لازم است اجرای مصوبات قانون هوای پاك در اولویت دستگاهها قرار گیرد و از بارگذاری صنعتی و جمعیتی بیشتر در تهران جلوگیری شود.
شینا انصاری ، ضمن اشاره به اینكه تكلیف دستگاههای متولی در حوزه آلودگی هوا در قانون هوای پاك و بیش از10 آییننامه اجرایی آن مشخص شده است، درباره خودروهای دیزلی اظهار كرد: در خصوص خودروهای دیزلی نیز موضوع بهبود كیفیت سوخت نفتگاز (گازوئیل) با تمركز بر كاهش محتوی گوگرد به حد مجاز ٥٠ قسمت در میلیون ( نفت گازیورو ٤) در آیین نامه ماده ٢ قانون و ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی تعیین شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه زمانیكه برنامههای كاهش آلودگی هوا به دلایل مختلف در زمان پیشبینی شده جلو نمیرود، باعث میشود كه همزمان با پدیده «اینورژن» (وارونگی دما) و پایداری هوا در شهرهای بزرگ كشور - كه بارگذاری بیش از ظرفیت محیط زیستی دارند - آلودگی هوا تشدید شود.
رییس اداره كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره راهكارهای كاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار كرد: مهمترین رویكرد برای كاهش آلودگی هوا جلوگیری از بارگذاری بیشتر منابع ثابت و متحرك مولد آلودگی در شهر تهران است همچنین اقدام متناسب دستگاههای ذیربط برای اجرای برنامههای مشخص شده امری ضروری است البته این حركت باید طی ایام سال با اولویت پیگیری شود نه اینكه صرفا به توجهات موقت و مقطعی در شرایط هشدار و اضطرار آلودگی هوا منوط شود.
انصاری درباره نقش شهرداری و شورای شهر تهران در كاهش آلودگی هوای پایتخت اظهار كرد: قانون هوای پاك در 34 ماده، محورها و تكالیف دستگاهها درباره منابع متحرك و ثابت مولد آلودگی هوا را صراحتا مشخص كرده است. از رده خارج كردن خودروهای فرسوده، تولید و عرضه سوخت استاندارد، ارتقای استاندارد خودروهای نو، تجدید و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، تبیین شرایط اضطرار آلودگی هوا، پایش و كنترل آلودگی صنایع، رفع آلایندگی موتورخانهها و سامانههای احتراق خانگی، بیابانزدایی و مقابله با گرد و غبار، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و ایجاد شعب تخصصی رسیدگی به تخلفات محیط زیستی در مراجع قضایی از مهمترین مواردی است كه در این قانون مطرح شده است.
وی ادامه داد: بهرغم گذشت سه سال از ابلاغ قانون هوای پاك اما شاهد هستیم كه محورهای این قانون با اولویت از جانب دستگاههای متولی پیگیری نشده است.
انصاری اضافه كرد: عدم اسقاط خودروها و موتوسیكلتهای فرسوده مطابق برنامه پیشبینی شده درآیین نامه ماده 8 قانون هوای پاك نیست همچنین توزیع مناسب سوخت نفتگاز یورو 4 در جایگاههای كلانشهرها و محورهای مواصلاتی كه در آییننامه ماده 2 قانون تعیین شده بود بهدرستی اجرایی نشد و و ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی كه باید از ابتدای سال 98 اجرا میشد، به دلایلی معوق ماند.
رییس اداره كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح كرد: تداوم مصرف سوخت مازوت در نیروگاهها و صنایع كلانشهرها بهرغم ممنوعیت استفاده در فصول سرد سال و بسیاری از محورهای موثر در كاهش آلودگی هوا كه برخی به علت تحریمها و مشكلاتی كه كشور با آن مواجه هست امكان تحقق نیافت و برخی نیز بهعلت اینكه مسائل زیستمحیطی در اولویت نبودند، مشمول زمان شدند.
انصاری با اشاره به اینكه محوریترین موضوع مرتبط با شهرداریها در قانون هوای پاك و آیین نامههای اجرایی آن توسعه و تجدید ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط مترو است، گفت: در مصوبات و آیین نامههای اجرایی قانون هوای پاك، حمایت دولت در توسعه و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین توسعه خطوط مترو تصریح شده است.
وی ادامه داد: تامین اعتبارات لازم برای توسعه، بهبود و ساماندهی ناوگان حمل و نقل همگانی از محل صرفه جویی سوخت، تنظیم سیاستهای بخش حمل و نقل همگانی شهری برای دستیابی به سهم 75 درصدی حمل ونقل عمومی از كل سفرهای شهری، حمایت مالی دولت برای تامین تجهیزات و خرید واگن مترو از جمله این موارد هستند.
انصاری درباره اقدامات اداره كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در جهت كاهش آلودگی هوا گفت: اداره كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن پیگیری اقدامات بخشهای مرتبط در داخل مجموعه مدیریت شهری در حوزه آلودگی هوا، طی سال جاری با راهاندازی گشت و پایش محیط زیست شهرداری موارد آلاینده شهری را شناسایی و به اداره كل محیط زیست استان تهران اعلام می كند.
رییس اداره كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاكید كرد: نباید فراموش كرد كه در حوزه قانونی آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست بهعنوان نهاد نظارتی برای جلوگیری و انتشار آلایندهها از منابع ثابت و متحرك و انجام اقدامات بازدارنده دارای اختیار است و میتواند اخطاریه صادر یا از فعالیت واحدهای آلاینده ممانعت كند.
انصاری در پایان صحبتهای خود تصریح كرد: در اولویت قرار گرفتن اجرای بندبند مصوبات لازم الاجرای كاهش آلودگی هوا برای بهبود و توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی و پرهیز از هرگونه سیاستی كه منجربه بارگذاری بیشتر صنعت و جمعیت در تهران و شهرهای اطراف و یا ایجاد جذابیت برای جذب بیشتر جمعیت شود می تواند تا حد زیادی از افزایش روزهای ناسالم در فصول سرد سال جلوگیری كند.