از ساعت به مدت

رادیو سلامت

سايه روشن

رادیو نهاد سلامت است

رادیو یك رسانه ملی و فراگیر است و مخاطبان زیادی دارد و مهم‌تر این كه مورد اعتماد همه اقشار جامعه است كه در دادن اطلاعات صحیح در حوزه سلامت می‌تواند بسیار موثر باشد.

1395/04/13
|
15:48

به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، برنامه سایه روشن یك برنامه تولیدی از گروه بهداشت و تندرستی رادیو سلامت است كه از سوم خرداد سال 1394 با هدف افزایش آگاهی مردم در حوزه سلامت به موضوعاتی همچون باورهای حوزه سلامت، اخبار فضاهای مجازی، تبلیغات ماهواره‌ای و دستاوردهای پزشكی می‌پردازد.
این برنامه بعد از خبر ساعت 19 و در روزهای یكشنبه به تهیه‌كنندگی «موسی نظری» از رادیو سلامت پخش می‌شود.
در ادامه گفت‌وگوی ما را با «زهرا حاجی‌زاده»، مشاور و كارشناس مجری برنامه «سایه روشن» می‌خوانید.
** برنامه «سایه روشن» چه رویكردی دارد؟
رویكرد اصلی این برنامه اطلاع‌رسانی است. در این برنامه مخاطبان از باورهای غلط و صحیح و صحت‌و‌سقم اخبار فضاهای مجازی مطلع می‌شوند.
از سوی دیگر با بررسی تبلیغات ماهواره‌ای، كالاها و مراكز غیرمجاز ارائه‌دهنده خدمات سلامت و افراد فاقد صلاحیتی كه در این حوزه فعالیت می‌كنند به مردم معرفی می‌شوند تا مردم ضمن حذف واسطه‌های سودجو، خدمات بهداشتی و درمانی خود را از افراد ذی‌صلاح دریافت كنند.
همچنین مخاطبان این برنامه از آخرین دستاوردها ی پزشكی كشورمان مطلع می‌شوند.
** ضرورت پرداختن به موضوع تبلیغات فضای مجازی با موضوع سلامت در رسانه ملی بخصوص رادیو بویژه سلامت چیست؟
در مقایسه با دیگر رسانه‌ها، فضای مجازی درصد بالایی از كل حجم تبلیغات را به خود اختصاص داده است. متاسفانه بخش عمده‌ای از این تبلیغات، تبلیغات غیرواقعی و اغواگرانه در حوزه سلامت است.
معرفی محصولاتی كه فاقد مجوزهای قانونی هستند و انتساب اثرات دروغین به آنها و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی توسط افراد بی‌صلاحیت نمونه‌هایی از این تبلیغات است.
به نظر من مهم‌ترین تبعات این نوع تبلیغات جابه‌جایی مرجع بهداشت و سلامت مردم از متخصصان و پزشكان و منابع و رسانه‌های تخصصی حوزه پزشكی و سلامت به تولیدكنندگان داروها و كالاهای پزشكی است.
با توجه به این كه رادیو یك رسانه ملی و فراگیر است و مخاطبان زیادی دارد و مهم‌تر این كه مورد اعتماد همه اقشار جامعه است، دادن اطلاعات صحیح در حوزه سلامت می‌تواند بسیار موثر باشد.
رادیو یك نهاد سلامت است و باید در راستای اهداف خود كه یكی از مهم‌ترین آنهاحفظ و ارتقای سلامت مردم است به حوزه سلامت توجه خاصی داشته باشد.
پخش برنامه‌هایی با محتوا و موضوع سلامت آن هم از یك شبكه رادیویی تخصصی تاثیر مضاعفی در حفظ و ارتقای سلامت مردم خواهد داشت یا به عبارتی موثرتر خواهد بود.
** مهم‌ترین موضوعاتی كه در این برنامه به آنها پرداخته‌اید چه مواردی بوده است؟
من موضوع ضرر قلیان‌های معطر را انتخاب می‌كنم. البته از زاویه دید خودم صحبت می‌كنم، قطعا مخاطبان انتخاب‌های دیگری هم خواهند داشت و ممكن است با من همسو نباشند.
** موضوعات برنامه را چطور انتخاب می‌كنید؟
ساعت‌ها برای انتخاب موضوعات و چگونگی طرح موضوع مطالعه می‌كنم. سعی می‌كنم موضوعات روز و جذابی كه البته جامعه به آن مبتلاست انتخاب كنم.
** مهمانان برنامه چه كسانی هستند و چگونه انتخاب می‌شوند؟
متناسب با موضوع هر بخش، با استادان و اعضای هیات علمی ارتباط تلفنی گرفته می‌شود و در مواقعی هم با مسئولان صحبت می‌كنم. هماهنگی‌های لازم برای ارتباط و انتخاب كارشناسان از طریق روابط عمومی یا حوزه ریاست دانشگاه‌های علوم پزشكی انجام می‌گیرد و البته تمام انتخاب‌ها با نظر مدیریت گروه بهداشت و تندرستی نهایی می‌شود.
** ویژگی یك گوینده موفق و گویندگی این برنامه كه چالشی و كارشناسی است چه تفاوتی دارد؟
گوینده موفق كسی است كه ابزارهای گویندگی را همزمان داشته باشد و آنها را تقویت كند. داشتن صدای خوب، فن بیان قوی، اطلاعات و سرعت انتقال بالا، روابط عمومی خوب، تمركز قوی و كسب مهارت‌هایی مثل نویسندگی و حتی بازیگری زیرساخت‌های گویندگی است و می‌تواند در موفق بودن یك گوینده نقش داشته باشد.
البته به نظر من عشق و علاقه تنها فاكتوری است كه می‌تواند یك رنگ ماندگار و زیبا به تمامی پیش نیازهایی كه گفتم بدهد تا با وجود تمامی مشكلات سختی‌ها را تحمل كرد.
مشاور و كارشناس مجری بودن بار مسئولیت یك گوینده را بیشتر می‌كند؛ چراكه كار نویسندگی و تهیه مطالب هم به عهده كارشناس مجری است و دقت بالایی می‌خواهد مخصوصا اگر در حوزه سلامت باشد.

دسترسی سریع
سایه روشن