موتور سواران در سوانح ترافیكی آسیبهای بیشتری می بینند
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس كشور گفت: موتور سواران در سوانح ترافیكی آسیبهای بیشتری می بینند و زمان بیشتری در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان برای درمان آنها صرف می شود زیرا موتورسواران اغلب پوشش مناسب و ایمنی ندارند و با سرعت بالا حركت می كنند و بیشتر آنها از كلاه ایمنی استفاده نمی كنند و به طور كلی درصد مصدومیت با موتور نسبت به خودرو بالاتر است.
خالدی با تاكید بر اهمیت استفاده از كلاه ایمنی در موتور سواران و فرهنگسازی در قالب كمپینهای مختلف مانند «موتورسوار خوب» گفت: موتورسواری كه لباس و كلاه ایمنی داشته باشد در صورت مصدومیت در سوانح ترافیكی میتواند ظرف 48 ساعت از بیمارستان ترخیص شود اما كسی كه كلاه ایمنی ندارد و تصادف میكند و ضربه مغزی میشود ممكن است 2 تا 3 ماه در بخش مراقبت های ویژه بستری شود و این بخش ها ظرفیت محدود و كمتری نسبت به سایر بخش ها دارند و اشغال شدن تخت های مراقبت های ویژه به مدت 2 تا 3 ماه به دلیل سوانح ترافیكی می تواند یك چالش عمده نظام سلامت باشد و این مشكل در دوران كرونا تشدید می شود چرا كه بیماران كرونایی بدحال در بخش های مراقبت ویژه بستری میشوند.
سخنگوی اورژانس كشور با تاكید بر اینكه باید فرهنگسازی در موتورسواران جدی تر مورد توجه قرار گیرد، اظهار كرد: فرهنگسازی و آموزش در قالب كمپینهای های آموزشی موثر است اما كافی نیست و باید نهادهای مختلف در این حوزه ایفای نقش كنند به عنوان مثال صنعت ما باید موتور ایمن و استاندارد تولید كند و شاید یك حفاظ موتور بتواند از ضربات شدید جلوگیری كند همچنین كلاه ایمنی استاندارد در پیشگیری از مصدومیت جدی و آسیب مغزی در موتور سوار بسیار موثر است و وضع قوانینی مانند منع تردد در بزرگراهها میتواند كمك كننده باشد.
خالدی بیان كرد: ما در اورژانس برای پیشگیری از حوادث ترافیكی موتورسواران اورژانس كه با موتورلانس به بیماران خدمت رسانی میكنند، تلاش كرده ایم تا لباس و كلاه ایمن تامین كنیم و تاكید داریم كه قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود چرا كه بسیاری از سوانح و حوادث ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی است همچنین با بروز كردن تجهیزات به مصدومان ترافیكی به ویژه موتورسواران كه دچار تروما می شوند خدمات مناسب بدهیم و دوره هایی رسیدگی به مصدومان ترومایی را به تكنسین ها آموزش بدهیم زیرا این مصدومان رسیدگی های خاص نیاز دارند و این دوره ها می تواند به حفظ جان موتورسواران آسیب دیده در حوادث ترافیكی بسیار كمك كند.
سخنگوی اورژانس كشور تصریح كرد: اورژانس در آخرین حلقه در ارائه خدمات به موتورسواران در حوادث ترافیكی است و در ابتدا پلیس خدمت رسانی می كند، اگر موتور سوار با كلاه ایمنی تردد نكند و دچار سانحه شود هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل می شود و باید برخورد با متخلفان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شاید وضع جرائم سنگین تر كمك كننده باشد البته استانداردسازی موتورها و كلاه های ایمنی هم حائز اهمیت است.
خالدی با تاكید بر فرهنگسازی در كاهش سوانح ترافیكی به ویژه در موتورسواران یادآوری كرد: كمپینهای تبلیغاتی به طور گسترده میتواند موجب نهادینه شدن استفاده درست و عمل به قانون شود و كمپینی مانند «موتور سوار خوب» از این دست فرهنگسازی هاست.