تصادفات؛ دومین علت مرگ بعد از كرونا
راه، همچنان اصلیترین محور ارتباطی و حمل و نقل در كشور است و علیرغم آنكه خطوط ریلی و ناوگان هوایی در سالهای اخیر در كشورمان توسعه یافته است، اما همچنان بیش از 80 درصد از حمل و نقل كشور از طریق راههای زمینی انجام میشود، راههایی كه بیشترین قربانیان حمل و نقل را نیز به خود اختصاص داده است.
گرچه حوادث رخ داده برای هواپیماها یا قطارها با حساسیت بیشتری از سوی افكارعمومی و رسانهها دنبال میشود، اما همچنان با اختلاف بسیار زیاد حوادث رخ داده در راهها بیشترین قربانی و مصدوم را به خود اختصاص داده است، به طوریكه طبق آمار اعلام شده از سوی پزشكی قانونی در شش ماهه اول سال 99 كه با شیوع كرونا نیز همراه بود، 7891 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند.
مرگ روزانه 42 نفر در تصادفات رانندگی
این رقم گرچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات 9357 نفر بود، 15.7 درصد كاهش داشته است، اما تقسیم آن بر تعداد روزهای سپری شده در نیمه نخست سال 99 به عدد میانگین مرگ روزانه 42 نفر در حوادث جادهای میرسد، كه آماری تكاندهنده است.
در این میان نیز جادههای برون شهری همچنان بیش از نیمی از آمار مرگ و میر را به خود اختصاص دادهاند. یعنی حدود 5242 نفر در محورهای برون شهری جان باختهاند و 2075 نفر نیز در مسیرهای درون شهری، 533 نفر هم در مسیرهای روستایی، 9 نفر در راههای اختصاصی و 32 نفر نیز در سایر راهها جان خود را از دست دادهاند.
بیش از 146 هزار مصدوم حوادث رانندگی در نیمه نخست سال99
به این آمار اگر تعداد مصدومین را نیز اضافه كنیم به عدد هولناكتری خواهیم رسید، چراكه تعداد مصدومان حوادث رانندگی در شش ماهه نخست امسال كه به مراكز پزشكی قانونی مراجعه كردهاند، 146 هزار و 610 نفر است، یعنی روزانه به طور متوسط 788 نفر مصدوم حوادث رانندگی در كشور!
اما دلیل وقوع این تصادفات نیز قابل توجه است، به طوریكه سردار سید كمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سرعت، سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو را چهار عامل اصلی وقوع این تصادفات دانسته و پیش از این نیز به ایسنا گفته بود: 82 درصد تصادفات در شهرها و جاده ها به دلیل این چهارعامل كه اتفاقا به راحتی هم قابل پیشگیری است، رخ داده است.
در این میان اما، نباید از سهم ایمنی راهها نیز كه قانون نیز آن را مورد توجه قرار داده، غافل شد، راههایی كه پلیس راهور می تواند سهم نقص در آن را در شرایط خاص و در تصادفات در نظر بگیرد. تعداد این نقاط فاقد ایمنی كه عمدتا تحت عنوان نقاط حادثهساز شناخته میشود بنابر گفته سردار هادیانفر 5300 مورد است كه حدود 3200 مورد آن راههای بین شهری است.
ایمن سازی تنها 60 نقطه حادثهخیز در جادههای كشور
در همین زمینه با سرهنگ ایوب شرافتی، جانشین پلیس راه كشور گفتوگو كردیم، او درباره تعداد نقاط ناایمن در جادههای كشور به ایسنا گفت: در سال 95 حدود 3500 نقطه ناایمن یا همان حادثهساز در جادههای كشور شناسایی شد كه با پیگیریهای پلیس راه و راهداری این نقاط شناسنامهدار شدند.
