حدود 30 درصد مردم ایران مشكلات روحی و روانی دارند

آزاد فلاح گفت: طبق آمار حدود 30 درصد مردم ایران مشكلات روحی و روانی دارند كه درصد قابل توجهی است.

1399/07/30
|
10:19

پرویز آزاد فلاح رئیس مركز مشاوره دانشگاه تربیت مدرس در نشست خبری گفت وگوی رسانه و دانشگاه، نقش نظام آموزش عالی و سلامت روانی و اجتماعی جامعه گفت: سلامت یك مقوله چند بعدی است. از هزاره سوم در متن‌های دانشگاهی وقتی از سلامت حرف می‌زنیم، ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی توامان در كنار هم قرار می‌گیرند.

او با بیان اینكه بدون سلامت روان، تحقق سلامت امكان پذیر نیست، افزود: بر اساس آماری كه هفته گذشته توسط معاون وزارت بهداشت مطرح شد، حدود 30 درصد مردم ایران مشكلات روحی و روانی دارند كه درصد قابل توجهی است. از هر 4 نفر، یك نفر در طول عمرش به بیماری حاد روانی دچار می‌شود. تا سال 2030 افسردگی به عنوان یكی از مهمترین اختلالاتی است كه بشر تجربه خواهد كرد.

آزاد فلاح ادامه داد: سالانه در دنیا 900 هزار نفر خودكشی می‌كنند و از هر چهار نفری كه بیماری روانی تجربه می‌كنند، سه نفر درمان مناسبی دریافت نمی‌كنند. این آمار و ارقام برای جهانیان و جامعه علمی تكان دهنده است.

او اضافه كرد: این آمار و ارقام نشان دهنده این است كه به سلامت روانی توجه كمی می‌شود. در كل دنیا سلامت روان، متولی شناخته شده و مشخصی ندارد. درست است كه سازمان‌ها و نهادی مختلفی در این زمینه تلاش می‌كنند، اما با توجه به ماهیت مسائل روان شاختی، با یك مشكل جدی مواجه هستیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح كرد: وقتی از سلامت روان حرف می‌زنیم، فاكتور‌های مختلفی است كه دستیابی به آن به این سادگی امكانپذیر نیست، در سلامت و بهداشت روان، فرهنگ و ارزش‌ها دخیل است. مگر می‌شود ارزش‌ها و عادات را جا به جا كار كرد.

او با بیان اینكه آموزش و پرورش در سلامت روان دخیل است، ادامه داد: ارزش‌هایی كه رشد دهنده جامعه باشد، اگر نادرست ترویج یابد، مخل سلامت روان است. عالم گیری كرونا ما را هوشیار كرد كه باید نقش آفرینی خود را جدی‌تر دنبال كنیم.

آزاد فلاح گفت: در حوزه سلامت روان به جهت مشكلاتی كه داریم سرویس‌هایی كه در جامعه داده می‌شود، كمرنگ است. در خدمات روان درمانی، بیمه‌های درمانی را نداریم و سرویس‌های روانشناختی برای جامعه پر هزینه و گران است؛ بنابراین ام‌هایی كه ما دانشگاهیان برمی‌داریم باید در راستای اصول و آموز‌ش هایی باشد كه در پیشگیری اولیه و ثانویه بهداشت و سلامت روان اثرگذار است.

او اضافه كرد: باید دقت كنیم تا چیزی عرضه نشود كه سلامت روان را به مخاطره بی اندازد. امروزه رقابت و ناایمنی در جامعه ما وجود دارد كه مختل كننده سلامت است. استادان دانشگاه قشری هستند كه جامعه به آن‌ها اطمینان دارند و باید در این زمینه وارد شوند.

تاثیر شیوع ویروس كرونا بر جامعه

در ادامه محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار كرد: نزدیك به 9 ماه است كه با پیشرفت ویروس كرونا در كشور و جهان بشریت با مرگ مسابقه‌ای را ادامه می‌دهد كه باعث نگرانی همگان بابت آینده شده است.

او ادامه داد: نگاه همه جامعه به دانشمندان و محققان در این ایام برای حفظ سلامت جسم، روان و مناسبات اقتصادی و اجتماعی معطوف شده است و اگر این قشر نتواند اقدامی موثر انجام دهد، افق روشنی نخواهیم داشت. دانشگاه تربیت مدرس از سال‌های قبل به مسئولیت اجتماعی خودش توجه كرده و طرح‌هایی را نیز تقدیم دولت كرده كه برخی از این طرح‌ها در حال اجرا است. در 9 ماه اخیر از استادان مختلف دیدگاه‌های مختلف كسب و بررسی شده و بولتن‌های مختلفی در این زمینه‌ها چاپ شد.

احمدی با بیان اینكه دنیای بعد از كرونا و تحولات آن، سوالاتی است كه ذهن همه را مشغول كرده است، افزود: تحولات اجتماعی بعد از كرونا برای بشر رخ می‌دهد و دانشگاه باید در این زمینه طرح‌های اندیشمندانه را با پشتیبانی معاونت فرهنگی وزارت علوم محقق كند تا بتوان نگرانی‌های مردم و ملت را با شناخت زمینه‌های فرهنگی ساماندهی كرد.

دسترسی سریع