اولویت با آموزش حضوری است
محسن حاجی میرزایی درباره علت تغییر در تصمیم گیری برای بازگشایی حضوری مدارس از امروز و در پاسخ به اینكه آیا در اتخاذ این تصمیم تعجیل نكردید؟ اظهار كرد: تصمیمات از دو ماه قبل مشخص بود كه نیمه شهریور روز آغاز بازگشایی مدارس است و ما وضعیت های مختلفی را اعلام كرده بودیم كه به اشكال مختلف عمل میكنیم.
وی افزود: با وزارت بهداشت جلساتی داشتیم و آنها معتقد بودند اگر مناطق را به سفید و زرد و قرمز تقسیم كنیم، این شهرها و مناطق فاصله شان با هم زیاد نیست وگاهی اوقات نگرانی درباره مناطق سفید بیشتر است و ممكن است با عدم رعایت بهداشت، شیوع بیماری بیشتر شود. تاكید وزارت بهداشت این است كه یك پروتكل اجرا شود. تجربه برگزاری مراسم محرم باعث شده به گونه ای عمل شود كه همه را یكجا ببینیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه مسئولین بهداشت به عنوان متخصصان امر پروتكل هایی را در اختیار ما قرار دادند و گفتند اگر رعایت شود برگزاری حضوری اشكالی ندارد و پروتكل ها را به مناطق اعلام كردیم گفت: طبق این پروتكل ها فاصله بین دانش آموزان یك متر باشد. زمان هركلاس حداكثر 35 دقیقه است. دانش اموزان در كلاس های مختلف و در ساعت های مختلف حضور می یابند كه اجتماع انجام نشود. تهویه باید مناسب باشد. پنجره ها باز باشد. روی شست و شوی دست ها و آماده بودن سرویس بهداشتی مدارس مقرراتی را اعلام كردند.
اولویت ما با آموزش های حضوری است مگر اینكه پروتكل ها اجازه ندهد
حاجی میرزایی با بیان اینكه در دو روز سه شنبه و چهارشنبه گذشته با حدود 1500 نفر از مسئولین مناطق سراسر كشور جلسات پیوسته ای داشته ایم و موارد مطرح شده است اظهار كرد: با دو ضرورت روبرو بودیم؛ نخست بحث آموزش بود. آیا می توانستیم آموزش را تعطیل كنیم؟ باید آموزش را استمرار می دادیم. اولویت ما با آموزش های حضوری است. مگر اینكه پروتكل ها اجازه ندهد.
وی افزود: سال گذشته دو سوم محتوای آموزشی را به صورت حضوری تدریس كرده بودیم اما برای سال تحصیلی پیش رو، از ابتدا با چنین شرایطی روبرو هستیم. معلمین باید دانش آموزان را بشناسند و روابطشان شكل بگیرد و كار را دنبال كنیم كه اگر به شرایط سختتری رسیدیم امكان برقراری موثر دانش آموزان با معلم در فضای مجازی میسر باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه اصل را بر آموزش حضوری گذاشتیم مگر نتوانیم پروتكل را رعایت كنیم اظهار كرد: هرجا تعداد دانش آموزان زیاد باشد اجازه دادیم گروه بندی كنند و در گروه های مختلف و زمان های مختلف به مدرسه بیایند. باید دانش آموزان را گروه بندی كنند. مساحت كلاس ها و مدارس متفاوت است. باید یك متر بین هردانش آموز با دانش آموز دیگر فاصله باشد. یك كلاس ممكن است با هفت نفر و كلاسی دیگر با تعداد بیشتر تشكیل شود.
حاجی میر زایی با بیان اینكه باید به مجموعه متخصصان خودمان اعتماد كنیم گفت: خانواده ها ممكن است نگرانی داشته باشند كه آن را به حق می دانم. در درجه اول بچه ها جگرگوشه های ما هم هستند و نگران سلامتی شان هستیم و تلاش می كنیم آسیبی متوجه كسی نباشد. اگر خانواده ها نگران اند به مدرسه بیایند و با مدیر صحبت كنند. بدون مشاركت خانواده ها قادر نخواهیم بود سال تحصیلی را پیش ببریم.
وی افزود: اصل بر حضور بوده مگر پروتكل ها اجازه ندهند. اما اكنون پروتكل ها اجازه می دهند كه اگر بتوانیم رعایت كنیم، آموزش حضوری داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه برخی مدیران و معلمان گلایه كرده اند كه آماده بازگشایی حضوری نبوده اند گفت: گفت: قطعا بنا بوده از 15 شهریور آموزش ها شروع شود، معلمین و خانواده ها باید برای آغاز سال تحصیلی آماده می بودند. از قبل اعلام كرده بودیم كه معلمان باید از 15 شهریور در مدارس حضور داشته باشند و آنها باید در هرشرایطی در مدرسه حضور می داشتند.
