یك فوق تخصص ریه با بیان اینكه مضرات آلودگی هوا تقریبا تمامی ارگانهای بدن را درگیر میكند، گفت: آلودگی هوا معضلی است كه گره آن تنها از طریق همكاری مشترك مردم و دولت باز میشود.
دكتر مجید مختاری - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ، با اشاره به آلودگی هوا به عنوان یكی از بزرگترین معضلات كلانشهرهایی همچون تهران و سایر شهرهای بزرگ كشور، اظهار كرد: اگر چه بروز آلودگی هوا علل مختلفی دارد ولی به صورت كلی حدود 80 درصد آلودگیها به خودروها یعنی عدم رعایت استاندارد در طراحی و بكارگیری سوختهای مختلف و غیراستاندارد در آنها برمیگردد.
وی نحوه نادرست رانندگی و ایجاد ترافیكهای شهری را مساله مهم بعدی در بروز آلودگی دانست و ادامه داد: رانندگیهای نادرست و به دنبال آن بروز ترافیك منجر به توقف و طولانی شدن مدت زمان روشن بودن ماشینها شده كه همین مساله عامل بسیار مهمی در افزایش آلودگی كلانشهرهاست.
به گفته وی، آلودگی هوا همچنین به بروز مسائلی همچون عدم تمركز، كاهش سطح اكسیژن، افزایش دی اكسید كربن، سولفورها و سایر سموم مهم در هوا منجر می شود، سمومی كه در زمان افزایش آلودگی و پدیده وارونگی هوا به وضوح مشاهده شده و در زمانهایی كه آلودگیها قابل رویت نیستند نیز همچنان در فضا وجود داشته و صدمات جبران ناپذیری بر سلامت افراد وارد میكند.
مختاری با بیان اینكه آلودگی هوا و استرسهای ناشی از آن وضعیت رانندگی افراد را مختل میكند، گفت: همین مساله باعث تصادف، راهبندان و ترافیك شده و در نهایت جامعه را وارد سیكل معیوبی میكند كه از یك طرف دچار آلودگی هوا هستیم از طرف دیگر خودمان آلودگی هوا را تشدید میكنیم.
حل معضل آلودگی هوا یك مساله چند وجهی و نیازمند عزم مشترك دولت و ملت است
وی با بیان اینكه حل معضل آلودگی هوا یك مساله چند وجهی و نیازمند عزم مشترك و همكاری دولت و ملت است، اظهار كرد: بسیاری از كشورها از جمله كره جنوبی و یا لندن كه در چند سال گذشته از آلودهترین شهرها بودند، طی چند دهه و با بكارگیری راهبردهای اساسی توانستند به تمیزترین شهرهای دنیا تبدیل شوند بنابراین میتوان با الگوبرداری از كشورهای موفق، در جهت ریشهكن كردن آلودگی هوا گام برداشت.
وی طراحی خودروهای استاندارد و یا واردات خودروهای برقی و یا هیبریدی را راهبردی موثر خواند و گفت: تنها با كمك و عزم جدی دولت و مردم میتوان این معضل وحشتناك كه سالها گریبانگیر شهرهای ماست را برطرف كرد.
مضرات آلودگی هوا تقریبا تمامی ارگانها بدن را درگیر میكند
این فوق تخصص ریه با اشاره به عوارض و تبعات جدی آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه، عنوان كرد: مضرات آلودگی هوا تقریبا تمامی ارگانهای بدن را درگیر میكند؛ عوارض مغزی، عدم تمركز، سوزش چشم، سوزش مجاری تنفسی، تشدید بیماریهای مزمن ریوی مانند آسم، انسداد ریه، سینوزیت، بیماریهای عروق، تصلب شرایین، افزایش سكتههای قلبی و مغزی و بروز لخته در خون، برخی از مهمترین تبعات و عوارض آلودگی هوا بر سلامت افراد است.
وی همچنین مسایلی همچون پایین بودن وزن نوزادان را با آلودگی هوا مرتبط دانست و ادامه داد: بروز سرطانهای مختلف همچون مغز، پستان و ریه نیز به دنبال آلودگی هوا افزایش مییابد، به گونهای كه مطالعات گسترده جهانی نشان داده كه انتقال افراد از مكانهای آلوده به نقاط پاك به كاهش نرخ بروز سرطان و قابل درمان شدن سرطانها منجر شده است.
