در بیماریهای مزمن فرسایشی كه نوپدید هستند، صحبت از شكست دادن بیماری، بیشتر یك واكنش هیجانی زودرس است.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلانشهر تهران با اشاره به وضعیت ابتلا و فوتیهای ناشی از كرونا در تهران، گفت: بالاترین گروه سنی كه در تهران به دلیل كرونا فوت شدهاند بین 70 تا 79 سال بوده است. در حالی كه بیشترین گروه سنی كه در تهران از نظر ابتلا داشتهایم، بین 50 تا 59 سالگی بوده است.
دكتر علیرضا زالی درباره وضعیت كرونا در تهران، گفت: در بیماریهای مزمن فرسایشی كه نوپدید هستند، صحبت از شكست دادن بیماری، بیشتر یك واكنش هیجانی زودرس است. بنابراین من به این پارادایم اعتقادی ندارم و شكست كرونا به عنوان یك بیماری مزمن، نوپدید و فرسایشی بیشتر یك شعار هیجانی است. شاید بهتر باشد بگوییم كه ما كرونا را ریشهكن میكنیم، برای ریشهكن كردن این ویروس هم طبیعتا باید روشهای مدیریتی تاثیرگذار اعمال شود.
وی افزود: مطلقا نباید فریفته شویم و نباید در مقابل این بیماری، غرور ما را بگیرد. باید بدانیم كه با یك بیماری مواجهیم كه شواهد جهانی درباره آن اندك است و كم بودن اطلاعات علمی درباره این بیماری باعث میشود كه ما سلاح كمتری در برابر آن داشته باشیم. زیرا شناختمان از این بیماری كمتر است. بنابراین در چند ماه اخیر كمتر در ادبیات علمی جهان بحث شكست دادن بیماری كووید-19 را دیدهام. مانیفست اكثر كشورها این بوده است كه باید به نوعی به سمت شكستن زنجیره انتقال این بیماری حركت كنیم.
كرونا قطعا امواج چندین باره خواهد داشت
زالی ادامه داد: این بیماری قطعا امواج چندینباره خواهد داشت. باید توجه كرد كه در این زمینه كشورها به چند دسته تقسیم میشوند؛ كشورهایی كه از روز اول با مدیریت منطقی و چابك در برابر این بیماری تدابیر جدی اتخاذ كردند و البته مولفههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی آنها با كشور ما در انطباق نیست. مانند كشور تایوان، سنگاپور، كره جنوبی و بعضا در آلمان. برخی كشورها در دور اول كرونا را مدیریت كردند و البته آسیبهایی هم دیدند و حالا موج دوم بیماری به سراغشان آمده است؛ مانند ایران. تقریبا اكثر كشورهای دنیا در همین مدل هستند. بررسی جهانی نشان میدهد كه اروپاییها به یك كفه رو به پایین و رو به افول رسیدهاند. مجددا در بخشهایی از فرانسه و مناطقی از اسپانیا و انگلیس، خوشههای جدید بیماری در حال شكلگیری است، اما نه به شكلی كه در موج اول بود. در عین حال در آمریكای جنوبی، بخشهایی از آمریكای شمالی و كشورهای آفریقا، به ویژه آفریقای جنوبی و آسیا كشورهایی هستند كه برخلاف مدل اروپایی در حال افزایش موارد جدید ابتلا هستند. در كشوری مانند تركیه با توجه به اینكه دیرتر از ما موج اول را تجربه كردند، طبیعتا امواج بعدی با تاخیر قابل توجهی انجام خواهد شد.
وی گفت: ما باید زرنگ باشیم و با استفاده از مبانی علمی و بدون اینكه دچار غرور كاذب شویم، با استفاده از توصیهها و مدلهای كشورهای موفق، پیش رویم. باید توصیههای سازمان بهداشت جهانی را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم؛ چراكه نقشه راه را ترسیم میكند. نگاه هیجانی زودرس در این زمینه درست نیست.
پیچیدگی های مقابله با كرونا در تهران
وی درباره اقدامات ستاد مقابله با كرونا در تهران، گفت: باید توجه كرد كه در استان تهران با پیچیدگیهایی مواجهیم، به گونهای كه بالاترین جمعیت را در تهران داریم و بالغ بر 14 میلیون و 800 هزار نفر در تهران سكونت دارند، تهران بالاترین چگالی یا تراكم جمعیت را در كشور دارد، منطقهای مانند بهارستان در جنوب غربی استان تهران بالاترین میزان تراكم جمعیتی را در كشور دارد، ما بیشترین میزان سكونت غیررسمی را در تهران داریم كه بین 13 تا 17 درصد پیشبینی میشود و بالغ بر یك میلیون نفر در طول روز به عنوان جمعیت شناور وارد تهران میشوند و این پیچیدگیها در تهران وجود دارد.