حاجی میرزایی ادامه داد: اما برای دانش آموزان فرض این بود كه پروتكل ها اجازه نمی دهند در منطقه قرمز كلاس حضوری برگزار كنیم. اما اگر پروتكل اجازه دهد اولویت بر حضور است. در پروتكل اخیر به ما اعلام كردند كه این كار میسر است.
وی با بیان اینكه ضمنا وضعیت زرد و سفید ثابت نیست و دائم در نوسان است و استعلام مرتب وضعیت موجب حیرت بیشتر می شد گفت: اكنون قطعی است كه در همه جا اصل برحضور دانش آموزان است.
بازگشایی مدارس طبق پروتكل ابلاغی وزارت بهداشت
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه آیا وزیر بهداشت موافق این تصمیم بوده است؟ اظهار كرد: بله، تصمیم طبق پروتكلی است كه وزارت بهداست به ما ابلاغ كرده است. این تصمیم در جلسه مشتركی اتخاذ شده است. مصوبه ستاد ملی كرونا بازگشایی مدارس از 15 شهریور و اصل بر حضوری بودن با رعایت پروتكل است. پروتكل را وزارت بهداشت می دهد و شرایط آموزش را ما مشخص می كنیم.
حاجی میرزایی درباره مخالفت هایی از سوی متخصصان از جمله رئیس مقابله با ستاد كرونای تهران در موضوع برگزاری حضوری مدارس می شود نیز گفت: ممكن است در جامعه نظرات متفاوت باشد ما به عنوان نهاد رسمی موظفیم تابع نهاد رسمی چون ستاد ملی كرونا و وزارت بهداشت باشیم. رئیس مقابله با كرونای تهران هم در این جلساتی كه تصمیم گیری كردیم حضور داشت و موافق بود. شاید موضوعی كه به نقل از ایشان اعلام شده مربوط به گذشته باشد.
وی در پاسخ به اینكه چرا اجتماعات و مراسمی مانند نماز جمعه تعطیل شد و درباره برگزاری كنكور مباحث بسیاری صورت گرفت اما درباره مدارس اینگونه تصمیم گیری می شود؟ اظهار كرد: كلاس هفت هشت نفره با اجتماعات بزرگ متفاوت است. اكنون برخی مناطق قرمز است، آیا زندگی تعطیل است؟ خانواده ها بیرون نمی روند؟ سفر نمیروند؟ اصل مهم این است كه پروتكل ها رعایت شود. امتحانات شهریور حضوری برگزار شد و خردادماه هم همینطور امتحانات نهم و دوازدهم برگزار شد. داوری شما داوری درستی نیست.
باید با رعایت موارد بهداشتی جریان آموزش را ادامه دهیم
حاجی میرزایی در پاسخ به اینكه كنترل بهداشتی مقدمات حضور در مدرسه از جمله آمد و رفت و سرویس و سرویس بهداشتی چه می شود؟ آیا بودجه مستقل گرفته اید؟ گفت: طی تابستان سرویس مدارس را اصلاح كردیم و یكصد میلیاردی بودجه ابلاغ كردیم و 30 میلیارد هم دو سه روز قبل ، تا هركاری برای تجهیز سرویس های بهداشتی لازم است انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در شرایطی هستیم كه پایانی برای زمان اتمام كرونا اعلام نمی شود و مشخص نیست. باید در عین اینكه به زندگی ادامه می دهیم پروتكل ها را رعایت كنیم و مراقب باشیم. نمی توانیم در خانه بنشینیم. از آن سو فاصله طولانی با مدرسه می تواند موجب بروز فشارهای روحی و عصبی شود و بیماری های جسمی نیز آنها را تهدید كند.
وی افزود: باید با رعایت موارد بهداشتی جریان آموزش را ادامه دهیم. اگر در شرایطی مجبور به تجدید نظر شویم این كار را انجاكم می دهیم. هفته اول فرصت می دهیم خانواده ها و دانش آموزان به مدرسه بیایند و شرایط را ببینند و برنامه ریزی با مشاركت خانواده ها باشد.
به گفته حاجی میرزایی تا كنون 130 میلیارد تومان برای ضدعفونی مدارس توزیع شده و هرچقدر دیگر لازم باشد تخصیص می یابد.
