جریمه 500 هزار تا یك‌میلیون تومانی برای تردد خودروهای شهرهای قرمز در جاده‌ها

افرادی كه بیمار باشند برای آنها بلیت قطار و اتوبوس صادر نخواهد شد.

1399/08/27
|
10:10

عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح آخرین جزئیات اعمال محدودیت‌های جدید از روز شنبه اول آذر، گفت: پس از هشت‌ماه انجام اقدامات مختلف لازم بود مركزیتی جهت هماهنگی و نظارت بر حسن اجراء و پیگیری مصوبات در تمام كشور وجود داشته باشد كه با توجه به این‌كه تمام موضوعاتی كه در كشور نیازمند هماهنگی‌های بین‌بخشی است، به عهده وزارت كشور قرار می‌گیرد، این موضوع نیز به وزارت كشور سپرده شد.

وی افزود: در این مرحله كه با موج سوم بیماری كرونا مواجه هستیم و موضوع در كل دنیا نیز با شرایط مشابهی به پیش می‌رود، لذا مركزیت اقدامات توسط مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و دولت مورد تاكید بود كه بر همین اساس قرارگاه عملیاتی مقابله با كرونا تشكیل شد. در مدتی كه قرارگاه كار خود را آغاز كرده، در ابتدا نیاز به بازنگری در تمام مصوبات حدود 9 ماه گذشته بود تا مشخص شود كدام تصمیمات موفق بوده و كدام تصمیمات با ضعف مواجه بوده كه این كار انجام شد.

وزیر كشور ادامه داد: برای ایجاد هماهنگی با وزارت بهداشت، جلسات مختلفی برگزار شد. همچنین جلساتی با استانداران، روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی، فرمانداران و بخشداران برگزار شد و كمیته‌های مختلفی با هدف ایجاد هماهنگی ذیل قرارگاه تشكیل شد.

رحمانی فضلی در تشریح آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با كرونا و طرح جدیدی كه مقرر شده است اول آذر اجرایی شود، گفت: در این طرح از تجربیات داخلی و سایر كشورها و همچنین دانش، علم و كارشناسی نهایت استفاده شده است، خود طرح به‌عنوان محدودسازی و ممنوع‌سازی در امور طراحی شده اما قطعا به تنهایی نمی‌تواند موفق شود مگر مجموع اجزای اصلی همه با هم اجرایی شوند. در این طرح هدف اصلی، مدیریت و كنترل ویروس كرونا است كه برای آن باید تعداد بیماران و ورودی‌های بیمارستان‌ها را كاهش دهیم.

وی با اشاره به این‌كه این طرح دارای چند جزء است، افزود: غربالگری عمومی یا شناسایی بیماران در سطح وسیع انجام خواهد شد كه در حال حاضر نیز به صورت پایلوت در تهران و كرمانشاه در چند محله این غربالگری انجام شده است. برای شناسایی بیماران در محلات باید تلاش كنیم. این در شرایطی است كه امروز هر كس مبتلا می‌شود پس از سه روز علائم بیماری بروز پیدا می‌كند و دو روز نیز جواب تست به طول می‌انجامد و به این ترتیب پنج روز این فرد در جامعه تردد می‌كند و با افراد مختلف در ارتباط است. لذا در این طرح، شناسایی در زمان كمتری انجام می‌شود و تمام افرادی كه با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند شناسایی و تست‌ها از آنها گرفته می‌شود.

وزیر كشور تاكید كرد: تا هفته گذشته روزانه 22 هزار تست در كشور انجام می‌شد كه امروز تعداد تست‌ها به روزانه 42 هزار رسیده است و تا روز سه‌شنبه با تحقق تست‌های 20 دقیقه‌ای به راحتی به عدد 100 هزار تست در روز می‌رسیم تا به این ترتیب مانع تكثیر بیماری و مراجعه افراد به بیمارستان شویم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با كرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع قرنطینه اشاره كرد و افزود: مردم نسبت به قرنطینه و چگونگی آن آموزش لازم را ندیده‌اند و اصولا آپارتمان‌های مردم بعضا با وسعتی كه دارد امكان قرنطینه در آن وجود ندارد. لذا مجوزهای لازم گرفته شد تا از هتل‌ها و سایر ظرفیت‌ها برای انجام این قرنطینه بهره گرفته شود. وزارت گردشگری موظف شده كه به وزارت بهداشت در این امر كمك كند.