با ادبیات علمی صحبت كنیم
با ایمنی جمعی مخالفیم
زالی تاكید كرد: اینكه بخواهیم در برابر كرونا پرچم افتخار بالا ببریم، اصلا علمی نیست. باید با ادبیات علمی صحبت كنیم. به هر حال امواج بعدی كرونا خواهد آمد. اینطور نیست كه فكر كنید كه كشورهایی كه در دور اول كرونا توفیق داشتند، قطعا گارانتی میشوند و دیگر كرونا سراغشان نمیآید. تا زمانی كه یا 66 درصد افراد در جامعه دچار این بیماری نشوند و یا داروی مطمئن و واكسن آن پیدا نشود، این سناریو در كشورهای دنیا قابل تكرار خواهد بود. البته ما به شدت از نظر علمی با ایمنی جمعی مخالفیم و این حرف بسیار خطرناك است. باید دارو و واكسن كارای این دارو پیدا شود و یا در بدترین و سختترین شرایط كه از نظر علمی كاملا با آن مخالفیم و آن را منسوخ شده تلقی میكنیم، 66 درصد جامعه مبتلا شوند كه در این صورت با حجم بسیار زیاد بیماری و تلفات بسیار زیاد همراه خواهد بود. در عین حال راه دیگر این است كه این بیماری الگوی بیماریهای سارس و مرس را طی كند و دچار سقوط و زوال خود به خودی در طبیعت شود.
تنها راه فائق آمدن بر كرونا
وی افزود: در عین حال باید زنجیره انتقال ویروس را در هم بشكنیم. تنها راه فائق آمدن بر این ویروس همین است. ادامه حیات كرونا در طبیعت تا زمانی كه موجود زنده را به عنوان میزبان جدید شكار نكند، متوقف میشود. این ویروس تا زمانی میتواند به حیات بیولوژیك خود ادامه دهد كه چرخه انتقال وجود داشته باشد. باید زنجیره انتقال شكسته شود.
بالاترین گروه سنی ابتلا و فوتی كرونا در تهران
جامعه پزشكی خسته است
زالی ادامه داد: در تهران 25 دستگاه اجرایی و 365 خردهنهاد در حوزه مدیریت شهری با این بیماری درگیر هستند. در عین حال اكنون هم آماری كه در تهران داریم، آمار نسبتا خوبی است. به طوری كه در تهران در حال حاضر میزان كسانی كه به دلیل كرونا فوت شدهاند، نسبت به مجموع بستری و بیماری 1.7 است. بالاترین گروه سنی كه در تهران به دلیل كرونا فوت شدهاند، بین 70 تا 79 سال بوده است. در حالی كه بالاترین گروه سنی كه در تهران از نظر ابتلا داشتهایم، بین 50 تا 59 سالگی بوده است. از روز آغازین اپیدمی كرونا تاكنون در 86.7 درصد موارد در كلیه متوفیان ناشی از كرونا در تهران، فرد فوتشده حتما یك عامل زمینهای هم داشته است. این موضوع در سایه تلاش جامعه پزشكی و بهداشتی و درمانی در تهران میدانیم. جامعه پزشكی خسته شده، بسیاری از معوقاتش را دریافت نكرده و دچار فرسودگی شده است، اما بازهم در حال تلاش هستند.
لزوم افزایش سه برابری ظرفیت مترو
زالی گفت: برای اقدامات مدیریتی باید دستگاههای مختلفی را كنار هم قرار دهیم. ما معتقدیم كه هم استانداران و هم روسای ستادی باید بیش از گذشته در مدیریت اپیدمیها از جمله كرونا اختیارات مبسوطتری را داشته باشند. به عنوان مثال ما فی نفسه با طرح ترافیك مشكلی نداریم، بحث ما این بود كه تولید سفر را در حمل و نقل عمومی تهران كاهش دهیم. استدلال شهرداری این بود كه اجرای جدید طرح ترافیك در تهران بار جدیدی به حملونقل عمومی اضافه نمیكند، اما با توجه به اینكه تهران در شرایط قرمز است، ما استدلال كردیم كه طبیعتا ما نیازمند این هستیم كه به هر طریقی تولید سفر و فشار بر حمل و نقل عمومی را كاهش دهیم. در تهران بالغ بر 1.6 میلیون نفر از حمل و نقل عمومی استفاده میكنند كه 800 هزار نفر از مترو و 800 هزار نفر از سایر سیستمها استفاده میكنند. ما به ستاد ملی مقابله با كرونا در رابطه با تهران پیشنهاد دادیم كه برای حل مساله، مترو و سیستم اتوبوسرانی تهران باید بتوانند با چابكسازی سیستم حمل و نقل خودشان، تولید سفر را به گونه ای ساماندهی كنند كه اجرای فاصلهگذاری اجتماعی با خدشه روبهرو نشود، مترو باید تا سه برابر ظرفیت فعلی خود افزایش ناوگان داشته باشد و تعداد زیادی اتوبوس وارد شهر تهران شود. در اپیدمیها باید میانبر بزنیم.
وی كه در یك برنامه تلویزیونی صحبت میكرد، درباره اخذ جریمه از افرادی كه پروتكلهای بهداشتی را رعایت نمیكنند، گفت: در همه كشورهای دنیا عدم رعایت شیوهنامههای بهداشتی و عدم استفاده از وسایل پیشگیری مانند ماسك، حتما با جرایمی روبهرو است و ما تنها كشوری هستیم كه برای این موضوع جریمه در نظر نگرفتهایم. البته من از مردم هم تشكر میكنم و مردم اصلا مقصر نیستند، نباید تمام كاسه و كوزهها را بر سر مردم بشكنیم. خوشبختانه اجرای شیوهنامههای بهداشتی در تهران به 68 درصد رسیده است؛ درحالی كه در هفته سوم خرداد به 11 درصد رسیده بود. همچنین در تهران به طور میانگین 72 درصد از ماسك استفاده میكنند.