تهدید سلامت دانش آموزان درصورت استفاده نامناسب از ابزار الكترونیك

آموزش مجازی تجربه ای جدید برای دانش آموزان است

1399/07/09
|
07:13

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه در شرایط شیوع گسترده كرونا، همچنان محوریت آموزش رسمی در مدارس كشور بر بستر فضای مجازی ارائه می شود، ضرورت آموزش نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه به دانش آموزان را از سوی خانواده ها و مسئولان آموزش و پروش مورد تاكید قرار داد.

دكتر علیرضا رجایی با بیان اینكه آموزش مجازی تجربه ای جدید برای دانش آموزان است كه در سایه كرونا ایجاد شده، اظهار كرد: طولانی شدن زمان استفاده از ابزارهای آموزش مجازی و عدم توجه به حالت صحیح نشستن میتواند مشكلات اسكلتی را در دانش آموزان ایجاد كند.

وی با تاكید بر این كه والدین باید ابزارهای مناسب آموزشی را دراختیار دانش آموزان خود قرار دهند افزود: هر وسیله ای اعم از گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و یا كامپیوتر نحوه استفاده خاص خود را دارد و نحوه نشستن و قرار گیری دانش آموزان در زمان استفاده از این ابزارها از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این كه خم كردن سر به جلو برای استفاده از تلفن همراه و یا هر وسیله كمك آموزشی دیگر فشار زیادی به گردن وارد میكند، توصیه كرد: والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند كه در زمان استفاده از ابزار آموزشهای از راه دور سر را خم نكنند و كاملا گردن دانش آموز صاف، بدون زاویه باشد، به شكلی كه هیچ فشاری به ستون فقرات وارد نشود.

وی توصیه كرد: هنگام كار با كامپیوتر و تلفن همراه، از قوز كردن و خم كردن گردن خودداری شود تا آسیب وارده به ستون فقرات كاهش یابد.

به گفته رجایی، مشكلات ساختاری اسكلتی و انحنای ستون فقرات با گذر زمان و بالاتر رفتن سن ایجاد می شود. بنابراین والدین و بزرگترها باید نحوه درست نشستن و استفاده صحیح از ابزارهای آموزش مجازی را با دقت و وسواس به فرزندان خود آموزش دهند.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان این كه احتمال ایجاد درد و كشیدگی در عضلات مختلف بدن در پی استفاده نادرست از ابزار های الكترونیكی وجود دارد هشدار داد: به این دردها اصطلاحا دردهای نقطه ای میگویند كه مشخصا در استفاده طولانی و نادرست از موبایل و لپ تاپ و سایر ابزار های الكترونیكی ایجاد میشود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این كه زندگی ماشینی و استفاده از ابزارهای الكترونیكی خالی از چالش و مشكل نیست توضیح داد: یكی از اساسی ترین مسائلی كه باید مورد توجه مسئولان آموزش و پروش و خانواده ها باشد، زمانبندی است چرا كه آموزش مجازی بیشتر از 35 تا 40 دقیقه و حداكثر در چهار پارت زمانی در روز عملا كارایی و بازدهی لازم را ندارد.

رجایی با بیان این كه واژه اختلالات اسكلتی و عضلانی ناشی از آموزشهای مجازی در مباحث پزشكی شناخته شده است، افزود: آموزشهای مجازی و از راه دور طولانی مدت عوارض و بیماری های عضلاتی و اسكلتی فراوانی در كودكان و بالغین ایجاد میكند كه مشخصا این مهم به دلیل اشكالاتی در نشستن ایجاد میشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این كه اختلالات اسكلتی و در پی آن ایجاد مشكلاتی در ستون فقرات بیشتر در كودكان شایع است تاكید كرد: فرم استخوان و ستون فقرات در بالغین شكل گرفته است و بعید بنظر می رسد است كه تغییر ماهیت دهد ولی این اتفاق در كودكان و نوجوانان شایعتر بوده و میتواند منجر به عواقب دراز مدت شود.

فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه عدم توجه به حالت و وضعیت بدن هنگام نشستن و رعایت نكردن اصول صحیح نشستن در طولانی ‌مدت را خطر آفرین ذكر كرد و گفت: بی توجهی به این موارد میتواند سبب ایجاد بیماری‌های اسكلتی و عضلانی، تغییر شكل ستون مهره‌ها ، كمردرد و بیرون ‌زدگی دیسك مهره‌ها شود. بنابراین توجه به حالت و وضعیت بدن و رعایت اصول صحیح نشستن در پیشگیری از این مشكلات موثر است.

دسترسی سریع