در هفته اول مدارا می كنیم
آموزش حضوری مصوبه مستقیم ستاد نیست اما مغایر هم نیست
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه اگر خانواده ای نخواهد فرزندش را به مدرسه بفرستد چه می شود؟ اظهار كرد: دعوت كردیم و می گوییم فردا زمان شروع به كار مدرسه است و اعلام كردیم كه آماده ارائه خدمات هستیم. حالا اگر كسی نگران بود می تواند به مدرسه برود، شرایط را ببیند تا نگرانی اش رفع شود. در هفته اول مدارا می كنیم تا به نتیجه مشتركی برسیم.
وی در پاسخ به اینكه طبق اظهارات شما برگزاری حضوری مدارس مصوبه ستاد ملی كرونا نبوده است گفت: سه گزاره مهم داریم؛ 15 شهریور روز شروع مدرسه است، رعایت پروتكل الزامی و اولویت با آموزش حضوری است. وقتی پروتكل اجازه می دهد می توانستیم به سراغ آموزش حضوری برویم كه ما بر این اساس آموزش حضوری را انجام می دهیم. این امر مصوبه مستقیم ستاد نیست اما مغایر مصوبه ستاد هم نیست.
دریافت رضایت نامه خطاست
وزیر آموزش و پرورش درباره اقدام برخی مدارس برای اخذ رضایت نامه مسئولیت سلامت از اولیا برای برگزاری حضوری كلاس ها گفت: قطعا درست نیست. فضاسازی های رسانه ای است و كارهای جعلی انجام میشود. برخی گفتند بچه ها حتما با خانواده بیایند كه ما اعلام نكرده بودیم. اینها هیچ كدام واقعی نیست.
حاجی میرزایی ادامه داد: دریافت رضایت نامه خطاست و اگر بدانیم كدام مدرسه چنین كاری كرده است برخورد می كنیم. این تصمیم موردی و شخصی بوده است و این رضایت نامه ها بی اثر است. اگر مدرسه ای راسا به صلاح دید خودش اقدام كرده باشد حتما غلط است.
وی در پاسخ به اینكه اگر اتفاقی بیفند آیا امكان طرح شكایت از مدیر و معلم مدرسه وجود دارد اظهار كرد: اگر پروتكل ها رعایت نشود، آنها كه رعایت نكردند ضامن هستند. ما هم سختگیرانه عمل می كنیم. گفتیم خانواده ها و انجمن اولیا و مربیان هم نظارت كنند. همه تلاش ما این است كه این ضوابط را به طور جدی اعمال كنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به چه دلیل باید از معلم شكایت شود؟ شما شرایطی را تصویر میكنید كه بدبینانه ترین حالت ممكن است. رعایت پروتكل ها الزامی است و حتما مدارس اعمال می كنند. اما مگر می شود تشخیص داد بچه كجا بیماری را گرفته است؟. این مباحث برای ایجاد وحشت مردم مطرح می شود و ممكن است هدایت جریان هایی باشد كه تمایل نداشته باشند سال تحصیلی برگزار شود.
حاجی میرزایی تاكید كرد: ما واقعا نگران بچه ها هستیم و ملاحظات لازم را رعایت می كنیم. اگر هم مناطقی شیوع گسترده باشد و لازم باشد و به ما اعلام كنند مدارس تعطیل باشد حتما تعطیل خواهیم كرد.
وی در پاسخ به اینكه مدیران مدارس و معلمان در ارائه آموزش، اختیاری دارند؟ عنوان كرد: به شورای مدرسه اختیار دادیم در چارچوب پروتكل ها ساعت ها را جابجا كنند و نگرانی خانواده ها را برای ارائه آموزش كاهش دهد.
حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینكه اعلام كردیم اگر دانش آموز یا اعضای خانواده اش علائمی داشته باشند یا در خانواده بیمار كرونایی داشته باشند به مدرسه نباید بیاید تا تست بدهند گفت: خانواده ها باید كمك كنند و از ورود این دانش آموزان بیمار جلوگیری و اگر در خانواده بچه ها علائمی از سرماخوردگی و یا كرونا داشتند حتما از حضورشان ممانعت كنند و هرتعداد روزی لازم است فرزندشان را در خانه نگه دارند.
خدمات آموزشی را با ترجیح حضور در مدرسه ارائه می دهیم
وزیر آموزش و پرورش درباره اینكه آیا حضور در مدرسه نمادین و برای چند روز اول است؟ اظهار كرد: واقعا چنین تصمیمی نداریم. خدمات آموزشی را با ترجیح حضور در مدرسه ارائه می دهیم.امسال به همه مسئولین مناطق گفتیم كه نظارت با سال های دیگر متفاوت است. باید در هوشیاری كامل باشیم و شرایط را دائم رصد كنیم. آنها همكاران را توزیع می كنند كه هركدام بر مدارسی نظارت كنند. انجمن اولیا و مربیان و خود خانواده ها هم نظارت می كنند.
