رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با بیان اینكه مراكز درمانی این دانشگاه بالاترین حجمارائه خدمت به مبتلایان به كرونا را در كشور ثبت كرده اند، گفت: بیش از 2900 نفر از پرسنل بخشهای درمانی و بهداشتی این دانشگاه به كرونا مبتلا شدند.
علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در دومین جشنواره بیمارستان بهره ور كه 28 بهمن ماه در سالن امام خمینی (ره) دانشكده پزشكی برگزار شد، استمرار مسیر بهروه وری دانشگاه كه تجلی آن در نظام HIM بیمارستانی متعالی است را خواستار شد.
وی در ادامه با تاكید بر اینكه دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی از اولین روزهای شیوع كرونا تا به امروز به عنوان یكی از پیشقراول ترین مراكز ارائه خدمات به بیماران كرونایی در كشور فعالیت كرده است، گفت: دانشگاه در تمامی عرصههای مختلف خدمت رسانی با بیش از شش دهه خدمت و كسب تجارب ارزنده علمی، آموزشی، پژوهشی و درمانی خوش درخشید.
رئیس دانشگاه خاطرنشان كرد:بی شك پایداری مجموعه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در مسیر ارائه خدمت به بیماران خصوصا در بحران كرونا با طراوت و استمرار ادامه خواهد داشت.
زالی ضمن قدردانی از تلاشهای شبانه روزی وزیر بهداشت و دغدغههای فراوان مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان، ادامه داد: مدیریت حوزه درمان دغدغههای خاص خود را دارد و این درحالی است كه با شیوع پاندمی كووید-19 ابعاد این نبرد سهمگین را نمیتوان با قلم و زبان به تصویر كشید.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به كاركردهای بیمارستانهای بهرور، ارتقا كیفی و كمی در راستای مدیریت مراكز درمانی را مورد توجه قرار داد وافزود: استفاده از كاربردهای اینسامانه در حوزه خدمت به مبتلایان به كرونا نیز بسیار اثربخش و كاربردی بوده است.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی در سال گذشته، توضیح داد: افتخار بالاترین حجم ارائه خدمات به بیماران مبتلا به كرونا در سالی كه گذشت به دانشگاه تعلق دارد، دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی بالاترین و بیشترین حجم ارائه خدمت به مبتلایان به كرونا در كشور را در كارنامه درخشان خود ثبت كرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از ارائه خدمت به 605 هزار بیمار مشكوك یا مبتلا به كرونا در بخشهای سرپایی مراكز درمانی و بهداشتی دانشگاه خبر داد و گفت: 87 هزار بیمار كرونایی تا به امروز در بیمارستانهای دانشگاه خدمات منحصر به فردی دریافت كردهاند.
زالی در ادامه ایثارگری و تلاشهای نمونه گیران مراكز بهداشتی را ستود و گفت: این كارشناسان در نبردی سخت بارها و بارها با كرونا روبرو شدند؛ به طور مثال یكی از نمونه گیران دانشگاه تا به امروز انجام 18 هزار نمونه كرونا را در كارنامه كاری خود ثبت كرده كه حتی اگر 20 درصد این افراد هم به كرونا مبتلا باشند، به این معنی است كه این همكار غیور دانشگاه تاكنون با 3 هزار و 600 بیمار مبتلا روبرو شده است.
وی با بیان اینكه رشادتهای كادر بهداشت و درماندانشگاه قابل توصیف نیست، یادآور شد: بسیاری از همكاران دانشگاه در حالی كه در دوران بازنشستگی به سر میبرند، همچنان داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی به مردم خدمت ارائه میدهند، این موارد نشان از تجلی رشادتهای این افراد دارد، همكارانی كه تن به آتش زدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از ابتلای بیش از 2 هزار و900 نفر از پرسنل بخشهای درمانی و بهداشتی دانشگاه به كرونا خبر داد و افزود: درخواست تغییر بخش كاری این پرسنل خدوم پس از بهبودی و گذراندن دوران نقاهت كمتر از انگشتان دست است، این مهم بیانگر رشادت و افتخار آفرینی ملی فرزندان غیور این مرزو بوم است.
وی ادامه داد: حافظه تاریخی، رشادت های كادر بهداشت و درمان را ثبت خواهد كرد و ایرانیان به این افتخار آفرینی می بالند.
زالی با تاكید بر مشاركت بخشهای خصوصی وغیردولتی تحت نظارت دانشگاه در درمان مبتلایان به كرونا، افزود: بیش از 2 هزار و 700 نفر در این مصاف سخت در مراكز خصوصی نیز مبتلا شدند كه هرگز نمیتوان رشادتهای مدافعان سلامت را نادیده گرفت .
