نقش و اهمیت رسانه در افزایش سلامت جامعه

مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: رسانه‌ها به دلیل تاثیرگذاری بر جامعه، نقش مهمی در افزایش سواد سلامت مردم دارند.

1400/09/23
|
10:08

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نسرین امینیان، مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سلامت در تعریف كلی سازمان جهانی بهداشت، به رفاه كامل جسمی، روانی و اجتماعی گفته می‌شود. توجه به بهداشت روانی در بسیاری از جوامع امروز جزو مسائل اصلی اجتماعی قرار گرفته است.

او افزود: تبلیغات مثبت، آشنایی عمومی افراد از طریق برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و نشریات، آمادگی بیشتری برای پذیرش چنین مسائلی را به وجود آورده است به طوریكه بسیاری از افراد داوطلبانه اقدام به دریافت كمك به منظور رفع عوارض عصبی خود می‌كنند.

امینیان ادامه داد: رسانه‌ها از نظر كاركرد آموزشی سهم بسزایی در ترفیع سواد اطلاعاتی دارند. اگرچه بررسی عملكرد رسانه بر سلامت روانی جامعه نیازمند واكاوی پیامد‌های آن بر اعمال و رفتار اجتماعی قشر‌های مختلف یك جامعه است.

مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری بیان كرد: رسانه‌ها بدون تردید به دلیل در دسترس بودن، توانمندی و تاثیرگذاری بر جامعه، نقش مهمی در افزایش سواد سلامت مردم و آموزش خود مراقبتی ایفا می‌كنند.

او ادامه داد: حوزه سلامت، تمركز خود را بر «نقش قدرتمندی» كه ارتباطات انسانی و رسانه‌ای در ارائه مراقبت‌های بهداشتی و ارتقای سطح سلامت ایفا می‌كند، معطوف كرده است. رسانه‌های جمعی در حال حاضر مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در سلامت عمومی هستند.

امینیان افزود: هرچه اطلاعات افراد جامعه در عرصه سلامت بیشتر شود، رعایت موارد ایمنی به منظور حفظ سلامتیشان، بیشتر خواهد شد. بر این اساس، نقش رسانه‌های حوزه سلامت، پررنگ‌تر خواهد شد تا ضمن آگاهی صحیح و علمی به مردم، هزینه‌های نظام سلامت كشور كاهش یابد.

مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: رسانه با توجه به قابلیت‌های بی نظیری كه دارد، می‌تواند به عنوان یك مكانیسم ارتباطی، نقش مهمی را در زمینه سلامت ایفا كرده و همواره در معرفی تازه‌ترین رویداد‌ها و نوآوری‌ها در حوزه سلامت و پزشكی، تولید اطلاعات سلامت، سبك زندگی، دارو و درمان نقش مهمی ایفا كند.

او ادامه داد: اطلاعاتی كه رسانه‌ها در حوزه سلامت به نمایش می‌گذارند، بر رفتار اجتماعی افراد تاثیرگذار است. به همین دلیل مباحث مرتبط با سلامت كه در رسانه به نمایش گذاشته می‌شود باید با اطلاعات درست و دقیق منتشر شوند.

امینیان تصریح كرد: اولین گام جهت مدیریت سلامت، داشتن اطلاعات كافی است؛ رسانه‌ها می‌توانند نیاز اطلاعات سلامت افراد را پاسخگو باشند. علاوه بر این، افراد را از احتمال وجود اطلاعات سلامت نادرست در اینترنت نیز آگاه سازند و معیار‌های ارزیابی اطلاعات را به آن‌ها بیاموزند. براین اساس دست اندكاران حوزه سلامت باید از قابلیت‌های رسانه‌ها بویژه رسانه‌های نوین در امر گسترش اطلاعات سلامت بهره ببرند.

دسترسی سریع