده و بازی با آن، یك امر نامطلوب اجتماعی تلقی می شود.
دكترای علوم ارتباطات در ادامه بیان كرد: آنچه طراح نهنگ آبی و سایر بازی های خشونت بار را ترغیب به ساخت می كند، انگیزه های بالای روان شناختی، جامعه مصرف، فروش بالا و موارد مشابه است.
شریفی توضیح داد: بازی های بسیاری در پلت فرم های رایانه و تلفن همراه و كنسول وجود دارد كه هر روز به تعداد آنها افزوده می شود. این بازی ها با هدف گیری مغز و روان بازیكنان، نه تنها از جنبه های اعتیادآور بلكه آسیب رسان و مختل كننده برخوردار هستند.
وی تاكید كرد: جامعه هدف این بازی ها، نوجوانان هستند كه اغلب در سنین بلوغ و شكل گیری شخصیت قرار دارند.
دكترای علوم ارتباطات تصریح كرد: حتی اگر با بازی هایی مانند نهنگ آبی كه در مرحله آخر جان بازیكن را می گیرد كاری نداشته باشیم، بازی هایی هستند كه آسیب های بلند مدت برای فرد به دنبال دارد كه اغلب روانشناختی، تحصیلی و اجتماعی است كه منجر به محرومیت بازیكنان از شاخصه های مطلوب اجتماعی می شود.
وی اذعان داشت: اگرچه موج جدید بازی های جدی با رویكرد مثبت و آموزنده، سیل بی رمق بازی های مرگبار و با محتوای خشن را به عقب می راند، اما نمی توان از دسته بازی های منفی چشم پوشی كرد.
دكترای علوم ارتباطات خاطرنشان كرد: بنابراین نظارت والدین بر محتوای بازی های دیجیتال و مشاركت در انجام بازی به عنوان بازیكن و نه یك ناظر، مشاركت در خرید بازی، عدم منع صریح و مستقیم در انتخاب بازی های نامطلوب، آشنای با نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای (اسرا) می تواند مانع بسیاری از آسیب های ناخواسته شود.
یادآور می شود، نخستین جشنواره كشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبكه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شركت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یكم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال كنند.