افزایش آزمایش های تشخیصی كرونا در گروه های هدف از جمله رانندگان و كمك رانندگان

یكی از بخش های بسیار مهم كه می تواند حدود 35 درصد در كاهش شیوع بیماری موثر باشد و نقش آفرینی كند، حمل و نقل عمومی است

1399/08/25
|
08:00

وزیر بهداشت گفت: اواخر دسامبر و دی ماه و اوایل بهمن ماه سال گذشته، به شدت نگران ورود ویروس به كشور بودیم و اقدامات گسترده ای انجام دادیم البته عده ای همان زمان هم بسیار ساده اندیشی كردند و آن زمان در جلسات دولت گفتم نگران روزی هستم كه آتش این بیماری به نیستان كشور بیفتد و دامن تك تك اعضای هیات دولت را بگیرد كه گرفت.

سعید نمكی در نشست مشترك با وزیر و شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: عده‌ای قبل از ورود كرونا به كشور تصور می‌كردند كه ویروس از مرزها می‌آید و به‌راحتی از خلیج فارس و دریای عمان از كشور خارج می‌شود و به سمت كشورهای دیگر می رود و باور نمی كردند كه این ویروس، شتری است كه ممكن است در خانه همه ما بخوابد.

وی افزود: اولین گام همراهی وزیر و وزارت راه و شهرسازی با ما، قطع پروازهای چین بود. در 36 مبادی ورودی كشور، اكیپ هایی مستقر كردیم و اسكنرهای حرارتی به مرور نصب شد و یكی از كمك های بی بدیل وزارت راه و شهرسازی، حمل و نقل مایحتاج مردم بود در شرایطی كه همه جا همه راه ها را بر ما بسته بودند و همه به ما ظلم می كردند و سخت ترین جفای تاریخ را بر ایران روا داشتند. دلخوش بودیم كه امشب ماسك، لوازم حفاظت فردی یا دارو به ایران می رسد بعد می گفتند در فلان فرودگاه، جلوی حمل این محموله ها را گرفتند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در مرحله اول بسیج ملی مبارزه با كرونا، اروپایی ها تا قبل از رسیدن طوفان بیماری به این كشورها، ما را در مدیریت بیماری مسخره می كردند و وقتی طوفان بیماری به آنها رسید، سیل ایرانیان و هموطنان ما شوق بازگشت به وطن داشتند چون دیده بودند كه بیماران در اروپا پشت در بیمارستان ها و در پارك ها سرگردان مانده در حالی كه در ایران حتی یك مورد در هیچ استانی، پشت در بیمارستان معطل نماند و این ناشی از مدیریت موفق و هماهنگی دولت، سازمان های مردم‌نهاد، نیروهای مسلح و مشاركت مردم بود كه در عرض 50 روز، میزان مرگ روزانه به حدود 30 نفر و میزان بستری ها به 20 درصد كاهش یافت.

نمكی افزود: یكی از مشكلاتی كه آن زمان داشتیم این بود كه همكاران ما در وزارت راه و شهرسازی باید هواپیما را یك طرفه خالی از ایران به خیلی از كشورها می فرستادند كه هموطنان مان به ایران بازگردند. 57 دانشجو را از ووهان و بسیاری دیگر از ایرانیان دیگر به كشور بازگشتند.

وی خاطرنشان كرد: خیلی كالبدشكافی غفلت های گذشته را نمی كنم. این ویروس، بسیار پیچیده و در حال جهش و موتاسیون است و اروپا را كه از نظر اقتصادی و زیرساختی به مراتب شاید از ما پیشرفته تر باشد و تحریم های ظالمانه كه علیه ما تحمیل شده را ندارند، گرفتار كرده است و پیش بینی ها نشان می دهد كه خیلی از كشورهای اروپایی روزانه بیش از 1000 مورد مرگ و میر بیماران كرونایی داشته باشند. البته ما برای مرگ هر شهروندی در هر نقطه ای از دنیا غصه می خوریم و آرزوی ما، سلامتی تمام مردم دنیا است.

وزیر بهداشت تاكید كرد: در برهه ای از دوران هستیم كه برای ما و همكاران مان، روزهای بسیار سخت و توان فرسایی است و برخی اوقات، آن قدر خسته و كم خواب هستم كه تمركزم برای یادآوری نام برخی افراد دچار اشكال می شود و خیلی از شب ها، 5 دقیقه خواب ندارم و شاید در سه شب گذشته، مجموعا یك ساعت نخوابیده ام و مرتب پیگیر امور هستم و این روزها سخت تر می شود اگر دقت و همكاری نكنیم و كنار هم نباشیم و به همه جنبه های این بیماری فكر نكنیم.

