چگونه انتقاد پذیر باشیم؟

روانشناس گفت:باید بیاموزیم كه هر انتقادی را ابتدا بررسی كنیم و به آن بپردازیم. پذیرفتن انتقاد می‌تواند سخت باشد اما با تفكر درست در رابطه با انتقاد می‌شود شرایط را بهبود بخشید.

1400/11/12
|
10:50

مهدی اخوان،روانشناس در برنامه صبح پارسی شبكه جام جم،گفت: یك نقاش شاگردی داشت كه بعد از چند سال در این حرفه استاد شد و نقاشی كشید و اثر آن را در میدان اصلی شهر گذاشت.

وی ادامه داد: این شاگرد كنار نقاشی یك قلم گذاشت و از مردم خواست تا ایراداتی كه می‌بینند را با علامت مشخص كند. فردای آن روز متوجه شد تمام تابلو با علامت‌های مختلف پر شده است. زمانی كه به استاد خود مراجعه كرد، استادش گفت باری دیگر نقاشی خود را آماده كن و من آن را به مركز شهر می‌برم.

این روانشناس یادآور شد: استاد آن طراحی را به میدان اصلی برد و از مردم خواست تا در صورت دیدن ایراد آن را اصلاح كنند. زمانی كه استاد و شاگرد برای برداشتن نقاشی بازگشتند متوجه شدند هیچ‌كس طراحی را اصلاح نكرده است. این نشان می‌دهد بسیاری از افراد اهل انتقاد هستند اما خود نمی‌توانند اصلاح كنند.

اخوان ادامه داد: متأسفانه ما فقط یاد گرفتیم انتقاد كنیم. دو نوع انتقاد داریم؛ یك انتقاد سازنده و دیگری مخرب است. انتقاد سازنده همواره وجود داشته و تأثیر مثبتی می‌گذارد؛ البته اگر درست بیان شود.

وی گفت: در مجموع هیچ‌كس از انتقاد خوشش نمی‌آید اما ما می‌توانیم در شش مرحله میزان انتقاد پذیری خود را بالا ببریم. پیش از هر چیز باید بدانیم كه هر كس مرتكب اشتباه می‌شود. در ادامه باید بدانیم كه بسیاری از انتقادها فقط دیدگاه افراد است و نباید به خودمان بگیریم. بعد از آن، چون به خودمان نگرفتیم باید روی آن تفكر كنیم.

این روانشناس افزود: پس از رعایت نكات بالا با كمك چند مرحله ما می‌توانیم انتقادپذیری خود را بالا ببریم. اول آن كه باید شنوای خوبی باشیم. باید از گوش كردن فعال استفاده كنیم و پیش قضاوت نكنیم. از آن جایی كه هر انسانی دنیای خود را دارد مفهوم صحبت‌های اشخاص می‌تواند متفاوت باشد و اطلاعات جدیدی را در اختیار شما بگذارد.

وی تصریح كرد:مرحله بعد از شنیدن فعال تشكر كردن از توجه فرد است. پس از آن كه كسی از شما انتقاد كرد می‌توانید با تشكر كردن از توجه او شرایط را مثبت كنید و اگر انتقاد او مخرب بود، تأثیر آن را از بین ببرید.

اخوان ادامه داد: مرحله سوم تأسف نخوردن به نحوه نگرش فرد مقابل و متوجه ایراد خود نبودن است. مرحله چهارم پرسیدن است؛ شما می‌توانید راه حل برطرف كردن انتقادها را از فرد منتقد جویا شوید تا به انتقاد پذیری خود كمك كنید.

این روانشناس اضافه كرد: قسمت پنجم آن است كه توضیح علت كار خود را بلد باشید و شفاف‌سازی لازم را صورت دهید و سپس در مرحله آخر برنامه ریزی برای برطرف كردن مشكلات را بلد باشیم.

وی ابراز داشت:ما باید به انتقادها توجه كنیم و دنبال آنها باشیم. برای مثال من وقتی به كارهای خود در گذشته نگاه می‌كنم متوجه تفاوت‌های خود می‌شوم؛ چرا كه طی گذر زمان خواستم تا از انتقادها استفاده مفید كنم و رفتار خود را بهتر كنم. یكی از نكات خوبی كه باید به آن دقت كنیم دوری از تعصب است.

اخوان متذكر شد:برای مثال اگر ما به كودك خود تعصب داشته باشیم و فكر كنیم او بهترین فرزند است، هر انتقاد از او باعث می‌شود ما به هم بریزیم. یكی از چیز‌هایی كه انتقادپذیری ما را به شدت كاهش می‌دهد تعصب داشتن است.

این روانشناس افزود: از دیگر مسائل جالب، یادگیری انتقاد پذیری از گربه است. ما حتی كتابی به نام "از گربه یاد بگیرید" داریم. از صفات خوب گربه‌ها آن است كه اگر هر چیزی را به سمت آنها پرتاب كنید برمی‌گردند و آن را بو می‌كنند یا با آن بازی می‌كنند.

وی گفت: ما هم باید بیاموزیم كه هر انتقادی را ابتدا بررسی كنیم و به آن بپردازیم. پذیرفتن انتقاد می‌تواند سخت باشد اما با تفكر درست در رابطه با انتقاد می‌شود شرایط را بهبود بخشید. برای مثال در مسائل زندگی من به زوج‌ها به خصوص آقایان توصیه می‌كنم تا با دقت به حرف‌های همسر خود گوش دهند و به آن توجه كنند تا بتوانند احساس همدلی و شنیده شدن به او بدهند.

اخوان خاطرنشان كرد:گوش دادن به ما كمك می‌كند و حس امنیت به فرد مقابل می‌دهد. به صورت كلی اگر كسی از شما انتقاد كرد موضوع را از دید آن فرد نگاه كنید تا بتوانید حس او را درك كنیم و بدانیم اگر در جای او بودیم چه واكنشی نشان می‌دادیم.

دسترسی سریع