تقویت زیرساختهای آموزش مجازی
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به تقویت زیرساختهای آموزش مجازی دانشگاه، از اعلام آمادگی برای اجرای طرح پذیرش دانشجوی پزشكی از مقطع لیسانس در این دانشگاه خبر داد.
دكتر محمدمهدی صدوقی با اشاره به برخی از برنامههای جدید جهت ارتقای كیفیت آموزش از آمادگی دانشگاه برای اجرای طرح پذیرش دانشجوی پزشكی از دوره لیسانس خبر داد و گفت: آمادگی دانشگاه برای اجرای این طرح به صورت رسمی به وزارت بهداشت اعلام شده و لذا از سال آینده 20 درصد از دانشجویان پزشكی دانشگاه از شیوه پذیرش دانشجو از مقطع لیسانس در دانشگاه پذیرفته میشود.
وی همچنین با اشاره به برخی از انتقادات دانشجویی نسبت به سیستم رفورم آموزش پزشكی، گفت: اجرای این طرح كه به عنوان ماموریت وزارت بهداشت بیش از 10 سال در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اجرا شد، از حدود یك سال و نیم گذشته و به دنبال ابلاغیه شورای عالی برنامهریزی وزارت بهداشت مبنی بر اجرای روند جدید آموزشی به دانشگاهها؛ به طور رسمی متوقف شده و آموزش پزشكی دانشگاه به شیوه متمركز وزارت بهداشت اجرا میشود.
وی با بیان اینكه البته تغییر یكباره سیستم آموزشی تا حدودی سخت بود، گفت: در حال حاضر ترم سوم برنامه جدید در حال اجراست و دانشجویان سیستم رفورم نیز در حال گذراندن دورههای خود و اتمام آن هستند.
تقویت زیرساختهای آموزش مجازی
وی همچنین در رابطه با ارایه آموزشهای مجازی از سال گذشته و به دنبال شیوع كرونا، با بیان اینكه خوشبختانه بسیاری از نواقص آموزش مجازی تا حدود زیادی برطرف شده است، گفت: زیرساخت آموزش مجازی دانشگاه در روزهای اول بسیار ضعیف بود ولی از همان ابتدا در جهت رفع نواقص و فراهم آوری بسترهای مربوطه اقدام شد و هم اكنون در بین دانشگاههای علوم پزشكی رتبه بالا و قابل قبولی داریم.
وی با بیان اینكه تقریباً كلیه دروس رشتههای علوم پایه توسط اساتید در سامانه نوید دانشگاه و با همكاری دانشگاه مجازی وزارت بهداشت بارگذاری شده است، گفت: همچنین از اواسط ترم گذشته بستر ارتباط تعاملی اساتید با دانشجویان فراهم شده و هم اكنون علاوه بر ارایه محتواها در قالب پاورپوینت و pdf، فعالیتهای تعاملی مانند پرسش و پاسخ و حل تمرین بین استاد و دانشجو در بستر ادوب كانكت اجرا میشود، در همین راستا بر اساس مصوبه شورای آموزش دانشگاه باید بستری فراهم شود كه حداقل 50 درصد كلاسها به صورت تعاملی و دوطرفه برگزار شود.
دكتر صدوقی با اشاره به ارتباط و تعامل خوب معاونت آموزشی با دانشجویان و نمایندگان دانشجویی، با تاكید بر اینكه مسئول باید با دانشجو و بدنه دانشگاه در ارتباط باشد، گفت: در این رابطه جلسات متعددی با نمایندگان دانشجویان جهت دریافت بازخورد فعالیتها و رفع نواقص موجود برگزار شده و همچنین به صورت منظم با روسای دانشكدهها و مدیران گروههای آموزشی جلساتی با محوریت آموزش مجازی و بررسی فیدبكهای دانشجویان برگزار میشود.
شیوه نامه امتحانات مجازی در حال تدوین است
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره انتقاد دانشجویان مبنی بر نبود شیوه نامه مدون و مشخص برای آموزش و امتحانات مجازی، گفت: كلیات امتحانات مجازی در شورای آموزش دانشگاه تصویب شده و جزییات شیوهنامه نیز از سوی مدیریت امور آموزشی دانشگاه با همكاری دانشكده آموزش پزشكی در حال جمع آوری و تدوین است، البته قرار بود این شیوه نامه از سوی وزارت بهداشت و به صورت سراسری ارائه شود كه هنوز ابلاغ نشده و لذا هر دانشگاهی میتواند به صورت مستقل نسبت به تهیه آن اقدام كند.
تاكید بر برگزاری امتحانات و ارزیابی های میان ترم
دكتر صدوقی با بیان اینكه در این رابطه در شورای آموزشی دانشگاه بر برگزاری امتحانات و ارزشیابیهای میان ترم و عدم اكتفا به امتحانات پایان ترم برای ارزیابی دانشجویان تاكید شده است، تصریح كرد: در این شورا تاكید شده كه ارزشیابیها در طول دوره انجام شود تا ضمن ارزشیابی جامع دانشجو، اگر خطا و تقلبی هم صورت گرفت همه ارزیابی دانشجو به آزمون آخر ترم موكول نشود. البته آزمونها به شیوهای طراحی شده كه با در نظر گرفتن برخی راهكارها از جمله نوع و شیوه پراكندگی سوالات و در نظر گرفتن تمهیدات و نرمافزارهای خاص، احتمال خطا و تقلب به حداقل ممكن برسد.
وی با اشاره به تصویب كلیات شیوهنامه ارزشیابی دانشجویان در شورای آموزشی دانشگاه، گفت: طی این مصوبه بر انجام 60 تا 70 درصد ارزشیابی در طول دوره تاكید شده كه این مهم میتواند در قالب آزمون، حل تمرین، پروژه، تحقیق و سایر روشهای ارزشیابی اجرا شود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پایان با اشاره به وجود 230 رشته با ماهیتهای متفاوت در دانشگاه، گفت: نمیتوان برای ارزیابی همه آنها به صورت یكسان برنامهریزی كرد، لذا بخش اعظم ارزیابی با نظارت دانشكده و دانشگاه بر عهده استاد است.