سازمان بیمه سلامت ایران به بیمه شدگان در 5 صندوق كاركنان دولت، ایرانیان، روستاییان، سایراقشار و سلامت همگانی خدمات ارایه می كند.
وی درخصوص اقدامات سازمان بیمه سلامت در حذف دفترچه كاغذی افزود: یكی از عمده ترین كاركردهای دفترچه های كاغذی بیمه، شناسایی یا احراز هویت بیمه شده است كه این خدمت در بستر الكترونیكی ارایه می شود، در حال حاضر شناسایی بیمه شده توسط زیرساخت ها دركل كشور در دو بخش خصوصی و دولتی در حوزه بستری و سرپایی انجام می شود، لذا بیمه شده می تواند پس از مراجعه به مراكز دریافت خدمت، احراز هویت شده و دیگر نیاز به ارایه دفترچه ندارد.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تصریح كرد: اجرای نسخه نویسی الكترونیكی در بخش سرپایی از سال 99 آغاز شده و در سال جاری شتاب بیشتری پیدا كرده است، بدون شك شكل گیری و پیشرفت الكترونیكی كردن خدمات مد نظر بیمه سلامت است و حذف دفترچه و جایگزین شدن در بستر الكترونیك مورد توجه بوده و پبشرفت ها در این حوزه قابل قبول است.
رضایی با بیان اینكه درحال حاضر 36 هزار موسسه و پزشك با بیمه سلامت طرف قرار داد هستند تاكید كرد: خوشبختانه برای ارایه خدمات سطح یك روستاییان بسترهای نرم افزاری مناسب وجود دارد و قسمت عمده خمات روستایی توسط پزشك خانواده ارایه می شود، البته بخشی از خدمات نیز در قالب نظام ارجاع انجام می شود كه به طور عمده در بخش دولتی و بخش ناچیزی به بخش خصوصی ارجاع می شود؛
بنابراین ارایه خدمات الكترونیكی در این بخش منوط به اتصال سامانه های سطح یك وزارت بهداشت به سامانه های نسخه نویسی الكترونیكی سازمان بیمه سلامت است.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، درخصوص آخرین وضعیت كاهش كاربرد دفترچه كاغذی بیمه اظهار داشت: از اول اردیبهشت حذف تدریجی یا چاپ دفترچه آغاز شده و تا پایان تیرماه دفترچه ای صادر نمی شود، لذا در بستر الكترونیكی افراد خدمات دریافت می كنند؛ اما این نكته را باید تاكید كرد كه در بحث خدمات الكترونیكی مساله شهروند محوری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و تمام تلاش خود را در ارایه خدمات مناسب به اقشار روستایی انجام خواهیم داد.