حاجی میرزایی درباره هزینه تهیه ماسك گفت: برای ضدعفونی مدرسه مشكلی نیست و خود مدرسه انجام می دهد. اما دانش آموز از خانه كه می آید باید ماسك بزند. برای برخی مناطق كه تامین ماسك مشكل است گروه خیرین از چندماه قبل فعال شده اند.
وی با بیان اینكه از رسانه های گروهی و خانواده ها میخواهم این یكی دو هفته را مدارا كنند گفت: مسیری است كه تا كنون طی نكرده ایم و شرایط متفاوت است و پیچیدگی هایی دارد. امیدوارم ظرف یكی دو هفته اول همه چیز روال مناسبی به خود بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه چه زمانی دوباره ارزیابی مجدد انجام می دهید؟ گفت: ارزیابی ها بنا بر گزارش هاست و پیش بینی ما این است كه دو هفته اول نیازمند مراقبت بیشتر هستیم.
نسخه 2 شبكه شاد از امروز در دسترس قرار می گیرد
حاجی میرزایی درباره زیرساخت های شبكه شاد كه ممكن است در برخی مناطق در دسترس نباشد و همچنین بروزرسانی هایی كه هنوز برای نسخه جدید انجام نشده است اظهار كرد: 14 میلیون معلم و دانش آموز و اولیا عضو شبكه شاد بودند و این اپلیكیشن 17 میلیون بار نصب شده است. باید نسخه 2 شبكه شاد بروز رسامی می شد كه در حال انجام است و از فردا در دسترس قرار می گیرد. قابلیت های آن توسعه یافته است و امكان تعامل از طریق تصویر و صوت، برگزاری آزمون، حضور و غیاب و ... به آن اضافه شده است.
وی افزود: برخی ممكن است به این ابزار دسترسی نداشته باشند. بیش از 3 میلیون نفر ابزار هوشمند ندارند كه قابل توجه است. امكان اینكه در مدت كوتاه تولید داخلی داشته باشیم وجود نداشت، اعتبارات لازم هم همینطور. هركسی ابزار هوشمند ندارد مشكلی نیست آموزشش یا حضوری است یا از طریق مدرسه تلویزیونی. حتی اگر تعدادی به هیچ كدام دسترسی نداشته باشند با مراجعه حضوری و تك به تك آموزش را ارائه می دهیم. كسی كه بیمار است یا دسترسی ندارد از آموزش محروم نخواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه آیا معلمان باید دو بار آموزش ها را حضوری و مجازی برای دو گروه دانش اموزان ارائه كنند؟ اظهار كرد: سال گذشته برخی معلمان میگفتند تهیه محتوا زمانبر است. ما كل محتوای آموزشی را ضبط كردیم و روی شاد بارگذاری كردیم. در روش آموزش معكوس دانش آموز شب در خانه درس را از طریق شاد مطالعه می كند و در روز بعد درباره ان در كلاس درس گفت وگو می كنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: یك شكل دیگر هم اینگونه پیش بینی كردیم كه اگر 10 نفر در خانه هستند از طریق ارتباط برخط در جریان اموزش در كلاس قرار بگیرند كه دوبار تكرار لازم نداشته باشد.
پاسخ وزیر آموزش و پرورش به والدینی كه می گویند خودمان در خانه به فرزندمان آموزش می دهیم
وی با اعلام اینكه بوفه مدارس فعال نیست و دانش اموزان خودشان میتوانند خوراكی همراه بیاورند گفت: البته ساعت حضور در مدرسه خیلی كوتاه و كمتر از نصف شده است. اگر قبلا ساعت حضور هشت تا یك بعدازظهر بود الان ساعت مدرسه هشت تا 10 و نیم صبح است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه برخی والدین می گویند خودمان در خانه به فرزندمان آموزش می دهیم آیا امكان پذیر است؟ گفت: توصیه میكنم این كار را نكنند. هیچ چیزی جایگزین مدرسه نمی شود. جامعه پذیری ، توسعه مهارت های اجتماعی و ... نیز مطرح است. از خانواده های نگران درخواست می كنم به مدرسه بیایند و با مدیر صحبت كنند و برنامه مدرسه را ببینند. اما اگر اطمینان پیدا نكردند از گزینه های دیگری كه برای آموزش وجود دارد استفاده كنند.