نمكی گفت: یكی از بخش های بسیار مهم كه می تواند حدود 35 درصد در كاهش شیوع بیماری موثر باشد و نقش آفرینی كند، حمل و نقل عمومی است و خوشحالم كه همدلی و وفاق در بخش حمل و نقل عمومی در كشور وجود دارد.

وی خاطرنشان كرد: تمامی رانندگان حمل و نقل عمومی و افرادی كه می توانند در شیوع بیماری، نقش داشته باشند، در فاز جدید طرح بسیج ملی مبارزه با كرونا، آزمایش می شوند. این فاز از طرح با رویكرد محله و خانواده محور و مبتنی بر برنامه "هر خانه یك پایگاه سلامت" و سخنان گهربار مقام معظم رهبری مبنی بر محوریت وزارت بهداشت و لزوم رویكرد محله محوری در كشور از 20 آبان از كرمانشاه و در كل كشور اجرایی شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: در فاز جدید طرح بسیج ملی مبارزه با كرونا، بیماریابی زودرس و افزایش آمایش های تشخیصی را در دستور كار داریم. تعداد تست های روزانه از 25 به 40 هزار نفر رسیده و در آینده نزدیك به روزانه 100 هزار تست می رسد. یكی از كارهایی كه با همكاری وزارت راه باید دنبال كنیم، افزایش آزمایش های تشخیصی در گروه های هدف از جمله رانندگان، كمك رانندگان و موارد ورودی است.

نمكی تاكید كرد: یكی از اتفاقات بسیار مهم و مبارك، استفاده از تست های سریع است كه می توانیم در طول 20 دقیقه مشخص كنیم فرد مشكوك، به بیماری مبتلا است یا خیر و با كمك وزارت راه، حمل و نقل این كیت ها را از كره جنوبی انجام خواهیم و از اواخر هفته، تولید داخلی این كیت ها آغاز می شود و قادر خواهیم بود كه روزانه 170 تا 180 هزار كیت تست سریع را در كشور تولید كنیم و در اختیار همكاران مان در وزارت راه قرار می دهیم و نیاز به دستگاه یا تجهیزات خاصی نیست بلكه یك فرد باید آموزش های لازم را ببیند.

وی یادآور شد: گرچه تب سنجی یك امر متداول است اما هیچ وقت به اندازه آزمایش به ما اطمینان نمی دهد چون ممكن است افراد، علامتی نداشته باشند و 80 درصد از مبتلایان، هیچ علامتی ندارند و فقط ناقل هستند و بمب انتقال ویروس هستند و تب، یكی از علائم نسبتا شایع است و تست ها را به شكل گسترده انجام خواهیم داد.

وزیر بهداشت با اشاره به تاثیرات منفی كرونا بر اقتصاد هوانوردی گفت: برای اقتصاد، امنیت و همه دستاوردهای یك مملكت، هیچ چیزی خطرناك تر از تطویل اپیدمی نیست. در 150 سال گذشته هیچ وزیر و وزارت بهداشتی در چنین چاله ای نیفتاده بود اما در سال های گذشته، روزهای سخت كم نداشتیم. روزهایی خواهد بود كه اتوبوس ها، صف بكشند اما مسافری نباشد یا بترسد كه سوار شود یا كاسبی كه امروز می ترسیم دو هفته كسب و كارش را تعطیل كنیم، با ابتلای خودش و خانواده اش به بیماری، یك ماه ممكن است در بستر بیمای باشد یا خدای ناكرده، پرده مشكی بر كركره پایین كشیده اش نصب كنند. نه تنها اقتصاد صنعت هوانوردی بلكه اقتصاد سلامت هم ضربه خورد و 15 درصد از درآمد اختصاصی بیمارستان ها محقق می شود اما اگر با كمك همدیگر این اپیدمی را جمع كنیم، قطعا و یقینا به نقطه مطلوب تری می رسیم.

