نماینده وزارت بهداشت در سامانه 4030 با اشاره به اقدامات این سامانه در جهت بیماریابی و مشاوره كرونا، گفت: ویزیت غیرحضوری مردم از در قالب كاروانهای سیار سلامت از خدمات سامان 4030 است.
دكتر عالیه پوردست با اشاره به اینكه سامانه 4030 به صورت مشترك میان وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فعال است، گفت: از شروع همه گیری كرونا و از 5 اسفند سال قبل تاكنون فعالیتهای سامانه برقرار است و سوالات پزشكی مردم را اپراتورهایی كه اغلب پزشك یا پیراپزشك هستند، پاسخ میدهند.
وی افزود: قسمتی از پاسخدهیهای مركز تماس به سوالات رایج به شكل تلفن گویا است و در صورتی كه فرد پاسخ مناسب و دلخواه خود را دریافت نكند میتواند با شمارهگیری اعداد مختلف به اپراتور مورد نظر خود وصل شود.
نماینده وزارت بهداشت افزود: كارشناسان تغذیه، گروه سلامت روان و روانشناسان وزارت بهداشت برای پاسخ به سوالات احتمالی برای كنترل استرس و خشم در دوران كرونا و قرنطینه، كارشناسان سلامت سالمندی و خدمات سلامت مادران برای مشاورههای پیش از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری ارائه میشود.
خانم پوردست افزود: واحد مركز مشاوره سلامت مادران باردار حدودا دو هفته است كه افتتاح شده و تاكنون 3 درصد كل تماسها را به خود اختصاص داده است.
نماینده وزارت بهداشت در سامانه 4030 درباره درصد سایر تماسهایی كه با این سامانه برقرار میشود، تصریح كرد: حدود یك درصد تماسها نیز مربوط به سلامت سالمندی است، البته این درصد كم به علت برقراری تماس كمتر از سوی سالمندان است و كارشناسان ما در این حوزه در هر دو شیفت آماده پاسخگویی به سوالات سالمندان هستند. 6 درصد تماسها مربوط به سوالات روانشناسی است و همكاران واحد تغذیه نیز پاسخگوی 7 درصد تماسها هستند و 83 درصد تماسهایی كه پاسخ داده میشود توسط اپراتورهای عمومی است و میتوان نتیجه گرفت اكثر سوالات مردم با محوریت كووید19 است.
وی درباره تعداد تماسهای برقرار شده با این سامانه، اظهار كرد: تعداد كلی تماسهای ما تا 30 تیرماه، 17 میلیون و 630 هزار و 276 تماس بوده است كه حدود 15 میلیون و 471 هزار و 81 تماسش توسط اپراتورها پاسخ داده شده. 2200 اپراتور با ما همكاری میكنند كه بخش عمده آنها جهادی بوده و روزانه بین 120 تا 130 هزار تماس را پاسخگو هستند.
وی با اشاره به اینكه تماسها با سامانه 4030 مورد سنجش احساسات نیز قرار میگیرد، تاكید كرد: بر اساس آنالیز آماری انجام شده بر تماسهای برقرار شده با 4030 در هفته گذشته، 43 درصد افراد شاد، 22 درصد عصبانی، 21 درصد طبیعی، 10 درصد غمگین و 3 درصد افسرده بودند.
خانم وردست با بیان اینكه پس از اسفند و فروردین تماسها با سامانه با كاهش مواجه بود، گفت: البته مجددا تماسها رو به افزایش است، اما این افزایش هنوز مانند دوران پیك كرونا نیست. سوالات مردم از روشهای پیشگیری از ابتلا به كرونا به سمت دارو، درمان، واكسن و یافتههای پزشكی سوق پیدا كرده است.
وی درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی كرونا در سامانه 4030، گفت: از ابتدای بحران كرونا واحدهای سیار سلامت ما به استانهای قم، مازنداران، گیلان و جزیره هرمز فرستاده شدند تا بیماران را به شكل تلهمدیسین ویزیت كنند. كاروان سیار سلامت همچنان در هر نقطهای كه نیاز باشد و بر اساس اعلام اپلیكیشن ماسك، قرمز شناخته شود حضور پیدا میكنند و بیماران را به شكل غیر حضوری ویزیت میكنند.