تشدید شیوع بیماری كووید و بروز انواع وخیم این بیماری در زمان آلودگی هوا
این عضو كمیته ملی مبارزه با كرونا همچنین با اشاره به تشدید شیوع بیماری كووید و بروز انواع وخیم این بیماری در زمان آلودگی هوا، عنوان كرد: همانگونه كه ثابت شده سیگار چسبندگی ویروس كرونا به بافت ریه را بیشتر میكند، آلودگی هوا نیز متاسفانه ویروس كرونا را وحشیتر و میزان انتقال و چسبندگی آن به بافت ریه را تشدید میكند كه همین مساله بر شدت بیماری میافزاید.
این فوق تخصص ریه در عین حال با تاكید بر رعایت اصول بهداشتی همچون پوشش ماسك، عدم ترددهای غیرضروری و رعایت فواصل اجتماعی در زمان شیوع كرونا، اظهار كرد: مشاهدات نشان داده كه به دنبال افزایش میزان رعایت اصول بهداشتی، امسال موارد آنفولانزا و همچنین سینوزیتها و حملات آسم، كمتر شده است.
پوشش ماسك تا حدودی میتواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را كاهش دهد
وی با بیان اینكه پوشش ماسك تا حدودی میتواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را كاهش دهد، بیان كرد: چراكه پوشش ماسك میتواند از ورود ذرات 10 و 5 میكرون و یا ذرات كوچكتر به سیستم و مجاری تنفسی و بافت ریه پیشگیری كند. لذا رعایت پروتكلهای بهداشتی همچون پوشش ماسك، پرهیز از دورهمیها و ترددهای غیرضروری، علاوه بر پیشگیری از كرونا میتواند به كاهش تبعات و صدمات ناشی از آلودگی هوا كمك كند.
مختاری همچنین جلوگیری از ترددهای غیرضروری خودروها را در كاهش آلودگی هوا موثر دانست و گفت: اغلب خودروهای ما از استانداردهای بالایی برخوردار نبوده و سوخت آنها نیز نامناسب است، لذا مسوولان در وهله اول باید برای رفع این معضل چارهای اساسی بیاندیشند.
وی ضمن توصیه مبنی بر عدم حضور غیرضروری افراد در مكانهای باز طی روزهای آلوده، بیان كرد: البته نمیتوان از همه مردم خواست كه این مساله را رعایت كنند، چراكه اغلب برای امرار معاش و انجام كارهای مربوطه مجبور به تردد هستند و لذا نمی توان همه مسئولیت را به گردن مردم انداخت.
20 درصد آلودگی هوا از سوخت موتورسیكلتهاست
مختاری همچنین با اشاره به آلودگی ناشی از سوخت موتورسیكلتها نیز بیان كرد: موتور هم بنزین و هم روغن را باهم سوزانده و آلودگی بسیار شدیدی تولید می كند، به گونهای كه نتایج مطالعات نشان داده كه 20 درصد آلودگی هوا از سوخت موتورسیكلتهاست با این حال این وسایل نقلیه اغلب وسیله امرار معاش افراد بوده و نمی توان از آنها خواست كه تردد نكنند، راه حل این معضل فراتر از اینها و در دست مسوولان است.
آلودگی هوا به راحتی به داخل منازل رسوخ كرده
این فوق تخصص ریه در عین حال عنوان كرد: مطالعات دقیق همچنان نشان داده كه آلودگی هوا به راحتی به داخل منازل رسوخ كرده و پارتیكلها و ذرات مضر در خانهها نیز وجود دارند، بنابراین اگرچه غلظت آلودگی هوا در خانه ها پایینتر است، اما افراد در منازل نیز در معرض خطرات الودگی هوا قرار دارند، در نتیجه راهكارهای موقت همچون عدم تردد و غیره ... تنها راه حلهای موقت بوده و رفع معضل بزرگ آلودگی هوا یك عزم ملی میطلبد.
این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان با تاكید بر اینكه آلودگی هوا معضلی است كه گره آن تنها از طریق همكاری مشترك مردم و دولت باز میشود، گفت: امید كه با عزم دولت و ملت هر چه زودتر از این معضل بزرگ و سرطانزا كه سالانه جان چندین هزارنفر از هموطنان ما را میگیرد، رهایی یابیم.