واكنش وزیر بهداشت به شایعه استعفایش

دكتر نمكی گفت: امروز توسط جریان شناخته شده ای شایعه شده بود كه وزیر بهداشت استعفا كرده است اما با عهد و پیمانی كه با مردم این سرزمین بسته ام، گرچه ممكن است جاهایی بر مواضعم بایستم و برای موضوعی چانه بزنم اما اهل ترك كردن صحنه ای به ضرر مردم این سرزمین نیستم تا جان در بدن دارم و تا جایی كه جان آفرین به من این توفیق را خواهد داد.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش مهم وزارت راه و شهرسازی در نظام سلامت گفت: یكی از وزارتخانه هایی كه به شدت می تواند در همه زمینه ها بر مولفه های موثر بر سلامت تاثیرگذار باشد وزارت راه و شهرسازی است. یكی از بزرگترین مولفه ها در كاهش سوانح و مرگ و میر تصادفات، همكاری وزارت راه و شهرسازی است. سال 70 كه مسئولیت بهداشت كشور را بر عهده داشتم، طرح كمربند ایمنی را دنبال كردم و اولین بار در كشور در قالب طرح پیشگیری از حوادث و سوانح جاده ای مطرح و بعد از آن نقاط پرخطر، شناسایی شد.

نمكی افزود: سالانه حدود 16 هزار مرگ و میر فقط سر صحنه های حوادث و تصادفات در كشور داریم و افرادی كه معلول می شوند نیز گرفتاری هایی پیدا می كنند، ضربه مغزی می شوند، مدت ها دربخش مراقبت های ویژه، تحت نظر می مانند و مواردی مانند فلجی و قطع نخاع مصدومان، دیگر جزء موارد حوادث جاده ای نیست.

وی تصریح كرد: نقش شهرسازی در سلامت جسم و روان مردم بسیار مهم است. یكی از مشكلات عمده ما قوطی كبریت هایی است كه در شهرهای مختلف و كشورهای دیگر بنا شده و به سازگاری این سازه ها با جسم و روح و روان مردم این سرزمین، توجه چندانی نشده است. سیاستگذاران وزارت راه و شهرسازی در تعیین الگوهای مناسب و سازگار با اقلیم، جسم و روح مردم یك سرزمین به شدت می توانند تاثیرگذار باشند.

وزیر بهداشت افزود: وقتی دوران كودكی و خاطرات آن ایام را مرور می كنم، به این نكته می رسم كه در ساختمان های قدیم خانه های كاشان همه چیز با روح و روان ما سازگار بود. گرچه خانه ها شلوغ بود و در خانه هایی زندگی می كردیم كه عمو، زن عمو، پدر بزرگ، مادربزرگ و همه با هم بودیم اما آن قدر فضا با روح ما سازگار خلق شده بود كه هیچ وقت احساس غربت، دلتنگی، افسردگی و روان پریشی نمی كردیم.

نمكی خاطرنشان كرد: امروز بهداشت روان یكی از مشكلات ما است كه منشا خیلی از این مسائل این است كه مسكن دیگر محل سكینه و آرامش دل نیست حتی سازه ها و متریال فضاهای بزرگ و پنت هاوس ها، هرگز با روح و روان هماهنگی ندارد. در كویر، بعد از ظهرها آب در خانه ها می پاشیدند كه خنكی زیاد داشت. گرچه نمی توانیم امروز در معماری ساختمان ها، از كاهگل استفاده كنیم اما آن زمان، یك باران در بهار یا پاییز، روح و روان انسان را نوازش می داد و در طب سنتی برای افرادی كه دچار روان های پریشان بودند یا غش می كردند یا در عزا اندوهی داشتند، این بوی مخصوص به عنوان غم زدا توصیه می شد.

وی یادآور شد: یكی از جایگاه های بزرگ سیاستگذاری در بهداشت و روان ساختمان و محل سكونت، وزارت راه و شهرسازی است. اقلیم ایران بسیار متنوع است و در چنین تنوع اقلیمی، فرهنگ، خرده فرهنگ و گفتمان، تنوع معماری مبتنی بر ریشه های اصیل فرهنگ این سرزمین، گم شده و جای آن، بسیار خالی است. پروژه شهر سالم از افتخارات بنده بود كه در زمان مسئولیتم در وزارت بهداشت و دوران شهرداری كرباسچی در شهرداری تهران نوشتیم و در منطقه 20 و بعدها در سایر شهرها، اجرا شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: نقش وزارت راه و شهرسازی می تواند در اعتلای سلامت جسم و روح مردم، بی بدیل باشد. در بسیاری از خانه ها، آفتاب وجود ندارد در حالی كه كمبود ویتامین دی یكی از مشكلات كشور است و به عنوان نمونه، زنان محجبه در بیرون از خانه، اصول را رعایت می كنند و در داخل منزل كه محارم حضور دارند، آفتاب نمی بینند و كودكانی هستند كه به دلیل ناكافی بودن تابش نور آفتاب در منزل، دچار نرمی استخوان می شوند. بنابراین این وزارتخانه در طراحی، معماری، سیاستگذاری، صدور پروانه ها و پروتكل ها نقش مهمی دارد.

دسترسی سریع