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی عنوان كرد: چنانچه در بحث كرونا تعداد فوتیها را به تعداد كل مراجعان سرپایی و بستری تقسیم كنیم به عدد 1.8 میرسیم كه این ركورد ستونی است و اگر چنانچه مرگ و میر بیماران ICU را در نظر بگیریم این آمار به عدد پایین تری نیز تنزل خواهد كرد.
زالی یكی از مهمترین چالشهای ارائه خدمت در پاندمی كووید را متوقف نشدن پروسه درمان مبتلایان غیر كرونایی دانست و گفت: در سخت ترین روزهای كرونایی، سنگر اصلی خدمت رسانی به سایر بیماران خالی نماند.
وی ادامه داد: تنها در بازه زمانی 9 ماهه از آغاز پاندمی، یك میلیون و 65 هزار بیمار غیر كرونایی در مراكز درمانی خدمت دریافت كردند و این درحالی است كه تاكنون بالغ بر 75 هزار عمل جراحی نیز به سایر بیماران ارائه شده است.همچنین بستری شدگان غیركرونایی در دانشگاه عدد 110 هزار خدمت انتخابی را به خود اختصاص داده است.
زالی گفت: طی نه ماه اخیر(تا پایان آذرماه) بیش از چهار میلیون خدمت پاراكیلینكی اعم از آزمایشگاهی، تصویربرداری، پزشكی هستهای و خدمات متنوع به بیماران غیر كرونایی در دانشگاه ارائه شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مجموع 370 هزار مداخله درمانی در حوزه خدمات به بیماران غیركرونایی در كنار ارائه خدمت به 87 هزار بیمار مبتلا به كرونا را نشان از ارائه خدمت بی كم و كاست دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی در سخت ترین و پیچیده ترین بحران دنیا دانست.
وی اضافه شدن امكان رصد بیماران كرونایی، تعامل با پزشكی قانونی، ایجاد سامانه آموزش هوشمند و شفاف سازی اطلاعات بدون نیاز به مراجعه حضوری را از دیگر دسترسیهای استقرار سیستم HIMدر دانشگاه دانست و خاطرنشان كرد: با این مهم اطلاعات همگون در بالاترین سطح در اختیار گروههای هدف و مدیران قرار میگیرد.
بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستانی با كمك سیستم هوشمند بیمارستانی یكی دیگر از امكاناتی بود كه زالی به آن اشاره كرد و افزود: رصد نحوه ارائه خدمت و میزان رضایت بیماران از خدمات با كمك این سیستم و تنها با یك كلیك و به سرعت قابل دسترس است.
وی با بیان اینكه در بیمارستان كودكان مفید دسترسی كامل به سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی به صورت پایلوت در اختیار دستیاران قرار گرفته است، ادامه داد: با مجهز شدن به این امكان جدید دستیاران و اساتید میتوانند در طول شبانه روز به اطلاعات كلینیكی و پاراكلینیكی بیمار دسترسی داشته باشند.
زالی از یكسان سازی و بومی كردن نسل جدید سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی خبر داد .
وی در ادامه یكپارچه سازی سامانه جامع اطلاعات مبتلایان به كووید 19 را فعالیت مبتكرانهای دانست كه با مشاركت دانشگاههای علوم پزشكی مستقر در تهران و در هر 108 بیمارستان خدمت دهنده به مبتلایان به كووید 19 خدمات ویژهای ارائه میدهد.
در این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره بیمارستان بهرهور نیز به شرح زیر اعلام شدند.
تندیس زرین بیمارستان بهرهور آموزشی به مركز آموزشی و درمانی دكتر مسیح دانشوری، تندیس زرین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای گمنام، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور آموزشی به مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسین (ع) و مركز پزشكی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای پاكدشت و تندیس اهتمام به بهرهوری به مركز آموزشی، درمانی و پژوهشی اختر اهدا شد.
همچنین در حوزه تجربیات برتر بیمارستانی مركز آموزشی و درمانی لقمان حكیم در حوزه تعامل بهرهور با خیرین سلامت، مركز آموزشی و درمانی شهید مدرس درحوزه تعامل بهرهور با بیماران و رعایت حقوق گیرندگان خدمت و مركز آموزشی و درمانی پانزده خرداد نیز در راستای ابتكار بهرهور در بیمارستان با اجرای پروژه بیمارستان هوشمند به عنوان بیمارستان برگزیده انتخاب شدند.