باید هرچه سریعتر راهكاری برای جبران خستگی و فرسودگی كادر درمان و مكانیزمی برای جایگزینی نیروهای فعلی با نیروهای تازه نفس طراحی شود.
دكتر علی ماهر، عنوان كرد: طبق روال هر سال در نیمه دوم و فصول سرد سال با افزایش میزان شیوع بیماریهای تنفسی روبرو هستیم كه این مشكل به خصوص در تهران با توجه به افزایش سطح آلودگی هوا چندبرابر است.
وی با ابراز نگرانی نسبت به همزمانی شیوع كرونا و آنفولانزا در پاییز، عنوان كرد: برای پیشگیری از تبعات این همزمانی باید تمهیدات ویژهای در نظر گرفته شود كه اولین آن اقدام در جهت كاهش آمار ابتلا به كروناست.
وی با اشاره به كاهش نسبی آمار ابتلا و بستری كرونا در تهران طی هفتههای اخیر به دنبال محدودیتها و سختگیریهای اعمال شده، اظهار كرد: در همین راستا با هدف پیشگیری از شیوع آنفولانزا پیش بینی شده كه امسال واكسن آنفولانزا به میزان بالاتری وارد شده و در اختیار مردم و به خصوص گروههای پرخطر قرار گیرد.
میزان آمادگی بیمارستانها و كادر درمان برای مواجهه با شرایط پاییز
ماهر در ادامه با اشاره به میزان آمادگی بیمارستانها و كادر درمان برای مواجهه با شرایط پاییز، عنوان كرد: اگرچه تهران با مشكل كمبود تخت بیمارستانی مواجه نیست، ولی از طرفی خستگی و فرسودگی پرسنل و كادر درمان به دلیل 7 ماه ارایه خدمت بدون وقفه، بسیار آزاردهنده شده و باید هرچه سریعتر راهكاری برای جبران آن اندیشیده شود.
وی با بیان اینكه نیاز بیمارستانها به جذب نیروهای جدید و جایگزینی با نیروهای فعلی بارها به مسئولین و مقامات كشوری منعكس شده است، گفت: امیدواریم با حمایتهای مختلف مادی و معنوی از كادر درمان بتوان بخشی از خستگی كادر درمان را جبران كرد.
عدم تحقق هزینههای برآورد شده برای حقوق كادر درمان
وی همچنین با انتقاد نسبت به عدم تحقق هزینههای برآورد شده برای حقوق و سایر نیازهای مالی كادر درمان، عنوان كرد: بخشی از این هزینهها توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده و مابقی نیز در دست تخصیص است كه با توجه به مشكلات دولت هنوز محقق نشده است.
تامین نیرو؛ عمدهترین مشكل پیش روی بیمارستانها
ماهر عمدهترین مشكل پیش روی بیمارستانها را تامین نیرو عنوان كرد و گفت: نیروهای فعلی كادر درمان از ابتدای اسفند بدون وقفه و در شرایط بد روحی و جسمی مشغول ارایه خدمت بوده و در حال حاضر دچار خستگی مفرط شدهاند، بخش عمده این فرسودگی با پرداختهای مالی قابل جبران نبوده و باید راهكار و مكانیزمهای جدیدی برای جذب نیرو و جایگزینی نیروها طراحی شود.
وی سیاستگذاری و برنامهریزی برای كاهش آمار مبتلایان و ورودی بیمارستانها را راهكار دیگری برای كاهش بار بیماری از دوش كادر درمان و بیمارستانها عنوان و ابراز امیدواری كرد كه با تقویت بخش بهداشت و پیشگیری و با برنامهریزی و سیاستگذاری صحیح بتوان از افزایش آمار مبتلایان و تشدید فشار كاری بر بدنه درمانی كشور جلوگیری كرد.
كاهش 40 درصدی درآمدهای اختصاصی بیمارستانها در دوران كرونا
ماهر همچنین با اشاره به كاهش درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها در دوران شیوع كرونا، اظهار كرد: بیماریهای مسری مانند كووید 19 باعث میشوند كه بیمارستانها از كسب درآمد از طریق درمان سایر بیماریهای الكتیو و جراحیها باز بمانند و همین مساله به كاهش درآمد اختصاصی و وضعیت بد مالی در بیمارستانها منجر شده است.
این دكترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی با بیان اینكه كرونا به كاهش 40 درصد از درآمدهای اختصاصی بیمارستانها منجر شده، افزود: از سوی دیگر بیمارستانها مجبور شدهاند، بخش عمدهای از تختهای خود را به بیماران كرونایی اختصاص دهند كه هزینه آن بر عهده دولت بوده و درآمدی برای بیمارستان ندارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اذعان به اینكه البته این مسئله خاص كشور ما نبوده و در همه كشورها رخ داده، اظهار كرد: اغلب دولتها این كمبودها را از درآمدهای ملی و بودجهای تامین كردهاند كه در كشور ما نیز باید به همین منوال باشد؛ به عبارت دیگر كمبودها و كسریها باید از محل درآمدهای عمومی كشور جبران شود تا بیمارستانها در هزینههای جاری خود دچار مشكل نشوند. البته بخشی از كسریهای بیمارستانی با اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی جبران شده ولی هنوز كافی نیست و این كمكها باید تا پایان پاندمی و تا زمان كنترل قطعی بیماری تداوم داشته باشد.
ماهر در رابطه با كمبودهای احتمالی امكانات، تجهیزات و تختهای بیمارستانی درصورت مواجهه با پیك سوم بیماری در پاییز، اذعان داشت: برای مواجهه با این شرایط، ایجاد بیمارستانهای صحرایی پیش بینی شده ولی بعید میدانیم كه حداقل در تهران با كمبود تخت بیمارستانی و الزام استفاده از بیمارستانهای صحرایی مواجه شویم. ولی اگر نیازی وجود داشته باشد این تمهیدات و پتانسیل ها وجود دارد.
مسوولیتی دو سویه برای كنترل پاندمی كرونا
ماهر در خاتمه كاهش بار بیماری و قطع زنجیره انتقال را مسئولیتی دو جانبه بر دوش مردم و مسئولین دانست و گفت: طبیعتاً فقط مردم عامل شیوع و گسترش بیماری نیستند، بلكه سیاستگذاری و برنامهریزی صحیح مسئولین و تامین نیازهای اقتصادی مردم در این شرایط جزو وظایف دولتهاست. البته از سوی دیگر مردم نیز باید بیش از پیش رعایت كرده و ضمن رعایت پروتكلها، از ترددها و مسافرتهای غیرضروری پرهیز كنند، چراكه كنترل پاندمی مسئولیت دو سویه بر دوش مردم و دولتهاست و وظایف این دو از هم جدا نیست.