تذكر سازمان غذا و دارو به تبلیغات گمراه كننده در حوزه محصولات تراریخته

در تبلیغات، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیرتراریخته معرفی می شود در حالیكه اصلا در دنیا دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد.

1399/06/25
|
08:52

دكتر محمدحسین عزیزی با اشاره به اینكه محصولات تراریخته در دنیا موافق و مخالفانی دارد، اظهار كرد: تولید محصولات تراریخته مشمول قوانین بین المللی بوده و تنها منحصر به روغن نیست، اگرچه در كشور ما بیشتر در مورد روغن صحبت می شود.

وی افزود: در مورد محصولات تراریخته سه موضوع كشت، مصرف و نحوه برچسب گذاری مطرح است، تولیدكنندگان عمده محصولات تراریخته كشورهای امریكا، هند و چین هستند و تاكنون محصولات تراریخته در ایران كشت نشده است.

مدیركل امور فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه مصرف محصولات تراریخته در هیچ یك از كشورهای دنیا ممنوع نیست، عنوان كرد: كشورهای مختلف قوانین متفاوتی در این حوزه به لحاظ اطلاع رسانی دارند؛ ایران نیز در این زمینه قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا را در مورد برچسب گذاری اجرا می كند.

وی با اشاره به اینكه نقش وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تنها در زمینه برچسب گذاری و اطلاع رسانی محصولات تراریخته است، گفت: در برخی كشورها مانند امریكا و كانادا برچسب گذاری اختیاری است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، عزیزی تصریح كرد: در برخی كشورها محصولات براساس وجود ژن و DNA در محصول نهایی برچسب گذاری و اطلاع رسانی می شود، در برخی كشورهای دیگر نیز براساس مواد اولیه اصلی كه محصول نهایی مانند سویا، كلزا و ذرت از آنها تولید شده، برچسب گذاری می شود؛ یعنی هر محصولی از دانه‌های تراریخته تولید شود، باید برچسب گذاری شود كه ایران جزو این كشورهاست.

مدیركل امور فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه برچسب‌گذاری محصولات تراریخته طبق قانون ششم توسعه الزام شده است، عنوان كرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح می‌شود كه برخی از آنها اصولا موضوعیت ندارد؛ مثلا در مورد تبلیغات روغن خوراكی، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیر تراریخته معرفی می شود؛ در حالیكه اصلا در دنیا دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد و به تبع آن بدیهی است كه تمام روغن های آفتابگردان تولیدی غیر تراریخته هستند.

وی ادامه داد: همچنین درج عنوان بدون كلسترول روی روغن های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می شود؛ چراكه روغن های نباتی در اصل فاقد كلسترول بوده و تنها در روغن‌های حیوانی وجود دارد. درج عنوان بدون افزودنی روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراكه شیرهای استریل نیازی به افزودنی ندارند چون داخل آن میكروبی وجود ندارد و دلیلی برای استفاده از افزودنی و یا نگهدارنده نیست.

به گفته عزیزی، سازمان غذا و دارو به كارخانجاتی كه از این شگردها برای گمراهی مصرف كننده استفاده می كنند، تذكر داده و سعی دارد كه با تعامل مشكل را حل كند اما در صورت تكرار تخلف با آن ها برخورد می كند.

دسترسی سریع