مشكل كمبود پاركینگ در تهران مشكل امروز و دیروز نیست. افزایش خودروها در سطح شهر و تولید انبوه كارخانه های خودرو سازی، باعث شده تا علاوه بر ایجاد مشكلات آلودگی هوا و ترافیك، مشكل كمبود پاركینگ هم به وجود آید.
در بعضی از منطقه های تهران، كار از پارك دوبله و سوبله گذشته و مردم برای پارك خودرو خود به پیاده رو ها نیز رحم نمی كنند. این معضل در برخی از نقاط شهر كه منطقه ی اداری – تجاری به شمار می آیند، جدی تر است. بسیاری از مراكز تجاری بزرگ با كمبود پاركینگ مواجه هستند و همین عامل منجر به تشدید ترافیك در خیابان های مجاور آنها می شود.
متاسفانه در نقاط پر تردد شهرها، هر روز به جای ساخت پاركینگ های طبقاتی، مراكز تجاری و اداری ساخته می شوند. مراكزی كه حتی گاها پاركینگ های لازم برای آنها در نظر گرفته نشده و یا ظرفیت پاركینگ های آن تنها به خودروهای كارمندان این مراكز اختصاص می یابد.
بدون شك گران بودن زمین برای اختصاص به پاركینگ یكی از دلایلی است كه موجب شده در شهرها هیچ نهادی برای ساخت پاركینگ اقدام نكند.
بخشی از سفرهای روزانه درون شهری با استفاده از حمل و نقل عمومی و بخشی دیگر توسط حمل و نقل خصوصی انجام می شود و تا زمانی كه حمل و نقل عمومی نتواند نقش خود را به خوبی ایفا كند، تمایل افراد به سفر با وسایل نقلیه خصوصی افزایش می یابد كه باعث كمبود پاركینگ در سطح شهر می گردد، زیرا پاركینگ ها دارای ظرفیت محدود می باشند و كمبود جای پارك برای مراكز خدماتی، تجاری و درمانی موجب افزایش پارك در حاشیه ی خیابان ها و در مجاورت معابر و مراكز خدماتی می شود كه این امر باعث كندی عبور و مرور در خیابان ها می گردد. از عوامل مهم دیگر در جریان عبور و مرور، تعداد خودرو هایست كه داخل جریان ترافیك به دنبال مكانی برای پارك هستند.
در بسیاری از مواقع شاهد هستیم كه افراد به خاطر جای پارك با یكدیگر درگیر شده و یا فردی كه خودرو خود را در مقابل مغازه و یا منزل شهروندی دیگر پارك كرده است، زمان بازگشت با چرخ های پنچر شده مواجه می شود.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت برنامه " افق روشن" كاری از گروه اجتماعی هفتم شهریور ماه در ساعت 9:05 با حضور خانم مرضیه حصاری(مدیركل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیك شهری سازمان شهرداری ها) به موضوع كمبود محل پارك و نقض حقوق شهروندی می پردازد.