رحمانی فضلی ادامه داد: موضوع دیگر بحث ردیابی است كه با بهره‌گیری از اپلیكیشن "ماسك" كه قبلا اجرایی شده اما تداوم پیدا نكرد؛ مقرر شده هر فردی كه مبتلا به بیماری می‌شود شماره موبایل وی ثبت و به‌صورت روزانه تردد و رفت‌وآمد وی كنترل شود.

وی درخصوص انجام سفر با قطار و اتوبوس نیز گفت: افرادی كه بیمار باشند برای آنها بلیت قطار و اتوبوس صادر نخواهد شد.

وزیر كشور درخصوص اهمیت مشاركت شهروندان در اجرای این طرح نیز گفت: در این مرحله به شدت مشاركت مردم در پیشگیری، درمان و نظارت لازم است كه در این راستا با سمن‌ها، هیأت‌های مذهبی و تشكل‌های مردمی هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

رحمانی فضلی در تشریح محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده در طرح جدید، گفت: ما تجربه‌های مختلفی را در این 9 ماه داشته‌ایم و بعضا به صورت موردی و مقطعی محدودیت‌هایی اعمال شده كه همگی آنها نیازمند مجوز ستاد ملی بوده است. مقرر شد كه طرح جامعی آماده كنیم تا به صورت هوشمند، پویا و موثر عمل كند. در این طرح مبنا شهرستان و شهرها گذاشته شده در حالی كه مبنا استان بوده است. در شرایط قبلی ممكن بود یك‌سوم شهرهای یك استان مشكل داشته باشند اما محدودیت برای همه شهرها اعمال می‌شد. در طرح جدید شاخص تعداد فوتی‌ها، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌كند. به این ترتیب كه فوتی‌های چهار نفر در 100 هزار نفر زرد، شش نفر در 100 هزار نفر نارنجی و 10 نفر در 100 هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌كند. در ادارات و دستگاه‌های اجرایی و همچنین فعالیت‌های خدماتی، تجاری و آموزشی بر اساس این رنگ‌بندی‌ها تعیین خواهند شد. همچنین دوشنبه‌ها وزارت بهداشت لیست شهرهای قرمز را اعلام خواهد كرد و اختیارات استانداران نیز در راستای اجرای این طرح افزایش پیدا كرده است.

وی با تاكید بر آمادگی بر اجرای طرح گفت: همه این موارد سه ركن اصلی دارد. ركن اول وزارت بهداشت است كه ظرف 9 ماه گذشته تلاش بسیاری كرده است. ركن دیگر موضوع تبلیغات، آموزش و اطلاع‌رسانی است. بی‌تردید اگر می‌خواهیم پیشگیری را انجام دهیم باید مردم از نحوه مقابله آگاه باشند و ركن سوم نیز خود مردم هستند كه به عنوان اصلی‌ترین ركن هستند. همه باید كمك كنیم تا اهداف این طرح محقق شود.

