مرگ سالی 600 نفر درتصادفات رانندگی تهران
ئیس پلیس راهور فاتب گفت: واقعیت این است كه خودروسواران تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند چراكه حمل و نقل عمومی ما ایمن، پاسخگو و پاك نیست. اگر عدم ایمنی و پاك بودن آن ها را به خاطر فرسودگیشان در نظر بگیریم اما در مجموع ضعف آنها، عدم بهنگام بودن است.
سردار محمدحسین حمیدی گفت: در كلان قضیه گروه خودروسوار تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند. یكی از دلایل آن، این است كه حمل و نقل عمومی ما ایمن، پاسخگو و پاك نیست، اگر عدم ایمنی و پاك بودن آنها را به خاطر فرسودگیشان در نظر بگیریم اما ضعف آنها، عدم بهنگام بودن است، اكنون رام های قطار شهری و اتوبوس به تعداد كافی وجود ندارد. در بسیاری از نقاط شهر ایستگاه اتوبوس نیست و مردم باید مسافت زیادی را از منزل تا رسیدن به نخستین ایستگاه اتوبوس یا مترو به صورت پیاده طی كنند و به همین دلایل گرایش به حمل و نقل عمومی آنچنان كه باید و شاید وجود ندارد.
وی با اشاره به بیشترین چالش های موجود بر سر راه پلیس راهور در این زمینه اظهاركرد: اكنون نه تنها در تهران بلكه در كل شهرها بیشترین چالش موجود نگاه سنتی در حوزه ترافیك درونشهری است. این نگاه از 50، 60 سال گذشته وجود داشته است و ربطی به اكنون ندارد و منجر به خودرو محوری شده است. برای اینكه رانندگان خودروها هم زور بیشتری دارند و هم فشار بیشتری وارد میكنند یعنی تمام امكانات زیست شهری به خودروها اختصاص داده شده است و تمام شبكه معابر در كل شهرها مخصوصاً تهران مانندپیاده روها، كانال های آب و ... در دهه های اخیر به تردد خودروها اختصاص یافته است.
رئیس پلیس راهور فاتب افزود: اگر اقدامات عمرانی خاص به وجود آمده در شهر تهران مبنی بر احداث تونل ها و پل ها صورت نمیگرفت، شهر تهران باید در چند سال گذشته قفل میشد زیرا حجم تردد وسایلنقلیه با ظرفیت سطح معابر مطابقت ندارد اما این اقدامات عمرانی منجر به جریان و چرخش جریان ترافیك شد البته این مُسكن و اقدام مقطعی است و درمان واقعی نیست محصول این نگاه قدیمی، آلودگی زیستمحیطی و هوایی است كه موجب ترافیك و ترددهای غیرضروری نیز می شود. برای اصلاح این نگاه مقاومت زیاد وجود دارد چراكه باید هزینه زیادی صرف شود البته با شیوع كرونا مشكل دیگری نیز اضافه و تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی كمتر شد. مردم تمایل دارند در این ایام با وسیله نقلیه شخصی تردد داشته باشند اما ظرفیت حمل و نقل عمومی همان ایام پیش از شیوع كرونا است.
حمیدی متذكر شد: محصول این دو اتفاق یعنی عدم پاسخگویی كافی حمل و نقل عمومی و عدم گنجایش سطح معابر در سطح شهرها، منجر به بروز ترافیك شده است و این نگاه همیشه ما را اذیت میكند. در زمان انجام هر اقدامی برای رفتن به سمت انسانمحوری مانند احداث پیادهرو یا پیست دوچرخه شده، نخستین مقاومت در خود پلیس وجود دارد زیرا پلیس نیاز دارد كه راه باز باشد تا ترافیك را مدیریت كند.
وی همچنین بر لزوم كنترل آنلاین تاكسی های تهران تاكید و تصریح كرد: اكنون تقریباً تاكسیها در تمام سطح شهر میتوانند تردد داشته باشند. مركز كنترلی كه به صورت آنلاین و برخط تمام تاكسیها را كنترل كند، وجود ندارد و هنوز ناوگان حمل و نقل عمومی مخصوصاً در حوزه تاكسیرانی تقریباً سنتی اداره میشود زمانی میتوانیم بگوییم فعال باشند كه عملكرد آنها رصد شود ولی در این حوزه كار جدی صورت نگرفته است.
