اتصال 84 درصد كلاس‌های مدارس استثنایی به شبكه شاد

دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات پنج تا 10 برابر دانش‌آموزان عادی نیاز دارند گفت: در حال حاضر میانگین تراكم كلاسی 6.4 نفر است و به‌ازای هر شش دانش‌آموز استثنایی یك معلم وجود دارد.

1400/01/17
|
08:25

سید جواد حسینی ، با بیان اینكه آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و در سال 1370 تاسیس شده است اظهار كرد: نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی از زمان تأسیس تاكنون 18 برابر شده است.

وی افزود: در حال حاضر 152 هزار دانش‌آموز استثنایی در 1743 مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل هستند. در دولت یازدهم و دوازدهم نرخ پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی هفت درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به طرح تلفیقی و آموزش فراگیر گفت: شماری از دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی یا پذیرا در كنار سایر دانش آموزان تحصیل می كنند. رویكرد طرح تلفیقی فراگیر، حركت از تفكیك به سمت تلفیق و فراگیر سازی است كه سابقه زیادی دارد و از 20 سال گذشته آغاز شده است.

حسینی ادامه داد: هم اكنون 20 هزار مدرسه پذیرا داریم و 805 مدرسه استثنایی نیز به‌عنوان پشتیبان مدارس پذیرا فعالیت می كنند. تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی تحت عنوان طرح تلفیقی فراگیر از جمله جهت‌گیری‌های اصلی آموزش‌وپرورش استثنایی است. تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی فراگیر از ابتدای اجرای طرح تاكنون 82 برابر رشد داشته است.

وی با بیان اینكه دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات پنج تا 10 برابر دانش‌آموزان عادی نیاز دارند گفت: در حال حاضر میانگین تراكم در مدارس استثنایی 53 نفر، نرم كلاسی 6.4 نفر است و به‌ازای هر شش دانش‌آموز استثنایی یك معلم وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به روند آموزش در سال كرونا نیز اشاره كرد و گفت: شبكه شاد بزرگ‌ترین دستاورد آموزش‌وپرورش در عصر كرونا است. در حال حاضر 100 درصد مدارس استثنایی و 84 درصد كلاس‌ها به شبكه شاد متصل هستند و تاكنون 3700 محتوای آموزشی در بیش از 850 كانال درسی مرتبط با آموزش‌وپرورش استثنایی در شاد بارگذاری شده است.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی ارائه خدمات به دانش‌آموزان عادی دارای مشكلات ویژه یادگیری را از طریق 756 مركز مشكلات ویژه یادگیری نیز برعهده دارد. 47 مركز مشاوره و راهنمایی نیز خدمات مشاوره‌ای و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهند.

حسینی همچنین با بیان اینكه تعداد مراكز مشكلات ویژه یادگیری از 475 مركز در سال 1397 به 756 مركز در سال 1399 رسیده است اظهار كرد: 82 مركز نیز در ایام كرونا راه‌اندازی شده است. همچنین از 48 مركز مشاوره و راهنمایی 10 مركز در سال 98 و 27 مركز در سال 1399 به بهره برداری رسیده یعنی 77 درصد این مراكز در دو سال اخیر راه‌اندازی شده است.

به گفته وی تاكنون 1000 عنوان كتاب برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی و یا تألیف شده است گفت: دو كتاب نیز در حوزه احكام دانش‌آموزان استثنایی تألیف شده است. 311 دانش‌آموز استثنایی در كنكور سال 99 قبول شده‌اند و این میزان قبولی به معنای رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته است.

دسترسی سریع