وزیر كشور تاكید كرد: در شرایط كنونی كسی راضی به اعمال محدودیت و ممنوعیت نیست اما اقلیتی كه به قوانین توجه ندارند این اجبار را ایجاد می‌كنند كه محدودیت‌ها اعمال شود. بی‌تردید اگر همكاری مردم نباشد این طرح به پیش نخواهد رفت و مردم باید توجه داشته باشند كه همه این محدودیت‌ها به خاطر سلامت آنهاست.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در خصوص منع تردد خودروهای شخصی از ساعت 21 تا 4 صبح از روز شنبه اول آذر، گفت: ما در شرایطی قرار داریم كه بین بد و بدتر تصمیم می‌گیریم. از طرفی تصمیم‌های ما هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی دربر دارند. لذا باید تدبیر كنیم و حین اجرای طرح مدام طرح را اصلاح كنیم. در این طرح پیش‌بینی شده كه حداكثر همكاری مردم وجود داشته باشد و صدا و سیما و رسانه‌ها در اقناع‌ مردم تلاش كنند. پیش‌بینی می‌كنیم بین 50 تا 60 درصد مردم این موضوع را رعایت كنند اما بخشی در حدود 40 درصد وجود دارند كه مثلا در دستگاه‌های اجرایی و شیفت دوم فعالیت می‌كنند كه باید شماره پلاك نیروهای خود را به پلیس اعلام كنند. اگر این كار تا روز شنبه محقق نشد تا اخذ جریمه نیز این فرصت وجود دارد كه این پلاك‌ها به پلیس اعلام شود. خودروهایی كه این محدودیت را رعایت نكنند 500 هزار تومان توسط دوربین‌ها جریمه خواهند شد. در این ساعات كلیه ناوگان تاكسیرانی، آژانس‌ها و تاكسی‌های اینترنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و شهروندانی كه ضرورت خروج منزل در این ساعات را دارند، می‌توانند از این ناوگان استفاده كنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با كرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح تعطیلی عمومی در شهرهای قرمز، گفت: در شهرهای قرمز تقریبا می‌توانیم بگوییم حجم تعطیلی‌ها بجز رده یك مشاغل همانند سوپرماركت‌ها و نانوایی‌ها بقیه مشاغل تعطیل می‌شوند. همچنین ورود و خروج از شهرهای قرمز ممنوع است اما بیمارستان‌ها، نیروی انتظامی، بانك‌ها، آب و برق و خدمات تعطیل‌بردار نیستند. از سوی دیگر صنایع و تولیدی‌ها نیز در هر سه سطح باز خواهند بود. اما می‌توانند تا یك سوم نیروهای انسانی خود را شیفت‌بندی كنند. تلاش شده با تجربیات 9 ماه گذشته از چیزی غفلت نكنیم. اداراتی كه كار ضروری دارند فعال هستند و مابقی ادارات نیز تا یك سوم نیروهای خود را می‌توانند به صورت حضوری به كار بگیرند. در مورد بخش خصوصی نیز این بخش در مشاغل تعریف و تعیین‌تكلیف شده است. دفاتر شركت‌هایی كه مراجعه ندارند می‌توانند با رعایت پروتكل‌ها كار خود را انجام دهند اما اگر مراجعه حضوری دارند شامل دستورالعمل طرح جدید هستند.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها و مدارس كادر اداری در شهرهای قرمز تعطیل هستند مگر افرادی كه سامانه‌های هوشمند را هدایت می‌كنند. تمام افرادی كه با قطار، هواپیما و اتوبوس سفر می‌كنند تست از آنها انجام می‌شود تا با رعایت پروتكل‌ها در صورت سلامت سفر خود را انجام دهند. در این راستا از اپلیكیشن "ماسك" برای استعلام سلامت افراد استفاده می‌شود. طبق گزارش دوستان وزارت ارتباطات ظرف دو روز گذشته با بهره‌گیری از سامانه ماسك 400 تا 500 نفر از رانندگان حمل و نقل عمومی شناسایی شده‌اند كه بیمار بوده‌اند اما مشغول به كار؛ كه به پیمانكاران تذكر داده شد كه به هیچ عنوان این افراد فعالیت نكنند.

وزیر كشور در پاسخ به سوالی درخصوص شائبه تضاد میان ممنوعیت سفر با خودروهای شخصی و ادامه سفرهای ریلی، هوایی و اتوبوسی گفت: میزان سفرهای ریلی، هوایی و اتوبوسی بسیار كم است و بیشتر سفرهای كاری، اداری و تجاری هستند. بی‌تردید با اعمال تعطیلی‌ها باز هم میزان این سفرها كاهش پیدا می‌كند و با تست‌هایی كه انجام می‌شود قطعا این سفرها به طور كامل كنترل خواهند شد. سفر با این وسایل حمل‌ونقل قابل مقایسه با سفرهای جاده‌ای خودروهای شخصی نیست. در طرح جدید پلاك شهرهای قرمز اجازه خروج از شهر را ندارند و اجازه ورود به سایر شهرها نیز به آنها داده نمی‌شود. اگر به هر طریقی این خودروها وارد جاده‌ها شوند و در جاده‌ها مشاهده شوند شهرهای قرمز یك‌میلیون تومان و شهرهای زرد و نارنجی تا 500 هزار تومان جریمه می‌شوند. در این طرح تهران و كرج یكی دیده شده‌اند.