باید سفرهای زائد را از بین ببریم
رئیس پلیس راهور فاتب افزود: درمان این موضوع آن است كه تقاضای سفر در شهرها با وسیله نقلیه شخصی به حداقل برسد و به حمل و نقل عمومی سوق پیدا كند همچنین باید با توسعه الكترونیك و خدمات غیرحضوری بسیاری از سفرهای زائد را از بین ببریم تا بتوانیم از فرصت به وجود آمده برای انسانمحور كردن شهر اقدام كنیم. به عنوان یك شهروند میگویم بسیاری از محلههای ما هویت فرهنگی خود را از دست داده اند. به طور مثال بین محله اتابك، دهونك و نارمك فرقی مشاهده نمیشود و در تمامی آن ها تردد خودرو و موتورسیلكت وجود دارد زیرا ما فضا را به آن ها دادیم یعنی از انسانمحور بودن فاصله گرفته ایم.
وی با تأكید بر اینكه باید فضای بیشتری را به عابر پیاده بدهیم، تا عابر بتواند در پیادهروها راحت تردد كند، گفت: حتی می توان برای پیادهروها، خدمات مناسب ایجاد كرد اما در حال حاضر عابر پیاده در بسیاری از مواقع ایمنی كافی را برای تردد از عرض خیابان و حتی پیاده روها ندارد.
جامعه نباید تاوان خودخواهی برخی رانندگان را بدهد
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینكه با نگاه موجود، زندگی شهری در آینده غیر ممكن خواهد شد و تنها راه پیشگیری از چنین اتفاقی این است كه ابتدا نگاه مدیران تغییر پیدا كند،گفت: نگاه مدیران برگرفته از تقاضاهای موجود در كف خیابان است. برخی افراد خودخواه هستند و علیرغم وجود وسایلنقلیه عمومی و امكان پیادهروی یا دوچرخهسواری در مسافت های كوتاه، از وسیلهنقلیه شخصی استفاده میكنند چرا این فرد نباید ساعت ها در ترافیك بماند؟ این فرد باید خودخواهیاش را خودش جواب دهد، جامعه نباید تمام امكانات خود را بسیج كند كه این فرد به خواسته خود برسد. این نوع افراد با ماندن در ترافیك ناراحتی خود را با پرخاش به دیگران یا بوقزدن پشت ترافیك بروز میدهند. باید به این نوع افراد گفت تردد، مخصوصاً در فواصل كوتاه باید با پای پیاده یا وسایلنقلیه عمومی باشد.
حمیدی با بیان اینكه افزایش و عدم حل موضوع آلودگی هوا ناشی از وجود تفكر مذكور است، اظهاركرد: صدای كسی درنمیآید تا مجدداً به فصول وارونگی دما میرسیم. آن موقع كنار هم جمع میشویم تا برای كاهش آلودگی هوا كاری كنیم. همه مسئولان و رسانهها آن وقت از آلودگی هوا میگویند تا مجدداً باد میوزد و با برطرف شدن آلودگی هوا موضوع یادمان میرود یعنی برنامهمحور پیش نرفتیم و برنامهها مبتنی بر دیدگاه انسانمحور نبوده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان كرد: در این اوضاع وقتی كه شهر انضباط اجتماعی و ترافیكی درستی ندارد و این موارد مخدوش است، فكر میكنیم پلیس مقصر است و میگوییم چرا پلیس برخورد نمیكند، پلیس باید چه كند؟ مگر پلیس میتواند برای همه مردم و رانندگان یك مراقب بگمارد؟ هرچند به لحاظ تصادفات و ترافیك به مدد استفاده از تكنولوژی، فرهنگسازیهایی صورت گرفته است، اصلاحات هندسی و توسعهها نسبت به گذشته وضعیت بسیار بهتری دارد و قابل مقایسه با گذشته نیست اما با هدفمان فاصله داریم.
