حدود یك هزار مركز مراقبت پرستاری در منزل مجوز فعالیت دارند كه از این تعداد 561 مركز فعال هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت از ارائه خدمات مراقبت پرستاری به بیش از 45 هزار بیمار مبتلا به كووید 19 توسط 561 مركز خدمات مراقبت و مشاروه پرستاری در منزل خبر داد.
دكتر مریم حضرتی با بیان اینكه ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل، كاهش مراجعات و موارد بستری بیمارستانی، كاهش هزینه ها، ارتقای خودمراقبتی بیماران مبتلا و خانواده آنها و افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت را به دنبال دارد، اظهار كرد: حدود یك هزار مركز مراقبت پرستاری در منزل مجوز فعالیت دارند كه از این تعداد 561 مركز فعال هستند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت مراكز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل و در راستای توانمند سازی، سازماندهی و ارتقای كیفیت خدمات این مراكز، دستورالعمل "نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به كووید 19 در منزل" و همچنین، بسته استاندارد خدمات پزشكی و پرستاری در منزل در مبتلایان به كووید 19 خفیف با مشاركت واحدهای مختلف صف و ستاد تدوین و ابلاغ شده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان كرد: مراكز مشاوره و ارائه خدمات مراقبت های پرستاری در منزل، به رغم مواجهه با چالش های بسیار در پاندمی كووید 19 توانستند با ارائه خدمات پزشكی، پرستاری، توانبخشی و تجهیزاتی، به نیاز جامعه پاسخ دهند كه جای تقدیر دارد.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، حضرتی، راحتی و آسایش بیمار و خانواده، كاهش سردرگمی بیماران و همراهان در مراكز درمانی، آگاهی همراهان و خانواده بیمار از روند بهبودی بیمار، كاهش مراجعات به مراكز درمانی، صرفه جویی اقتصادی برای بیماران، استفاده بهینه از تخت های بیمارستان جهت بیماران نیازمند، كاهش انتشار عفونت های بیمارستانی و قرنطینه افراد مبتلا برای جلوگیری از انتشار عفونت را بخشی از مهم ترین مزایای این طرح برشمرد و گفت: از سوی دیگر، عدم پوشش بیمه ای خدمات و عقد قرارداد توسط سازمان های بیمه گر با مراكز مراقبت در منزل، عدم واقعی بودن تعرفه های خدمات پرستاری در منزل، هزینه بالا و مشكلات تامین وسایل و اقلام حفاظت شخصی، عدم پوشش بیمه مسئولیت حرفه ای جهت پرستاران شاغل در این مراكز و عدم آگاهی كافی جامعه از خدمات مراكز مراقبت پرستاری در منزل از مهم ترین چالش های پیش روی این مراكز تلقی می شوند كه نیاز به مداخله عاجل دارد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینكه هدف غایی كلیه اقدامات این معاونت، افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت است، تصریح كرد: از آنجا كه مردم تمایل دارند خدمات سلامت را در منزل دریافت كنند، رفع موانع به ویژه واقعی شدن تعرفه ها و پوشش بیمه ای خدمات پرستاری در منزل میتواند گامی مؤثر در توسعه و ارائه خدمات مورد نیاز جامعه در منزل، چه در طی پاندمی كووید 19 و چه بعد از آن باشد كه پیامد آن، كاهش بخشی از بار نظام سلامت خواهد بود.