رحمانی فضلی با اشاره به گزارش وزارت بهداشت درخصوص رعایت پروتكل‌های بهداشتی توسط شهروندان گفت: تا پیش از تشكیل قرارگاه عملیاتی مقابله با كرونا، در یك مرحله رعایت پروتكل‌ها تا 85 درصد رسید اما بعداً به 40 و 45 درصد كاهش پیدا كرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر این عدد به 70 درصد رسیده و بر اساس گزارش فرمانداران در مورد تعطیلی مشاغل پس از ساعت 18 در روز اول رعایت این محدودیت 40 درصد، روز دوم 50 درصد، روز سوم به 60 درصد و در برخی از شهرها به 80 درصد رسیده است. قطعا در طرح جدید استمرار و جدیت در دستور كار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای استفاده از ماسك در خیابان‌ها توسط عابرین پیاده با توجه به این‌كه همانند خودروها پلاك ندارند و برای ارائه كارت ملی نیز ممكن است ممانعت كنند، زمان نیاز بود تا نیروی انتظامی خود را تجهیز كند. البته همه این موارد به رعایت و همكاری مردم بستگی دارد. حتما نیروی انتظامی و بسیج كه در این طرح كمك خواهند كرد به‌گونه‌ای عمل می‌كنند كه جدیت و استمرار كار مشخص باشد. برای خودروهایی كه محدودیت تردد از ساعت 21 تا 4 صبح را رعایت نكنند جریمه 500 هزار تومانی اعمال خواهد شد.

وزیر كشور در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌كه اگر طرح جدید اجراء شد و نتیجه نداد آیا طرح دیگری در دستور كار قرار می‌گیرد؟، گفت: ما طرح دیگری نداریم. پس از دو هفته وزارت بهداشت گزارش خود را ارائه می‌كند و اگر شهری در حالت قرمز باقی بماند این طرح تمدید و اگر به نارنجی و زرد منتقل شود فشار كمتر خواهد شد. هر چه جلو برویم از توصیه‌ها و پیشنهادات و همچنین اصلاح طرح بهره خواهیم گرفت.

رحمانی فضلی درخصوص برگزاری انتخابات سال آینده در شرایط كرونایی نیز گفت: انتخاباتی كه برای مرحله دوم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تجربه خوبی بود كه در شرایط كرونایی این انتخابات برگزار شد. سال آینده چهار انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را داریم. چهار انتخابات با چهار قانون كه قطعا برای وزارت كشور كار بسیار سنگینی است اما تجربیات كشورهای دیگر را كه در شرایط كرونایی انتخابات برگزار كردند رصد خواهیم كرد و مجموعه‌ای را آماده می‌كنیم تا با شورای نگهبان در مورد چگونگی برگزاری انتخابات در این شرایط به نتیجه برسیم. نگرانی ما از باب مشاركت در شرایط كرونایی است كه باید از جنبه‌های مختلف تدابیری برای این موضوع اتخاذ كنیم.

وی تاكید كرد: قانون ما پیش‌بینی مواردی همچون كرونا را نكرده، لذا باید برای كار اجراء، قوانین لازم را رد كنیم كه مجلس آمادگی لازم برای تصویب چنین قوانینی به فوریت را دارد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با كرونا در خصوص بازخورد و پیش‌بینی اجرای كامل طرح جدید، گفت: اگر این طرح به خوبی اجرا شود كه پیش‌بینی می‌كنیم تا 70 درصد اجرایی باشد یكی از موضوعاتی كه به عنوان هدف در طرح محقق خواهد شد ایجاد فضای تنفسی برای كادر درمان است. باید از كادر درمان تشكر كنیم و از خدا بخواهیم قوت، تحمل و حوصله به آنها بدهد. بی‌تردید تشكر واقعی وقتی خواهد بود كه جان شیرین مردم را نجات دهیم و از فوت عزیزان مردم جلوگیری كنیم.

دسترسی سریع