كشته شدن سالانه 600 نفر درتصادفات رانندگی تهران
وی با بیان اینكه نرخ كاهش تصادفات در شهر تهران در یك دهه اخیر جزو بهترین نرخها است اما همچنان 600 نفر سالانه در تصادفات شهر تهران كشته میشوند، گفت: ایمنی جز با انضباط بیشتر شهری روی نمی دهد. نتیجه اقدامات فرهنگی و آموزشی صورت گرفته بهتر شدن وضعیت نسبت به گذشته است اما آیا به ایدهآل رسیده ایم؟ خیر! با آن فاصله داریم. زمانی به ایدهآل میرسیم كه بگوییم شهرمان انسانمحور شده است، هوای پاكی دارد، حمل و نقل عمومی خیلی خوبی دارد و نیازمندی تمام شهروندان را برطرف میكند. قطعاً در آن شرایط ضمن كاهش تصادفات، زندگی در این شهر بسیار بهتر و مناسبتر در جریان خواهد بود.
حمیدی به ترافیك تهران اشاره و اظهار كرد: امسال در حوزه ترافیك شرایط متفاوت است و به دلیل عدم بازگشایی مدارس، اتفاقات همه ساله برای ترافیك روی نداد. روز نخست مهر، به دلیل اعلام بازگشایی مدارس، پلیس و تمام سازمانها، طرح های خود را به صورت منسجم اجرا كردند اما برای طرح مدارس، برنامه ما مبتنی بر اعلام وضعیت توسط ستاد ملی مقابله با كرونا است.
كاهش 30 درصدی ترافیك صبحگاهی در روزهای نخست مهر
رئیس پلیس راهور فاتب خاطرنشان كرد: در شرایط برگزاری غیرحضوری مدارس، ترافیك كمتری را شاهد هستیم و جریان پیك ترافیك تغییر كرده است. در صورت بازگشایی مدارس هم ترافیك در صبح ها تا 30 درصد و هم در ظهر و بعدازظهر افزایش پیدا میكند اما در حال حاضر ترافیك صبحگاهی در روزهای نخست نیمه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش 30 درصدی داشته البته نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.
وی افزود: سال های گذشته طرح ترافیك 13 ساعت (6و30 دقیقه صبح تا 19و30 دقیقه) طول میكشید اما امسال به دلیل شرایط كرونایی تغییر پیدا كرده و پیك ترافیك نیز دچار دستخوش شده است؛ عملاً از ساعت 6 صبح تا 8و30 دقیقه ترافیك شكل می گیرد و به اوج میرسد سپس كاهشی میشود. از ساعت 14 تا 16 ترافیك پرحجمتر می شود و مجدداً از ساعت 16 تردد در معابر مخصوصاً هسته مركزی افزایش پیدا میكند و باعث میشود از ساعت 16 تا حدود 21 ترددها در سطح شهر افزایش پیدا كند و در برخی از مقاطع سنگین میشود.
حمیدی در ادامه اظهاركرد: البته این در شرایطی است كه كاملاً هوا خشك باشد و مشكل خاص جوی نداشته باشیم. اگر یك متغیر مانند بارش باران، برف یا لغزندگی به آن اضافه شود، وضعیت ترافیك كاملاً برهم میریزد زیرا سطح شهر از نظر تردد در حالت عادی كاملاً اشباع شده است و در صورت بارش باران و یا برف، به دلیل عدم ارایه بهنگام سرویس توسط حمل و نقل عمومی و تحرك كمتر تاكسی و اتوبوس ها، مردم مجبور به استفاده از وسیله نقلیه شخصی و بزرگراهها و هسته مركزی شهر متراكم میشود.
وی با بیان اینكه با بارش برف و باران باید انتظار ترافیك طولانی را در سطح شهر داشته باشیم، گفت: برنامهریزی برای حضور كارمندان در محل كار، غیرحضوری و شناور كردن ساعات كار و ارائه فرجه به آنها، عدم برگزاری برخی جلسات در آن ایام میتواند جزو راه حل های كاربردی در ایام بارندگیها باشد البته مردم باید آماده باشند كه این اتفاقات در نیمه دوم سال در تهران روی دهد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس ، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره غیبت تاكسی و اتوبوس ها در شرایط بارندگی نیز تصریح كرد: با شروع بارندگی، به دلیل سنگین شدن ترافیك در هسته مركزی شهر و معابر، رانندگان تاكسی و حتی مسافربرهای شخصی كه با وسیلهنقلیه خود كسب و كار میكنند، غیرفعال میشوند اما اگر حمل و نقل عمومی فعال است و الزاماتی در این مواقع وجود داشته باشد،می توان بار ترافیك را مدیریت كرد.