او ادامه داد: از این تعداد حدود 1580 نقطه به عنوان نقاط دارای ضرورت و پرخطرتر شناسایی شده و بنا شد تا در اولویت رفع خطر و معایب قرار بگیرد، ما حتی از این تعداد نیز حدود 250 نقطه ویژه را نیز احصا كرده و این موضوع را به وزارت راه منتقل كردیم كه در نهایت حدود 60 نقطه از این تعداد ایمنسازی شد.
شرافتی با بیان اینكه در حال حاضر بیش از 3200 نقطه حادثهخیز در جادهها باقی مانده است، گفت: اقداماتی مانند آشكارسازی و نصب علائم هشدار دهنده در عمده این نقاط انجام شده، اما لازم است كه به شكل اصولی نقاط حادثه خیز در جادهها اصلاح شود.
جانشین پلیس راه كشور درباره معیار شناسایی نقاط حادثه خیز نیز به ایسنا گفت: در یك بازه زمانی مشخص كه حدود سه سال است، تعداد تصادفات جرحی و فوتی در آن نقطه و نیز دلایل وقوع آن بررسی شده و اگر از یك تعدادی بالاتر باشد آن نقطه به عنوان نقطه حادثه خیز معرفی میشود كه باید علاوه بر نصب علائم هشدار دهنده اقدامات عمرانی برای حل مشكل نیز در آن انجام شود.
شرافتی خواستار رفع نقاط حادثهخیز در جادهها شد و گفت: برای ارتقای ایمنی حمل و نقل در جادهها كه همچنان پرترددترین و اصلیترین مسیر حمل و نقل در كشور ما و حتی جهان است، لازم است كه این نقاط هرچه زودتر ایمن سازی شود كه امیدوارم منابع اعتباری آن نیز تامین شده ودر اختیار راهداری قرار بگیرد.
كاهش 18 درصدی تصادفات جادهای از ابتدای سال 99 تاكنون
جانشین پلیس راه كشور از كاهش تصادفات رانندگی از ابتدای سالجاری تا كنون هم خبر داد و گفت: آمار بنده مربوط به حوزه راه است و از وضعیت درون شهری اطلاعی ندارم، اما حدود 18 درصد از تصادفات جاده ای در كشور كاهش داشته كه بخشی از آن به دلیل شیوع كرونا و كاهش سفرها و بخشی نیز ناشی از اقدامات پلیس و راهداری بوده است.
به گفته وی در حوزه حمل و نقل عمومی و تصادفات این ناوگان یعنی اتوبوسها و تاكسیها نیز شاهد كاهش آمار وقوع در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بودهایم.
كرونا رقیب جدید تصادفات در آدمكشی!
سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز دومین عامل مرگ و میر در كشور بعد از كرونا را تصادفات دانسته و به ایسنا گفت: دومین عامل مرگ و میر در كشور ما تصادفات هستند كه با روزی میانگین 42 نفر جانباخته، بعد از بیماری كرونا قرار گرفته است.
رازقی با بیان اینكه در وقوع تصادفات علل و عوامل مختلفی نقش دارد، گفت: ایمنی وسیله نقلیه، فرهنگ رانندگی، نحوه رانندگی، ایمنی معابر و ... از جمله مهمترین این موارد است.
او نیز بر ضرورت توجه كافی از سوی رانندگان در حین رانندگی اشاره كرد و گفت: اما نباید از نقش راه نیز غافل شویم، اگر راننده توجه كافی نداشته باشد اما راه ما ایمن باشد تا حدی می توان از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری كرد و اگر حادثه ای هم رخ داد با كمترین خسارت خواهد بود.
در هفته ایمنی حمل و نقل گرچه باید قدردان اقدامات تمام دستاندركاران تامین ایمنی در ناوگانهای مختلف حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی، زمینی و ... بود، اما لازم است به تمام مسئولان و تصمیمگیران در این حوزه نیز یادآوری شود كه ارتقا ایمنی در حمل و نقل مستلزم ارتقا ایمنی راهها و خودروها هم هست و نباید تمام بار آن را بر دوش فرهنگ مردم انداخت.